مصرف 600 تن لبنیات سنتی، بدون نظارت مسئولین

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: نتیجه تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد، به‌طور متوسط ۲۰درصد ازسهم لبنیات مصرفی مردم ازشیرهای فله‌ای و به اصطلاح محلی تهیه می‌شود
سید جواد حسینی روز دوشنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: میزان تولید روزانه شیر خام استان ۲۲۰۰تن است که از این مقدار، ۴۰۰ تن به خارج استان صادرات، ۱۲۰۰تن در کارخانه‌های لبنی استان فرآوری و ۶۰۰تن بقیه در قالب لبنیات سنتی عرضه می‌شود.
وی افزود: این در حالی است که نه سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد و نه وزارت بهداشت هیچ‌کدام به صورت کامل بر تولید و توزیع لبنیات سنتی نظارتی ندارند و سلامت آنها نیز مورد تایید این مراجع نیست.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه روزانه 2 هزار و 200 تن شیر خام در استان تولید می‌شود، افزود: از این مقدار، ۴۰۰ تن به خارج استان صادرات و ۱۲۰۰ تن در کارخانه‌های لبنی استان فرآوری و ۶۰۰ تن بقیه درقالب لبنیات سنتی و از طریق 160 کارگاه سنتی و 600 مغازه لبنیاتی که 400 واحد آن فاقد مجوز هستند، توزیع می‌شود.
وی گفت: معمولا شیرهای مورد استفاده واحدهای سنتی فاقد شناسنامه هستند و نظارت و تهیه استاندارد برای شیر خام سنتی و فراورده‌های لبنی ضروری به نظر می‌رسد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تدوین استاندارد اجباری جهت شیر خام در دستور کار اداره کل استاندارد با هماهنگی علوم پزشکی استان قرار گیرد و با توجه به اهمیت موضوع از طریق شورای عالی سلامت کشور نیز بحث استاندارد اجباری شیر پیگیری گردد.
حسینی با بیان اینکه متولی نظارت بر تولید و توزیع شیر سنتی نیز باید مشخص گردد، افزود: دفتر بازرسی و نظارت استانداری با هماهنگی دادگستری استان و با نگاه به ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی، متولی این موضوع را مشخص نمایند.
وی خواستار مجزا شدن اتحادیه واحدهای سنتی عرضه شیر شد و گفت: استانداردهای فعالیت این واحد‌های صنفی نیز باید تدوین شود و همچنین اداره کل دامپزشکی استان طرح چگونگی تولید و عرضه شیر خام را جهت تصویب به کارگروه سلامت ارائه نماید.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: کمیته بررسی ارتقای کیفی شیرخام با مسئولیت دفتر اجتماعی استانداری و عضویت دفتر اقتصاد و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شود تا از طریق این کمیته بتوان بر فرآیند ارتقای کیفی فراورده‌های لبنی نظارت داشت.
حسینی تصریح کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز برخورد با واحد‌های لبنی غیر مجاز را در دستور کار خود قرار داده و گزارش فعالیت خود را به کارگروه ارائه نماید.
وی در ادامه با اشاره به طرح سلامت روانی و اجتماعی که به صورت پایلوت در شهرستان قوچان اجرا شده، گفت: آسیب‌های روانی از جمله بیماری‌های غیرواگیرداری است موجب درگیر شدن همه اعضای خانواده می‌شود.
حسینی افزود: به لحاظ اهمیت موضوع شعار سال ۲۰۱۷ سازمان بهداشت جهانی، افسردگی و آگاهی عموم مردم از افسردگی، علائم افسردگی و عوارض افسردگی اعلام شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: اجرای آزمایشی استقرار نظام پیگیری خدمات روانی و اجتماعی که توسط شبکه بهداشت قوچان پیگیری می‌شود از جمله طرح‌های بسیار خوب در زمینه ارتقای سلامت روانی و اجتماعی است.
وی خواستار فراگیر شدن این طرح در همه شهرستان‌های استان شد و افزود: دستگاه‌های موثر در این طرح باید نهایت سعی و همت خود را در راستای اجرایی شدن آن در تمام استان بکار گیرند.
حسینی در ادامه با اشاره به سند کشوری امنیت غذا و تغذیه گفت: امنیت غذایی و امنیت تغذیه‌ای از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت محسوب می‌شوند. ناامنی غذایی و تغذیه‌ای علاوه بر تاثیر جسمی تبعات اجتماعی و روانی نیز دارد.
وی افزود: بیماری‌هایی که در اثر تغذیه ناکافی ایجاد می‌شوند نظیر کمبود ریز مغذی‌ها و همچنین بیماری‌هایی که در نتیجه تغذیه بیش از حد ایجاد می‌شوند نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، چاقی، دیابت، سنگ‌های صفراوی، پوسیدگی دندان و بعضی بیماری‌های گوارشی نیازمند توجه ویژه به تغذیه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن سند امنیت غذا و تغذیه در استان خراسان رضوی، تفاهم نامه با 15 دستگاه مرتبط امضاء شده است که این دستگاه‌ها باید در اجرایی شدن سند گام‌های جدی بردارند
حسینی در ادامه گفت: ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اجرای سند مورد توجه قرار گیرد و در هر جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی یک دستگاه مرتبط گزارش فعالیت‌های خود را ارائه نماید.
وی با بیان اینکه 52.7درصد سالمندان، 68.1درصد میانسالان و 37.4درصد جوانان استان مشکل اضافه وزن دارند، افزود: ارتقای سلامت تغذیه‌ای از آغاز زندگی، ارتقای کیفیت خدمات تغذیه‌ای از کودکی تا میانسالی، توجه به مباحث تغذیه‌ای حاشیه نشیان و شناسایی غذاهای سالم بومی استان نیز باید بطور ویژه پیگیری گردد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *