جذب 20 دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل مجاورت با کشورهای ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و نزدیکی با تاجیکستان حدود 20 دانشجوی تخصصی را جذب کرده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز گذشته در نشست خبری به مناسبت تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت گفت: در تمام فعالیت‌هایی که در حوزه سلامت انجام می‌شود ردپایی از توسعه وجود دارد و نقش کاربردی آن را نمی‌تواند نادید گرفت. این حوزه در تعامل با سایر حوزه‌های دیگر باید به کار خود ادامه داده و براساس توانمندی‌ها و قابلیت‌ها و استعدادهای هر ححوزه باید تاثیرات و عملکرد کاری آنان را ارتقا بخشد.  پروژه‌های در دست کار این معاونت بیش از 300هزار مترمربع است اما متاسفانه انعکاس خبری این فعالیت‌ها و تحولات اساسی در نظام سلامت و توسعه بهداشت درمان، تفریبا صفر درصد بوده و رسانه‌ها به این موضوع نپرداخته‌اند.  در کلان‌شهر مشهد اتفاقات مهمی رخ داده اما آحاد مردم از آن بی اطلاع هستند.

دکتر سیدمحمدحسین بحرینی افزود: مشهد به عنوان برترین کلانشهری است  که در تمامی حوزه‌های سلامت توسعه همه‌جانبه داشته و سایر بخش‌های آن به صورت متوازن ارتقاء امکانات چه به لحاظ ملزومات و ادوات اداری و پزشکی، چه به لحاظ زیرساخت و ارتقاء سطح سلامت پیشرو بوده است. در زمینه پژوهش، فعالیت‌های کمی و کیفی زیادی انجام شده و امیدوارم تمامی این فعالیت‌ها در حوزه توسعه استمرار می‌یابد.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی در ادامه گفت: حوزه‌های آموزش یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین حوزه‌های دانشگاه است. دانشگاه علوم پزشکی به جهت امر آموزش شکل گرفته‌اند و خدمات قابل توجهی در آموزش و درمان جامعه ایفا می‌کند.

محمدرضا دارابی افزود: براساس طرح تحول و نوآوری در نظام آموزشی و براساس سندی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسانده. طرح آمایش سرزمین تدوین شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که در این طرح کشور به 10 منطقه آمایشی در بحث آموزش عالی وزارت بهداشت تقسیم شده است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد ه عنوان مرکز کلان منطقه 9 که شامل دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است و مسئولیت‌های متعددی را برعهده گرفته است.

وی بیان کرد: در بحث اقدامات بین المللی سازی شاخص‌ترین اقدامی است که در این دوره انجام شده است. این ماموریت به تمامی دانشکده‌های کلان مناطق واگذار شده و در این بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل مجاورت با کشورهای ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و نزدیکی با تاجیکستان حدود 20 دانشجوی تخصصی را جذب کرده‌ایم. در دولت تدبیر و امید حدود 150نفر استخدام هیئت علمی جوان جذب دانشگاه علوم پزشکی شده‌اند و در مقابل حدود 90نفر بازنشست شده‌اند.

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: به لحاظ تعداد اعضای هیئت علمی در حد مطلوبی قرار داریم و حتی می‌توان گفت این تعداد طبق شاخص‌های موجود حتی بیش از حد نیاز است. در مجموع 275 عضو هیئت علمی در دانشگاه مشغول به خدمات هستند و البته توزیع آنان در دانشکده‌ها نامتناسب ایت. در دانشگاه‌های پرستاری، طب سنتی و بهداشت باید نسبت به جذب هیئت علمی اقدام کنیم.

وی با اشاره به افزایش هرساله تعداد دانشجویان متقاضی رشته‌های پزشکی تصریح کرد: متاسفانه هرساله با افزایش ورودی دانشجویان مواجه هستیم. به ویژه در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی ما را با مسئله کمبود فضای آموزشی مواجه کرده است. قطعا این موضوع تاثیر مطلوبی ندارد و لازم است وزارت بهداشتا با تخصیص فضای آموزشی بیشتر بتواند این مسئله را حل کند. البته باید ورودی دانشجویان براساس نیاز انجام شود که پس از چندسال با فارغ التحصیلان بیکار مواجه نباشیم.

 

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *