دیوارهای خانه قلابدوزها تخریب شد

رییس هیات مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان گفت: بخش‌هایی از خانه تاریخی «قلابدوزها» در خیابانی کاشانی شهر مشهد تخریب شد.

رضا سلیمان نوری عامل تخریب این بنای تاریخی را، عوامل مرتبط با مدیریت شهری منطقه ثامن مشهد دانست و افزود: علت این اقدام را تکمیل شارستان اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) اعلام کرده‌اند، در حالی‌که در طرح جدید شارستان قطاع یک و دو حذف شده است و اینکه این بنا در قطاع دو قرار دارد.

او توضیح داد: در طرح نوسازی اطراف حرم امام‌رضا (ع)، پیرامون حرم رضوی به چهار قطعه تقسیم شده که قطعه یک حدفاصل خیابان شیرازی و خسروی است، قطعه دو حدفاصل خیابان‌های شیرازی، طبسی و کاشانی است، قطعه سوم حدفاصل خیابان طبرسی و نواب صفوی و قطعه چهارم حدفاصل خیابان نواب با بازار رضا و خیابان امام رضا (ع) است.

وی با بیان این‌که خانه‌ی تاریخی «قلابدوزها» در خیابان کاشانی ۱۵ یا همان کوچه معروف «تکیه علی اکبری‌های نوغان» در مشهد قرار دارد، افزود: این خانه متعلق به دوران پهلوی اول و دارای دو بخش غربی و جنوبی تاریخی و یک بخش شمال شرقی الحاقی بود، که با وجود تلاش فعالان مدنی در مشهد، متاسفانه در فهرست آثار ملی به ثبت نرسید.

این ایران‌شناس، به فیلم‌برداری بخشی از فیلم «نسیان» که توسط پژوهشکده ثامن مشهد و درباره دوران‌های مختلف اجرای طرح نوسازی در اطراف حرم مطهر رضوی در این خانه فیلمبرداری شده، اشاره کرد و افزود: شهرداری مشهد در حالی تخریب این خانه واجد ارزش و دارای قابلیت ثبت ملی را آغاز کرده که به تازگی شورای عالی معماری و شهرسازی بازنگری در طرح نوسازی اطراف حرم مطهر را به سرانجام رساند و براساس تغییرات جدید در طرح، دیگر نیازی به تخریب هیچ کدام از آثار واجد ارزش تاریخی مانند خانه «قلابدوزها» نبود.

 

همه اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از خانه «قلابدوزها» را انجام می‌دهیم

حسین اصغری ثانی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز درباره‌ی این اتفاق در خانه تاریخی قلابدوزها گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی در حال بررسی این موضوع است و قطعا همه اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از این خانه واجد ارزش را انجام می‌دهد.

او تاکید کرد: خانه تاریخی قلابدوزها در خیابان کاشانی مشهد، به دلیل داشتن معماری فوق‌العاده‌ای که دارد، نیازمند ثبت در فهرست آثار ملی است و تلاش خود را برای گرفتن رضایت مالک و ثبت این بنا انجام می‌دهیم.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *