کیف پول مردم، جا ندارد!

هر روزی که می‌گذرد رغبت به استفاده و حمل اسکناس کمتر و تعداد کارت‌های بانکی در کیف پول ایرانی‌ها بیشتر می‌شود.

شاید تا چند سال پیش این فناوری به منزله آسان شدن کارها بود اما امروز این قضیه وجهه دیگری نیز پیدا کرده است. گفت‌وگوی ما با شهروندان مشهدی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی و یک کارشناس مسائل بانکی را در ادامه بخوانید تا از پیچیدگی داشتن کارت‌های مختلف بانکی بدانید.

میلاد صفایی لیسانس کشاورزی و صاحب یک مغازه فروش لوازم خانگی در منطقه طلاب مشهد، کیف پولش حاوی 6 کارت بانکی است و از این بابت گلایه‌مند. درباره این که چرا این تعداد کارت دارد و مشکلاتش گفت: دو تا از این کارت‌ها مربوط به پرداخت اقساط تسهیلاتی است که گرفته‌ام. یک کارت مربوط به دانشگاهم و دیگری مربوط به دوران سربازی است که طرف قرارداد با دانشگاه و مجموعه نظامی خاصی هستند.

صفایی اضافه کرد: کارت سوم برای دریافت حقوق بازنشستگی پدرم است. چون خودش نمی‌تواند از عملیات بانکی در خودپرداز استفاده کند. آخرین کارتم مربوط به حساب و کتاب‌های مغازه است و کارتخوان مغازه به آن متصل است.

صفایی معتقد است: برای این که یک بانک سود بیشتری پرداخت می‌کند، یا تسهیلات بهتری دارد، مجبور به افتتاح حساب در بانک‌های مختلف می‌شویم. اما اگر مواردی مثل فراموش کردن رمز عبور این همه کارت، منقضی شدن، آسیب دیدن و نگهداری و حمل همیشگی آن‌ها را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم وقت و انرژی زیادی از افراد به هدر می‌رود.

سارا صمدی بانوی جوانی که برای خرید به این فروشگاه آمده نیز از همین مشکلات گلایه‌مند است و می‌گوید: تجمیع این کارت‌ها می‌تواند گزینه‌ای مطلوب باشد. خودم نمی‌دانم که این امر چگونه شدنی است ولی ترجیح می‌دهم که با یک کارت در دستگاه خود پرداز بتوانم به همه حساب‌های دسترسی داشته باشم. در قرن 21 هستیم فکر نمی‌کنم این مشکلات حل نشدنی باشد. بانک‌ها باید راه‌حلی برای این مشکل هم پیدا کنند.

 

سیستم بانکی می‌تواند کارت‌ها را تجمیع کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تنوع و تعدد  کارت های بانکی و شهروندی انتقاد کرد و گفت : سیستم بانکی زمینه ایجاد تجمیع کارت‌های متنوع بانکی را در یک کارت فراهم کند.

رمضانعلی سبحانی‌فر  در خصوص تعدد کارت‌های بانکی افزود: اینکه هر شهروند ایرانی مجبور باشد برای انجام امور روزمره خود چند کارت با خود حمل کند، قابل قبول نیست.

نماینده سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شبکه بانکی کشور با هماهنگی تمامی بانک‌ها که در حال حاضر خدمات بانکی اعتباری و الکترونیک  ارائه می دهند، می تواند این امکان را فراهم کند که کلیه امور بانکی و مالی شهروندان با یک کارت انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در تجمیع کارت‌های عابربانک در یک کارت باید اعتبار کسب شده و منافع بانک‌ها لحاظ شود البته در این راستا می‌توان از تجربه کشورهای موفق استفاده شود.

سبحانی‌فر تشریح کرد: علاوه بر کارت‌های بانکی، یک شهروند گاهی مجبور است برای انجام امور اداری در کیف خود گواهینامه، کارت شناسایی و غیره را همراه داشته باشد؛ این در حالی است با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی می توان همه این امور با یک کارت مرجع شناسایی تعریف شود.

وی تصریح کرد: این که هر اداره یا بانک برای انجام امور اداری و بانکی مردم یک کارت مخصوص صادر کند، قابل قبول نیست. برای تجمیع کارت‌های بانکی و اداری باید زیرساخت‌های سخت افزاری فراهم و کار نرم‌افزاری قوی صورت بگیرد.

این مشکلات را با کارشناس کهنه‌کار بانکی مطرح کردیم تا ببینیم این خواسته‌ها چقدر عملیاتی است.

 

شدنی اما دشوار است

اصغر محمدی به ما گفت: ایران از نظر زیر ساخت‌ها با تحقق این امر فاصله زیادی دارد. اما بحث تجمیع کارت‌ها به شکلی که با یک کارت در هر دستگاه عابر بانک (ATM) که بتوان عملیات مربوط به بانک‌های دیگر را از فهرست انتخاب و اجرا کرد، شدنی است.

وی درباره چالش‌های اجرایی شدن این طرح افزود: اگر چه این بحث به صورت تخصصی مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و برنامه نویسی کامپیوتری می‌شود، ولی از نظر سیستم بانکی اجرای آن منوط به همکاری و بلند نظری بانک‌ها است.

محمدی اضافه کرد: در گذشته شاهد بودیم که به دلایل فنی و البته رقابت ناسالم میان مدیران بانکی، بانک‌ها ترجیح می‌دادند که از دستگاه خودپردازشان تنها به مشتریان بانک خود پول و خدمات ارائه دهند. بدون این که حتی سود ناشی از انجام تراکنش را برای خود در نظر بگیرند. این مشکل و مشکلاتی مثل کارت به کارت کردن از دستگاه خودپرداز (ATM) که متعلق به یکی از بانک‌های انتقالی باشد، نیز در ادامه با تسلیم بانک‌ها به درخواست مردم برطرف شد.

این کارشناس بانکی در پایان تاکید کرد: به روز شدن سیستم‌های نرم افزاری در بانک‌های کشور، یکپارچگی و اتصال این سیستم‌ها به یکدیگر و استفاده از فناوری‌های به روز دنیا می‌تواند این مهم را تحقق بخشد.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *