کتابخانه‌ای تمام عیار!

در این شهر هر چقدر هم که خطوط عابر پیاده سر چهارراه­ها را دوباره رنگ کنی، اتوبوس­ها و تاکسی­های جدیدی بخری، پارک و فضای سبز درست کنی، دیوارهای کنار خیابان­ها را نقاشی کنی و خلاصه هر کاری که برای آن انجام دهی، زحماتت در کسری از ثانیه دود می­شود و به هوا می­رود.

یک هفته بعد، صندلی اتوبوس­ها و تاکسی­ها مملو از یادگاری و دست نوشته­های خرچنگ قورباغه­ای می­شود که ماحصل دسته گل عده­ای بی­فرهنگ است. هزاران سطل زباله هم در خیابان­ها و پارک­های این شهر گذاشته­ای اما گویی زباله­ها دلشان می خواهد همانند شهروندان بی­ملاحظه، در گوشه و کنار همین خیابان با وزش باد قدم بزنند و به این سو و آن سو بروند.

اصلا تو بیا و این شهر را به بهشت برین تبدیل کن! وقتی که شهروندانت بویی از فرهنگ و ادب نبرده­اند، شهر زیبا می­خواهی چه کار؟ شاید اگر به شهروندان شهرت می­آموختی که گاهی سری به کتابخانه­ای بزنند و چند صفحه­ای کتاب بخوانند-ولو کتاب تعمیر کالسکه بچه_ اکنون این شهر وضع بهتری داشت!

این شهروندان کتابخوان و با فرهنگ­اند که می­توانند نوید دهنده آینده­ای روشن برای ما و دیگر ساکنان شهر باشند. این شهروندانی که من از آن­ها سخن به میان آورده­ام، خواندن کتاب را به عنوان یک عادت لذتبخش مانند نوشیدن چای در بعدازظهرهای پائیزی پذیرفته­اند و از آن بهره مند می­شوند. تصور کن که از لحاظ فرهنگی آنقدر توسعه یافته شده­ای که از نوشیدن جملات یک کتاب لذت می­بری و تعالیم آن را فرو می دهی! بیا کمی بیشتر در مورد کتابخانه مورد علاقه­ات خیال پردازی کنیم. از یک ساختمان متفاوت که مانند نگین رنگارنگی در دل شهر می­درخشد، خوشت می­آید؟ دلت می­خواهد به هر کجای کتابخانه که می­نگری، گل­ها و گیاهانی باشند که چشم­هایت را نوازش دهند؟ حالا اگر بدانی که کتابخانه­ای منحصر به فرد در یکی از خاطره انگیزترین خیابان­های شهر انتظار تو را می­کشد، چه می­گویی؟ میل به بیشتر دانستن و کسب دانسته­های جدید را در خودت می­بینی؟ اگر خودت را لایق بیشتر دانستن می­دانی، پس با ما همراه شو و از طریق همین صفحه کاغذی روزنامه، جای جای کتابخانه عمومی قلم را ببین.

 

تلفیق معماری سنتی و مدرن

همین که چشمت به کتابخانه عمومی قلم می­افتد، با ساختمانی عجیب و صد البته جالب رو به رو می­شوی که در واقع، تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است. معماری سنتی به آن جهت که تجلی گاه هنر اسلامی-ایرانی باشد و معماری مدرن، به آن جهت که بنا و ساختمان بتواند ارتباط موثری را با نسل امروزی برقرار سازد.

معماری و دکور داخلی کتابخانه نیز چشمگیر است. از تالارهای مطالعه و کلاس­های آموزشی و سالن همایش بگیرید تا فضای بازی برای کودکان و سالن مراسمات مذهبی و حتی راهروها و دیگر کریدورهای عبوری. همه و همه با تکیه بر رعایت استانداردهای نور، رنگ، دکوراسیون، حفظ سلامت مراجعان و کمک به افزایش راندمان مطالعاتی افراد، در کنار هم شکلی سازمان یافته و نوین از یک کتابخانه امروزی را ارائه می­دهند.

 

فضای داخلی کتابخانه

تالارهای مطالعه شهریار، خواجه نصیرالدین توسی و پروین اعتصامی با دارا بودن تعداد قابل توجهی از کتاب­های الکترونیک و کاغذی، فضای خوبی برای مطالعه دانشجویان، محققان، محصلان و دیگر گروه­ها فراهم ساخته است. علاوه بر تالارهای مذکور، تعدادی اتاق ویژه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز در نظر گرفته شده که ضمن اتصال به اینترنت پرسرعت، دسترسی به مقالات را آسان­تر ساخته و فضایی متمرکز برای سهولت پایان­نامه نویسی و پروپوزال نویسی فراهم می­کند.

آن دسته از سازمان­ها، ارگان­ها و افرادی که در صدد برگزاری کلاس­های آموزشی، جلسات مذهبی و گردهمایی هستند نیز می­توانند کتابخانه عمومی قلم را مکانی مناسب بدانند. بهره­مندی از اینترنت پرسرعت، سیستم­های صوتی و تصویری پیشرفته، نورپردازی استاندارد و سیستم کنترل دما خودکار، از جمله امکاناتی هستند که در کمتر کتابخانه و فضای فرهنگی دیده می­شود. برخورداری از چنین امکاناتی می­تواند کلاس­های آموزشی، گردهمایی­ها و مراسمات مذهبی را با کیفیت بهتری برگزار کند.

چه شد که این شد؟

شناختن و دانستن هر آنچه که در کتابخانه عمومی قلم می­گذرد، از زبان اداره کننده آن لطف دیگری دارد.  دکتر «علی محمد برادران» که مدیرعاملی کتابخانه عمومی فرهنگ قلم را بر عهده دارد، می­گوید: این کتابخانه را می­توان موسسه­ای شبه فرهنگی دانست که به همت بخش خصوصی ساخته شده است. به عبارتی دیگر، این کتابخانه به همت یک خیر نواندیش ساخته شده که در وقف نامه آن، اهدافی نیز برای اداره کتابخانه تعریف شده است. مسائلی همچون حمایت از کتاب و کتابداری، آموزش، پژوهش، توجه به شعائر اسلامی، همت برای برگزاری مجالس مذهبی و حمایت از حرکت­های فرهنگی ارزنده، از مهم ترین اهدافی است که در وقف­نامه این کتابخانه دیده می­شود.

وی با اشاره به فرایند وقف کتابخانه عمومی قلم بیان می­کند: ساختمان کنونی کتابخانه که بین آخوند خراسانی 22 و 24 قرار گرفته، در واقع محل سکونت پدر واقف بوده که به تدریج با خرید چند منزل دیگر در مجاورت آن، فضایی به وسعت هزار و 350 متر مربع فراهم آورده شد. سپس این کتابخانه در هفت طبقه مراحل ساخت خود را طی کرد و اکنون، یک سال است که از فعالیت آن می­گذرد. هزینه اداره کتابخانه نیز از سوی خانواده واقف و دیگر عواید تامین می­شود.

برادران همچنین پیرامون تعداد اعضای کتابخانه و تعداد کتاب­های آن تاکید می­کند: تعداد اعضای کتابخانه به هزار و 250 نفر رسیده است. تعداد کتاب­های چاپی از مرز 15 هزار جلد گذشته و گنجینه عظیمی از کتاب­های الکترونیک نیز در این کتابخانه وجود دارد. با دیگر کتابخانه­های بزرگ و مجهز نظیر کتابخانه آستان قدس رضوی مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم برخی از کتاب­های کمیاب و نایاب را برای اعضای کتابخانه فراهم کنیم.

مدیرعامل کتابخانه عمومی قلم می­گوید: اکنون این کتابخانه بین 25 تا 30 نفر پرسنل دارد که همگی دارای مدارج علمی برجسته­ای هستند. کتابخانه مسیر فعالیت و مشارکت برای همگان را فراهم کرده و در حال حاضر بسیاری از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی مایل به همکاری با مجموعه هستند که نتایج این همکاری­ها را می­توان در آینده­ای نه چندان دور مشاهده کرد.

وی در پایان عنوان می کند: مطالعه کتاب، بستر بروز خلاقیت­ها و تداوم فعالیت­های فرهنگی را به وجود می­آورد. شهروندانی که همواره مطالعه می­کنند و کتاب را دوست خود می­دانند، پس از مدتی خود را در بهشت می بینند. بهشتی که حاصل چینش فکری صحیح و بینش درست آنان نسبت به خود و محیط پیرامون آن هاست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *