توسعه فرهنگ رضوی یعنی همکاری زن در خانواده

امام جمعه مشهد گفت: توسعه فرهنگ رضوی یعنی همکاری زن در خانواده که عامل اصلی تداوم اصلی انقلابی بودن در یک خانواده انقلابی محسوب می‌شود.

آیت الله سید احمد علم‌الهدی ظهر دیروز در افتتاحیه همایش بین‌المللی بانوان مروج فرهنگ رضوی در بنیاد پژوهش‌های بین المللی امام رضا(ع) افزود: معمولا منبع استخراج هر فرهنگی سیره یک شخصیت نابغه و یک پیشوای عظیم الشان دینی و اجتماعی است. اگر بخواهیم مقام فرهنگ را از جریان روش زندگانی یک امام بزرگوار استنباط کنیم، باید از سیره آن حضرت به عنوان یک منبع قطعی به عنوان این منبع استفاده کنیم. با بی توجهی به سیره یک امام و با تکیه بر چند نکته از فرمایشات ایشان، نمی‌توان فرهنگ آن حضرات را متوجه شد.

وی ادامه داد: در مواجهه با سیره معصومین(ع) ما با یک مشکل رو به رو هستیم و آن این است که در آن زمان تاریخ در اختیار جریان آموزشی و فکری ائمه(ع) نبود. به همین جهت بایستی به قطعات زندگی آن حضرات و نکته‌هایی که از آن نقل شده است، توجه کنیم.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: در مقام درک سیره امام هشتم(ع) تا جایی که بتوانیم سیره آن حضرت را مورد مطالعه قرار دهیم، نقاط برجسته‌ای از زندگی این امام در جریان تاریخ به خاطر تماس بسیار برجسته آن حضرت با جریان خلافت آن زمان منعکس است که می‌توان از آن بهره برد و هم از لا‌به‌لای روایاتی که از آن حضرت و ائمه(ع) نمایشگر روش زندگانی آن حضرت است، استفاده کرد.

آیت‌الله‌علم‌الهدی اضافه کرد: با توجه به این منبع، درک سیره فرهنگ رضوی در ابعاد مختلف مخصوصا در بخشی که خواهران می‌توانند در ترویج فرهنگ رضوی نقش انحصاری داشته باشند، باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ما نقطه ای برجسته‌تر از این در فرهنگ رضوی داریم که خواهران ما در ترویج آن می‌توانند نقش خاصی داشته باشند، عنوان کرد: این مساله نقش آفرینی خانواده و زن در کانون زندگی در حرکات انقلابی و مبارزاتی در عرصه مبارزه است. در تاریخ اسلام چهره‌هایی از زنان هستند که نقش آفرینی آنان در مبارزه منحصر به فرد بوده است، به طوری که آن عمل به غیر از جنس زن قابل تحقق نبود. صرف‌نظر از موقعیت حضرت زهرا(س) در حرکت انقلابی خود و قیام مبارزاتی حضرت زینب(س) در تاریخ اسلام، چهره‌های برجسته‌ای در میان زنان وجود داشته که نقش آفرینی آنان در عرصه مبارزاتی و انقلابی نه تنها به عنوان یک زن قهرمان بود بلکه این یک حرکت انحصاری برای آن زنان بود. در یک موقعیتی که جز قیام یک زن پاسخگو نبود، اینان نقش آفرینی کردند.

وی با بیان اینکه موقعیت امروز جامعه و نظام ما اقتضا می‌کند که خواهران انقلابی در عرصه‌های اجرای وظایف سیاسی و اجتماعی خود بربیاید، انجام وظیفه در این جهت کنند، گفت: خواهران ما باید نقشی که از آن‌ها برمی‌آید را ایفا کنند و این ویژگی است که در فرهنگ رضوی دیده شده است.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: در جریان زندگانی امام هشتم یک مساله بسیار روشن و معروفی وجود دارد که متاسفانه در مقام بهره برداری از آن به عنوان بیان عزاداری در سوگ آن امام مورد استفاده قرار گرفته و به عمق آن کمتر کسی توجه دارد. در زیارت آن حضرت این جمله موجود است و در ذکر مصیبت آن حضرت نیز به این مساله به عنوان یک مساله عاطفی توجه می‌شود. آن جمله این است که «سلام بر کسی که امر کرد زن و فرزندش بر او بگریند و نوحه سرایی کنند پیش از اینکه به شهادت برسد.»

آیت‌‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: در تحلیل ابعاد این مطلب، بحث های زیادی وجود دارد. اما نقطه ای که به عنوان فرهنگ رضوی به عنوان یک روش ثابت وجود دارد، این است که آن حضرت به عنوان یک شخصیت انقلابی و انقلاب ساز در جریان امامت به عنوان یک نقطه عطف شناخته می‌شوند که پس از فعالیت های امامان باقر و صادق(ع) در حوزه معرفی و تثبیت اسلام به عنوان یک مکتب، جامعه سازی و تشکیل شبکه فکری آن را در دستور کار خود قرار دادند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *