تعداد مردان از زنان پیشی گرفت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: برای اولین مرتبه طی سال‌های گذشته، تعداد مردان روستایی از خانم‌ها بیشتر شد.

محمد مقدوری روز یکشنبه در جلسه تبیین و آموزش سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی و معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، افزود: رشد 3درصدی جمعیت روستایی استان در سرشماری سال 95 در قیاس با سرشماری سال 90 در حالی اتفاق افتاد که درسطح کشور رشد میانگین 6/0- داشت. جمعیت روستایی استان طبق آخرین سرشماری در سال گذشته یک میلیون و 733هزار و 121 نفر بود که در قیاس با سرشماری دوره قبل از آن 49 هزار و 148 نفرافزایش یافت.

 

توسعه روستا با انسجام مدیریتی

مقدوری اضافه کرد: توسعه روستاهای خراسان رضوی را با انسجام مدیریتی، همکاری صمیمانه و غیرت و همت بخشداران و دهیاران پیش می‌بریم.
وی خاطرنشان ساخت : نوع حمایت اقتصادی دولت یازدهم از توسعه روستایی موجب ایجاد درآمد بیشتری برای فعالان اقتصادی در روستاها شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: با افزایش انسجام مدیریتی و تعمیم نگاه توسعه‌ای به دیگر بخش‌ها از جمله؛ اجتماعی و فرهنگی، شاهد توسعه روزافزون روستاها خواهیم بود.

 

ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درعین حال تصریح کرد: ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها مستلزم برنامه ریزی و توسعه همه جانبه روستایی است که خراسان رضوی از استان‌های پیشگام در این زمینه به شمار می‌آید.
مقدوری همچنین با اشاره به نتیجه پنجمین دوره انتخابات شوراها از افزایش حضور زنان در شوراهای روستایی ابراز خرسندی کرد.

 

اضافه شدن 536 آبادی به کشور

معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: روستا‌های دارای بیش از 20 خانوار کشور از 38 هزار و 266 روستا در سال 90 به 39 هزار و 601 روستا در سال گذشته افزایش یافت.
نعمت الله رضایی افزود: در سال 90، تعداد 61 هزار و 748 آبادی دارای سکنه در کشور وجود داشت که از آن سال تاکنون 536 آبادی اضافه شد و نقاط جمعیتی کشور به 62 هزار و 284 مورد رسید.
وی گفت: در سال 90 سهم جمعیت روستایی حدود 28.6 درصد از سهم کشور بود که این عدد در سال 95 به 25.9 درصد رسید، یعنی جمعیت روستایی 2.6 درصد معادل 730 هزار نفر جمعیت روستایی کاهش یافت .
وی بیان کرد: روند کاهش جمعیت روستایی در کشور از سال 1370 آغاز شده است و در دولت یازدهم تلاش شد روند تبدیل روستا به شهر متوقف شد در حالی که در دولت قبل 200 نقطه جمعیتی تبدیل به شهر شده بود.

7 هزار محرومیت در کشور

معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: در سال‌های قبل 32 هزار مورد محرومیت در روستاهای کشور شناسایی شد که با اقدامات انجام گرفته تاکنون این تعداد به کمتر از هفت هزار مورد رسیده است.
وی ادامه داد: توسعه در ابعاد کالبدی، زیرساختی، نهادی، اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی در یک روستا تعریف می‌شود.
وی بیان کرد: با اقدامات انجام گرفته توسعه کالبدی، زیرساختی و نهادی روستاها تقریبا کامل شده به طوری که اکنون روستاها از نظر زیرساختی مشکل زیادی ندارد و با حضور بخشداران و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا توسعه نهادی آن نیز تکمیل شده است.

 

آسفالت برای 70 درصد راه‌های روستایی

رضایی اظهار کرد: در کشور 110 هزار اعضای شورای روستایی و 33 هزار و 500 دهیار داریم که نشان دهنده توسعه نهادی بخش روستاست لذا شبکه بسیار مناسبی برای ثبت اطلاعات و آمار مستند و بهنگام وجود دارد.
این مسئول در معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: هم اینک 16.5 میلیون نفر روستایی در کشور از آب شرب سالم برخوردارند، شبکه بهداشت در 100 درصد روستاها ایجاد شده است، 28 هزار روستا دارای اینترنت پرسرعت هستند که این رقم تا پایان امسال به 41 هزار روستا می‌رسد.
وی افزود: 195 هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد که 70 درصد از آنها آسفالته است و این میزان 92 درصد جامعه روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.
وی اظهار کرد: اکنون مشکل روستاها در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی است به همین منظور در دولت یازدهم و دولت دوازدهم تلاش شده است نگاه به روستا از منظر برخورداری به توسعه‌ای در حوزه اقتصادی و فرهنگی تغییر کند که این مهم نیازمند برنامه ریزی است.

 

برنامه‌ریزی اصولی

این مسئول در معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: برنامه ریزی نیاز به اصولی دارد که نخستین اصل در این بخش داشتن آمار و اطلاعات است. آنچه رئیس جمهوری مورد تاکید قرار داده‌اند داشتن آمار و اطلاعات به لحظه یا بهنگام است که در این راستا سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور شکل گرفته و امکان دسترسی به آن برای ثبت اطلاعات در همه نقاط روستایی فراهم شده است.
وی افزود: جمع آوری اطلاعات در سطح روستاها با شیوه ثبتی انجام می‌گیرد و می‌توان در قالب سامانه جامع آمار و اطلاعات آبادی‌های کشور، این دیتاها را با ارائه کدهای مشخص به صورت بهنگام در اختیار داشت.
رضایی ادامه داد: سه شاخص نرخ رشد، نرخ بیکاری و نرخ تورم در اقتصاد کشور حایز اهمیت است که با توجه به این موضوع، حساب اقتصادی روستاها را برای سالهای 91، 92 و 93 محاسبه کردیم که به عنوان مثال که در سال 90 نرخ رشد اقتصادی کشور منهای 5.2 درصد اما نرخ رشد اقتصادی روستا 1.2 درصد بود.
وی با بیان اینکه نرخ تورم در جامعه روستایی بیشتر از جامعه شهری اما وضعیت اشتغال و نرخ فعالیت در روستاها بهتر از شهرهاست، افزود: سهم اشتغال جامعه روستایی از کل کشور 26 درصد است و در مجموع جامعه روستایی سهم اشتغال بیشتر و سهم بیکاری کمتری دارد.

 

اقتصاد پایدار و تورم بالا در روستا

وی گفت: اکنون سهم 619 هزار بیکار در روستاها در مقابل سه میلیون و 200 هزار بیکار در کشور، 20 درصد است و با توجه به نرخ فعالیت و نرخ اشتغال در روستاها، جامعه روستایی فعالیت اقتصادی بهتری نسبت به جامعه شهری دارد.
رضایی ادامه داد: با اینکه اقتصاد جامعه روستایی پایدارتر از جامعه شهری است، اما به دلیل بالا بودن نرخ تورم در آن نسبت به شهر، کالاها را گران‌تر می‌خرند.
وی افزود: متوسط نرخ رشد تورم در جامعه روستایی در کشور طی 10 سال گذشته 1.5 تا 2 درصد از جامعه شهری بیشتر بوده اما همین جامعه روستایی وضعیت اشتغال آن مناسب تر از جامعه شهری بوده است.
معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: ضریب جینی یا توزیع ثروت در سال 94 در جامعه شهری 37 صدم و در جامعه روستایی 34 صدم درصد بود به طوری که مازاد درآمد سالانه یک خانوار شهری 16 هزار و 475 ریال اما مازاد درآمد برای خانوار روستایی 14 هزار و 55 ریال بود.
وی افزود: در سال 95 افزایش درآمد روستایی در کشور 15.8 درصد و تورم 7.2 درصد محاسبه شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *