«دیپلماسی دیجیتال؛ نظریه و عمل»

در سال‌های اخیر گسترش ابتکارهای دیجیتال در سیاست خارجی، چیزی کمتر از انقلاب در رویة دیپلماسی نبوده است. فناوری‌های دیجیتال، روابط اجتماعی افراد و روش دولت‌ها را در اعمال حاکمیت بین‌المللی تغییر داده اما دولت‌ها دریافته‌اند که این فناوری‌ها دارای ظرفیت تغییراتی بسیار در روابط بین‌دولتی است. به‌عنوان نمونه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مقاصد دیپلماتیک، بر این نکته دلالت دارد که روش‌های تعامل دیپلمات‌ها با مدیریت اطلاعات، دیپلماسی عمومی، برنامه‌ریزی راهبردی، مذاکرات بین‌المللی و حتی مدیریت بحران تغییر کرده است.

کتاب حاضر که نخستین اثر در این موضوع به شمار می‌رود، اندیشمندان مشهور و سیاستگذاران باتجربه را گرد آورده است تا این شکاف تحلیلی را پر کند. هدف کتاب، تئوریزه کردن ماهیت دیپلماسی دیجیتال، ارزیابی رابطة آن با اشکال سنتی دیپلماسی و نیز بررسی شرایطی است که در آن دیپلماسی دیجیتال به سیاست خارجی آگاهی می‌دهد و آن را تنظیم و یا محدود می‌کند.

کتاب با بررسی مفهوم دیپلماسی آغاز می‌شود و در ادامه، رویکرد دولت‌های مختلف را در چگونگی بکارگیری شیوه‌های نوین دیپلماسی مورد مداقه قرار داده است. استفادة داعش از فناوری‌های جدید، عملکرد هیلاری کلینتون و جان کری در قامت وزیر خارجه امریکا، تاثیر شبکه‌های اجتماعی در وقایع بهار عربی و تحولات خاورمیانه، از دیگر نکاتی است که در این کتاب – به‌طور آماری و براساس داده‌ها – خواهید خواند.

این کتاب از مجموعة مطالعات دیپلماسی جدید انتشارات راتلج است که با رویکردی تطبیقی، به دنبال پیشبرد تحقیقات در مورد دیپلماسی بین‌المللی و تاثیر آن در تنظیم و مدیریت روابط بین‌الملل است.

«دیپلماسی دیجیتال» را کورنلیو بیولا و مارکوس هلمز فراهم کرده‌اند. بیولا دانشیار رشتة مطالعات دیپلماتیک در دانشگاه آکسفورد انگلستان و هلمز دانشیار رشتة حکومت در کالج ویلیام و مری در ویلیامزبورگ ویرجینیا ایالات متحدة امریکاست.

«دیپلماسی دیجیتال؛ نظریه و عمل» نوشته کورنلیو بیولا و مارکوس هلمز با ترجمه رعنا کاظمی مهرآبادی در ۴۲۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۹۰۰۰ تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *