«بن‌بستی در آفریقا» و «آشنایان بیگانه»

بن‌بستی در آفریقا

“شیرجه. این روایت روح خواب‌آلود من است در حین سقوط از روی سقفِ ماشین شاسی‌بلندِ گلی‌شده که با پنجهٔ سگ‌ها خراشیده شده؛ به فنجانی قهوه اسپرسو دوپیوی سردشده؛ سقوط به یک چاله گل، کف آن راه خاکیِ منتهی به بن‌بست.”

روایت آدمهایی کلاش در شرکتی خلوت یا تعمیرگاهی شلوغ که فقط به برداشتن یا گذاشتن کلاه فکر میکنند را در دو داستان بلند به نام‌های «بن‌بستی در آفریقا» و «سراشیبی» بخوانید.

کتاب «بن‌بستی در آفریقا» اثر پیمان فیوضات در ۹۶ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۷۵۰۰ تومان را نشر نی منتشر کرده است.

مهندسی سخن در سروده‌های حافظ

مهندسی سخن در سروده‌های حافظ که دفتر نخست در پی آن آشنا است، سه گفتار دربارهٔ زبان و بیان هنری حافظ است. نویسنده در گفتار نخست به بررسی هندسه و هنجارِ بسیار استوار و دست‌کاری‌ناپذیر سخنِ حافظ پرداخته، و در گفتارِ دوم با بررسیِ بسیاری از نسخه‌بدل‌ها، کوشش‌ها، نیز برخی شگردهایِ حافظ را برای دست‌یابی به چنان هندسه و هنجاری باز نموده؛ و در گفتارِ سوم آشکار ساخته که ترکیبِ «تلخ‌وش» در «آن تلخ‌وش که صوفی امّ‌الخبائثش خواند» شاید دگرگون‌شدهٔ «تلخ خوش» باشد.در جای‌جایِ هر سه گفتار نیز، نکته‌هایِ گونه‌گون و چه‌بسا ناگفته‌ای در پیوند با شگردهای هنریِ حافظ و یا بازگشاییِ برخی دشواری‌هایِ سخنِ او آورده است.

” مهندسی سخن در سروده‌های حافظ” کتابی است از محمد راستگو که در 365 صفحه و توسط انتشارات نشر نی و با قیمت 22هزار تومان به چاپ رسیده است.

 

 

آشنایان بیگانه

آشنایانِ بیگانه که دفتر دوم از چندگانه‌یِ در پی آن آشنا است، گزارش‌هایی است درباره‌یِ شماری از واژگان دیوانِ حافظ مانندِ بخشش، بسی، پارسی، پرگار، پهلوی، پیکر، حزین،‌ حضرت، کدو، کمانچه، هندو و … که در زبان و زمانِ او معنی و کاربردی داشته‌اند متفاوت با آن‌چه امروزه در زبان و زمانِ ما دارند و از همین‌روی، نه‌تنها بسیاری از خوانندگانِ حافظ که گاه برخی از استادان و شارحان دیوانِ او را نیز به اشتباه می‌اندازند.در این دفتر، نویسنده بسیاری از این واژگان را بررسیده و در شرح آن‌ها چه‌بسا نکته‌هایِ واژه‌شناختی، ریشه‌شناختی و معنی‌شناختی که تهی از نکته‌سنجی و نوآوری نیز نیستند، چاشنیِ سخن کرده، همان‌گونه که به مناسبت، برخی از دشواری‌هایِ سخنِ حافظ و سخنان دشوار او را باز نموده است.

“آشنایان بیگانه ” کتابی است از محمد راستگو که در 365 صفحه و توسط انتشارات نشر نی و با قیمت 20هزار تومان به چاپ رسیده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *