اصول انتخاب رشته

کنکور از سال 42 با شرایط متفاوت ولی با همین برگزار شده و انتخاب رشته جزو ملزومات این فرآیند و بسیار سرنوشت ساز است و در خانواده‌های ایرانی همیشه به عنوان یک دغدغه وجود داشته است.

اگر کنکور و انتخاب رشته را به عنوان یک تهدید در نظر بگیریم می‌توان با تغییر وضعیت و رعایت برخی اصول، این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. با اینکه انتخاب رشته بسیار مهم است و مسیر آینده فرزندمان را تعیین می‌کند ولی متاسفانه دانش آموزان و بسیاری از اولیا برای این انتخاب مهم وقت صرف نمی‌کنند و تنها به دنبال تایید گرفتن از افراد دست‌اندرکار و مشاورین و خبر‌ه‌های این مهم هستند که بسیاری از اوقات هم از افراد کم‌تجربه و بی تجربه مشورت می‌گیرند. در حالی‌که قبولی هرسال کنکور به سال‌های گذشته کاملا بی ارتباط بوده و نتایج سال‌های گذشته حدودی از قبولی را مشخص می‌کند که نمی‌شود توجه زیادی به آن داشت.

انتخاب رشته کنکور بسیار ساده است اگر اصولی و قواعد آن را راعایت کرده و در آن صورت 150 انتخاب برتر خواهید داشت. در ارتباط با آن انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری و آزاد باتوجه به مجاز شدن در دوره‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، بین المللی و مجازی توصیه می‌شود و بدون توجه به اینکه در کدام رشته قبول می‌شوید انتخاب‌های رویایی، منطقی و قطعی را انتخاب کرده و بنویسید.

باتوجه به نحوه تعیین رشته‌های انتخابی هر داوطلب توسط سازمان سنجش، انتخاب‌های خود را چندین بار چک‌نویس و پاک‌نویس کنید و در انتخاب‌ها از شماره 1 تا 150 این را از خود بپرسید که آیا انتخاب 101 را به 2 ترجیح می‌دهید یا نه 20 را به 3 و 3 را به 4 و… به نحوی که پس از از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش از قبولی خود حسرت نخورید.

در چیدمان 150 انتخاب و شناسایی صحیح رشته‌ها و دانشگاه‌ها و رعایت حدود رتبه و مواد درسی و آینده شغلی رشته‌ها و دفترچه و روند انتخاب رشته و همچنین رشته‌های تاپ و ناشناخته دانشگاهی آشنا هستند و از همه مهم‌تر توانمندی‌ها، علایق و سلایق دواطلبین را در انتخاب رشته داوطلبین لحاظ می‌کنند، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. امید اینکه با انتخاب رشته صحیح آینده فرزند خویش را تضمین و سرمایه‌های ایران بزرگ را درست هدایت کنیم.

 

 

عباس قاسمی
مشاور و برنامه‌ریز درسی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *