جامعه بشری به شدت نیازمند فرهنگ رضوی است

اولین اجلاس مجمع جهانی خادمان جهانی فرهنگ رضوی با حضور حجت‌الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مجلس شورای اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اکبر شیخ، مدیرعامل بنیاد فرهنگی امام رضا (ع)، اندیشمندان، خادمان رضوی از ایران و کشورهای مختلف جهان و اصحاب رسانه  در سالن خواجه نصیر دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

اجتماع خادمان رضوی

در ابتدای مراسم اکبر شیخ مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا(ع) به عنوان میزبان این اجلاس ضمن گرامیداشت ایام دهه کرامت و سالروز ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)  عنوان داشت: مقدم همه مهمانانی که از سراسر دنیا برای شرکت در این مجمع به مشهد آمده‌اند را گرامی می‌دارم. برای بنیاد مایه فخر و مباهات است که میزبان شما خوبان از سراسر جهان هستیم و باز مفتخریم به سالی که مشهد مقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام مزین است و این بنیاد میزبان و همچنین مسئول برگزاری اولین مجمع جهانی خادمین فرهنگ رضوی است.

او تأکید کرد: این یک اتفاق مبارک و شروع کار عظیمی است در عالم برای آنکه بتوانیم اهداف و برنامه‌ها و آنچه را که امام رضا(ع) از ما انتظار داشتند گسترش دهیم و این مایه فخر و مباهات است که بتوانیم اهداف انقلابمان و فرمایشات مقام معظم رهبری را در حوزه فرهنگ، وحدت و انسجام همه آدمیان تبیین کنیم تا بتوانیم قدری از این آشوب‌های متلاطم در این جهان را بکاهیم. کاری مهمتر و زیباتر از این نیست که کارمان به عطر معنوی امام رئوف و مهربان آغشته شود.

 

قرآن و عترت، دو راه برای هدایت

شیخ ادامه داد: امروز ما همه دور هم جمع شدیم تا قدری اندک فرمایشات آقایمان را گوش کنیم. این مجمع یقینا در برنامه کارش منادی وحدت در زیر سایه عنایت امام رضا(ع) خواهد بود. کار و هدفمان این است تا از اندیشه‌ها و توانایی‌هایمان در حوزه فرهنگی و ترویج در قالب‌های مختلف اقدامات شایسته‌ای انجام دهیم. این بنیاد در 77 کشور و 2400 نقطه از جهان عطر فرهنگ رضوی و عطر عالم آل محمد(ص) را گسترش داده است. نقطهٔ مطلوب و ایده‌ال این است که همه به راه امام رضا(ع) تمسک بجوییم. راهی که به روی بشر باز است تا آشوب‌های امروزی را خنثی کند دو چیز است، همان دو چیزی که پیامبر برای ما جای گذاشت: قرآن و عترت. ما این مسیر را با کمک مسئولین و با کمک همه مدیران با تمام قوت ادامه خواهیم داد. بنیاد بین المللی فرهنگی، هنری امام رضا(ع) در نشست‌های تخصصی و همایش‌های علمی اقدام خواهد کرد و در اولین مصوبه‌ای که داشتیم در هشت کشور لبنان، عراق، افغانستان، سوریه، پاکستان، هندوستان، روسیه و برزیل در اولین فرصت با مساعدت همه دستگاه‌ها اقدام خواهیم کرد.

 

مبارزه با تحریف اسلام

نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه کرامت و خیر مقدم به تمام مسئولین و مدعوین بیان داشت: امروز در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم اسلام به عنوان تنها راهی که می‌تواند انسان را از تمام بن بست‌های پیش رو خارج کند و مشکلات انسان‌ها را در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی پاسخ دهد، توانسته است نور امیدی به این بن بست پیش رو داشته باشد. اگرچه تلاش‌های بسیاری در جهت متوقف کردن این حرکت بزرگ در دنیا شکل گرفته است. امروز ما به لطف الهی توانسته‌ایم اسلام واقعی که اهل بیت معصوم نسبت به تبیین آن تلاش داشتند را در بین مسلمانان رواج دهیم.

 

عقلانیت و مهربانی، پیام امام رضا(ع)

حجت الاسلام پژمانفر عنوان کرد: نگرانی‌هایی در این مسیر وجود دارد و آن بحث تحریف است. تحریف اسلام و نشان دادن یک نسخه غیر صحیح و غیر واقعی از دین امروز مسئله نگران کننده‌ای در مسیر است و قطعا این نشست و امثال این نشست‌ها می‌تواند کمکی باشد برای اینکه ما بتوانیم در تحریف اسلام و نشان دادن چهره غیرواقعی از دین، انسان‌ها به اشتباه نیفتند.

وی افزود: یکی از تحرف‌هایی که شاهد آن هستیم تحریف در شخصیت‌های محوری اسلام است. تحریف در چهره رسول گرامی اسلام و شخصیت امام رضا(ع) از نمونه‌های بارز است. امروز هم در جمعیت اهل تسنن و هم در اهل تشیع از طریق اغیار تلاش‌هایی شده تا چهره‌هایی این چنینی را تخریب و در مقابل مردم قرار دهند. باید در این نشست‌ها سعی شود تا شخصیت واقعی که بر اساس محور عقلانیت، مهربانی، دوستی، عطوفت و همه فضائلی که در این شخصیت‌ها وجود دارد نشان دهیم. یکی از محورهای شخصیتی علی بن موسی الرضا(ع)، رفتار عقلانیت محور و وحدت محور حضرت بوده است که توانست بسیاری از مسائل را مدیریت کند. این‌ها نشان دهنده این است که تمام سعی امام بر این بوده است که بتوانند بر آن امری که جامعه بشریت را می‌تواند در کنار یکدیگر جمع کند و محور قرار دهد داشته باشیم.

 

تقدم تعقل بر معنویت

سخنران بعدی مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. وی بیان داشت: آگاهی از مشکلات امروز جوامع بشری و نیاز به ارایه الگویی که بتواند  بشر امروز را از گرداب جهل و ناآگاهی برهاند، ما را در این مجمع گردآورده است. تعقل مقدم بر معنویت است چون اگر انسان تعقل کند معنویت را هم کشف می‌کند و ما با تعقل آن معنویت را در خودمان طبق فرموده آیت‌الله مطهری کشف می‌کنیم. امام رضا(ع) نماد عقلانیت و معنویت هم در دوره خویش و هم در جهان امروز است و دلیلی است که در مشهد و در جوار این امام همام گردهم آمده‌ایم.

وی افزود: در حرکت فرهنگی که آغاز کرده‌ایم؛ باید علاوه بر معرفی چهره عقلانی امام رضا(ع)، شخصیت معنوی و مهربان ایشان را به جهانیان معرفی کنیم که اگر چنین کنیم این سنت تا ابد خواهد ماند. تلاش ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش بین‌الملل جشنواره امام رضا(ع) بر این است که بتوانیم این وجوه مختلف شخصیت امام رضا(ع) را به جهان معرفی کنیم. اگر بتوانیم گوهری که از آن برخورداریم را به خوبی معرفی کنیم خریداران زیادی در جای جای این گیتی برای آن پیدا خواهد شد.

 

نیاز به فرهنگ رضوی

آیت الله محسن قمی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: برگزاری این جلسه در شرایطی که در سالروز ولادت ایشان هستیم و در مجاورت حرم مطهر امام رضا(ع) هستیم نوید بخش حرکت جدیدی در معرفی مکتب رضوی در حال شکل گیری است، در این زمانی که جامعه بشری به شدت نیازمند فرهنگ رضوی است. قرن بیستم با دو ویژگی شناخته شد: پیشرفت علم و فن‌آوری، توسعه جنایت و بی‌کرامتی. به قول هایدگر فیلسوف آلمانی که می‌گوید: مشکل بشر در قرن بیستم این است که گریزان از تفکر است و بزرگتر این که خودش را عاقل می‌داند. ما در اینجا جمع شدیم تا با اتکا به فرهنگ رضوی بگوییم این نیازمندی بشر در فرهنگ رضوی قابل تامین است. در اکثر دهه‌های قرن بیستم ما دوگفتمان داشتیم، یکی سوسیالیسم با شعار عدالت و یک گفتمان لیبرالیسم با شعار آزادی. اما در دهه‌های آخر قرن بیستم گفتمانی به نام گفتمان رضوی شکل گرفته است، گفتمان جمهوری اسلامی ایران، گفتمان امام خمینی(ره) که می‌گوید شعارمان کرامت است. فرهنگ رضوی فرهنگ معنویت، عقلانیت، اعتدال است و جامعه امروز ما بشدت به آن احتیاج دارد.

در پایان مراسم از چند نفر از خادمین بین المللی امام رضا(ع) تقدیر و مدال‌ها و هدایایی به آنها اهدا شد.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *