نوزاد، شش ماه نخست زندگی تنها به شیر مادر نیاز دارد

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در شش ماهه نخست تولد هر نوزادی باید تنها با شیر مادر تغذیه شود.

دکتر سیدمحمد جواد پریزاده با اشاره به اهمیت شیر مادر افزود: اسلام و قرآن به اهمیت شیر مادر بسیار تاکید کرده است و اکنون سازمان بهداشت جهانی طرح تغذیه مستمر با شیر مادر را در دست اجرا گذاشته است.

وی در ادامه بیان کرد: دوران شیردهی 2 سال کامل باید باشد و در قرآن کریم هم آمده است که مادران باید 2 سال کامل به فرزند خود شیر دهند.کودکان تا 6 ماه نخست تولد، فقط با شیر مادر باید تغذیه شوند و ترکیب غذایی شیر مادر به مرور زمان تا 2 سالگی تغییر می‌کند تا همان مواد غذایی متناسب با رشد کودک فراهم شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: اگر همه مادران به نوزادان خود شیر بدهند 4 تا 6 میلیون کاهش مرگ و میر نوزادان را خواهیم داشت.

وی افزود: مرگ و میر نوزادانی که از شیر مادر بهره مند نمی شوند بر اثر  اسهال 15 برابر و بر اثر سینه پهلو 4 برابر بیشتر از نوزادانی است که از شیر مادر استفاده می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سالانه یک میلیون نوزاد بر اثر عدم تغذیه با شیر مادر و سایر عفونت‌ها از بین می‌روند، بیان کرد: فقط دانستن اهمیت تغذیه با شیر مادر کافی نیست بلکه باید آگاهی و تغییر رفتار در جامعه ایجاد شود.

پریزاده با اشاره به اینکه شیر مادر ضد میکروب، ضد ویروس و ضد قارچ است گفت: سن ابتلا به سرطان پستان در زنان به زیر 25 سال و در مردان سرطان کولون نیز به زیر 40 سال کاهش پیدا کرده است و باید علل شیوع این سرطان ها را از دوران کودکی پیگیری  کرد.

وی با اشاره به اینکه  دهم الی 16 مرداد هفته شیر مادرنامگذاری شده است،ادامه داد: اهمیت تغذیه با شیر مادر راهکاری است برای ترویج آن در جامعه تا بتوان فرزندان را از حق و حقوق شان بهره مند کرد.

دکتر پریزاده در مورد تولد نوزادان نارس و نحوه تغذیه اظهار کرد: نوزادی که نارس به دنیا آمده از املاحی که در ماه‌های آخر در خون مادر وجود داشته است بهره‌مند نشده است اما هنگامی که نوزاد از شیر مادر تغذیه کند می‌تواند از همان املاح و مینرال‌های موجود در شیر مادر که برای رشد و تکامل او ضروری است بهره‌مند شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد شیردهی صحیح گفت: 24 ساعت و ماه نخست حیاتی ترین دوران برای شیردهی صحیح مادر به نوزاد است. مدیریت شیردهی جان 3 تا 4 میلیون شیرخوار را در دنیا نجات می‌دهد.

این فوق تخصص نوزادان در مورد اهیمت تغذیه با شیر مادر در 2 سال نخست حیات افزود: شیردهی صحیح در ساعت نخست تولد جان بیش از یک میلیون نوزاد و در 24 ساعت نخست هم جان 4 میلیون نوزاد را از مرگ نجات می‌دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *