«قهرمان» قهرمان‌پرور

گاهی بزرگداشت می‌شود دورهمی بزرگان هنر و ما کوچکترها فرصت حضور قدردانی در بین آنها را از دست می‌دهیم. چهارده مردادماه بزرگداشت هنرمندی بزرگ در سالن آمفی تئاتر هلال احمر مشهد برگزار شد، تصورم بر این بود که جامعه هنری جوان کمی قدردان‌تر باشند و به حرمت بزرگان و پیشکسوتان عرصه هنر قدمی برای تشکر بردارند اما به قول قدیمی‌ترها دود از کنده بلند می‌شود وتمام پیشکسوتان تئاتر در بزرگداشت استاد تیمور قهرمان، پیر تئاتر حضور پیدا کردند. حقا که جفا نکردند و دل این یار دیرین خود را شاد کردند.

 

قهرمانی همه فن حریف!

دکتر محمدعلی لطفی در ابتدای این مراسم گفت: خوشبختانه در بین دو قشر باستانی کارها و هنرمندان روح  احترام به پیشکسوت وجود دارد. تجلیل از تیمور قهرمان تجلیل از یک شخص نیست تجلیل از هنرمند هم  نیست بلکه ایجاد یک نماد است که بگوید مردم قدر هنرمندان خودشان را می‌دانند.

او ادامه داد: دوستی من و قهرمان بر می‌گردد به دهه پنجاه که مرحوم عباس کاظمی قهرمان را به من معرفی کردند و از آن زمان من شاگردی کردم. یکی ازکارهای ماندگار قهرمان استفاده از تلویزیون خراسان برای تئاترکوکودک بود و همین جا یک پیشنهاد برای مدیران ارشاد دارم که می‌توانند با آموزش و پرورش مطرح کنند وآن این است که  تئاتر و آشنایی با آن در کتاب درسی گنجانده شود. این می‌تواند کوکان ما را با این هنر که آمیخته با فرهنگ ایرانی است بیشتر آشنا کند.

لطفی افزود: قهرمان در بُعد انسانی بهترین دوست است و در بُعد هنری جامع‌الاطراف هنری است. یعنی هم بازیگر، هم نویسنده، هم کارگردان و هم شاعر و مدیر هنری است. از میان اشعارش «دور و نزدیک» را خیلی دوست دارم چون به این می‌پردازد که تمام خودسوزی‌ها و فدارکاری‌ها و گذشت‌هایی که می‌کند در جان شعر وجود دارد و من بسیار علاقه‌مند به آن شعر هستم. از نظر من نمی‌شود قهرمان را فقط یک نویسنده یا یک بازیگر دانست. او فردی توانمند تمام زمینه‌ها است.

 

نگاهی نافذ، قلبی مهربان

در ادامه حمیدرضا سهیلی بیان کرد: تیمور قهرمان ناظم مدرسه ما در دبیرستان «امیرکبیر» تربت حیدریه بود. او نگاه نافذی داشت و هنگامی که از پنجره اتاقش به صحن دبیرستان نگاه می‌انداخت، نظم به خودی خود حکم فرما می‌شد. روزی این معلم ما را به دیدن تئاتری برد که خود کارگردان آن بود. محل نمایش آمفی تئاتر مدرسه‌ای در محل باغ سلطانی تربت حیدریه بود و بازیگرانش شاگردان مدرسه خودمان بودند. شاید اولین تئاتری که در عمرم دیدم و من را پایبند این هنر ساخت همین تئاتر استاد بود. از آن به بعد با نگاه دیگری به او می‌نگریستیم پشت آن جلال و جبروتش قلبی مهربان وجود داشت و ما به بزرگی آن قلب مهربان پی‌بردیم. تا زمانی که در تربت بودم تمام کارهای استاد را دیدم و پس از مهاجرت به مشهد دل کندن ازتئاتر برایم سخت بود به همین خاطر در مشهد جذب گروه‌های تئاتر شدم و بعد از مدتی نام استاد را در پوستر تئاتری به نام «ایاس» در مشهد دیدم. برایم جالب بود که معلم پر جبروت من حالا در هیبت بازیگر بر روی سن نمایش حضور پیدا کرده است و تازه آنجا متوجه شدم ناظم من علاوه بر نویسنده‌ای خوب و کارگردانی در خور، بازیگری قابل هم هست. او طبع شاعرانه داشت و از سال 38 تا 51 با روزنامه ستاره قطب تربت حیدریه همکاری می‌کرد. ذائقه خوبی در سرودن شعر به زبان محلی داشت و ازسال 53 با رادیو مشهد و صدا و سیما همکاری می‌کرد. همچنین با روزنامه‌های خراسان، آفتاب شرق، کیهان و مجله‌های توفیق وگل آقا همکاری داشته است. کتابهایی به نام پرواز در قفس، ننگ و نیرنگ و اشعار محلی به نام جنت‌آباد و کتاب شعری به نام قول وغزل به چاپ رسانده است. استاد قهرمان به گردن من و امثال من حقی بزرگ دارد و امیدوارم لایق محبت او باشم.

سهیلی ادامه داد: بهترین خصلتی که می‌توانم از قهرمان بگویم این است که با نهایت صلابتی که دارد بسیار متواضع و درویش مسلک است. استاد در همه کارها خوش می‌درخشید و من همیشه قهرمان را استاد خود می-دیدم و همچنان استاد من هستند.

 

توأمانی درس و تئاتر

در ادامه تیمور قهرمان به روی صحنه آمد و در حضور حاضران در همایش گفت: زمانیکه از تربت حیدریه به مشهد آمدم دو اجرا درمشهد داشتم که به یادها ماند. از خاطرات مدرسه باید بگویم معلم درس هنر و ادبیات بودم و همیشه کلاس‌هایم پر از دانش‌آموزانی بودکه باعلاقه به کلاس می‌آمدند. شیوه من ترکیبی بود از هنر نمایش و ادبیات و این درس را برای دانش‌آموزان بسیار جذاب می‌کرد. آنقدر که حتی روزی یکی از والدین به مدرسه آمد وخواست من را ببیند؛ برایش جالب بود که فرزندش تمام وقتش را صرف نوشتن انشا می‌کند و با این شدت به درس ادبیات و انشا توجه دارد.

وی در ادامه گفت: از سال 60 در چند کار به ایفای نقش پرداختم؛ ازجمله «روایت عشق»، «کمند خاطرات»، «سایه‌ای برای همه» و این اواخر «قصه‌های آبادی»، «صفورا» و «تنگ بلور» را کار کردم. علاوه بر این حدود هشت سال کارشناس شعر ترانه در تلویزیون بودم و همکاری‌های متفاوتی به خصوص در حوزه کودک با صداوسیما داشتم. شاید پراکندگی کارهای من همراه با کار معلمی باعث شد آن نتیجه کافی را نتوانم به دست بیاورم.

 

عشق به جای ترس

در پایان هوشنگ جاوید یکی دیگر از پیشکسوتان تئاتر درباره استاد، گفت: من هم از شاگردان این معلم بزرگ در مقطع دبیرستان بودم و بزرگترین درسی که از این استاد گرفتم این بود که عشق و محبت را جایگزین ترس از معلم کنم. قهرمان فقط ناظم نبود، او معلم ادبیات ورزش و تئاتر هم بود. نمی‌دانم تا چه اندازه دین خودم را ادا کرده‌ام اما باید بگویم قهرمان به ما یاد داد جهان مأمن خورشیدهاست. آسمان را دریابید، برای پریدن داشتن دو بال کافی نیست، فضای پریدن هم لازم است او به ما یاد داد دست را مقابل افق باز بگذاریم و نگران نباشیم چون دستها کار خودشان را درست انجام می‌دهند.

 

کم‌لطفی در حق استاد!

رضا صابری در حاشیه این نکوداشت نیز بیان کرد: دوستی من با قهرمان بر می‌گردد به دهه پنجاه که دوره طلایی تئاتر مشهد بود. از نگاه من قهرمان انسانی مهربان پر عشق و دوست داشتنی است. در دو کار با قهرمان همکاری داشتم که یکی از آنها درسال 54 بود که نویسنده کار من بودم و داریوش ارجمند کارگردانی آن را بر عهده داشت. قهرمان با بازی در آن به کارش هویت بخشید و نمایش بعدی ما «رامرودیها» بود که با هم کار کردیم و از کارهای موفق آن زمان بود و از شبکه ملی آن زمان پخش شد. لازم است بگویم کمی بی‌وفایی است که اینقدر حضور هنرمندان جوان در تجلیل از قهرمان کم است. کمی بیشتر باید به این بزرگان که گنجینه هنرمندان هستند توجه شود.

 

 

گزارشی از مهسا هاشم‌آبادی

image_print
11 پاسخ
  1. cerebrozen reviews
    cerebrozen reviews گفته:

    Cerebrozen is an excellent liquid ear health supplement purported to relieve tinnitus and improve mental sharpness, among other benefits. The Cerebrozen supplement is made from a combination of natural ingredients, and customers say they have seen results in their hearing, focus, and memory after taking one or two droppers of the liquid solution daily for a week. https://cerebrozen-try.com/

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *