مشهد2017؛ سرآغاز ثبت جهانی حرم رضوی

رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام سرآغاز ثبت جهانی حرم رضوی است.

محمدمهدی مظاهری با بیان این مطلب اظهار کرد: مشهد به عنوان میزبان می تواند زمینه شناخت هر چه بیشتر جهان اسلام از امام فرهنگ و دانش، امام رضا (ع) را فراهم کند.

وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 افتخار بزرگی را نصیب جهان اسلام کرده است، تصریح کرد: این مهم میتواند سرآغاز ثبت جهانی حرم امام علم و دانش باشد.

مظاهری عنوان کرد: مشهد در سال 2017 علاوه بر عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان اجلاس جهانی آیسسکو نیز خواهد بود و این فرصت مناسبی است که زمینه فعالیت های علمی و فرهنگی را برای این شهر فراهم می کند.

رییس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به ظرفیت های گسترده مشهد در حوزه گردشگری، تصریح کرد: در این شهر می توان با محوریت گردشگری مذهبی از ظرفیت های گسترده موجود در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بهره برد.

وی مشهد را میعادگاه مسلمانان جهان دانست و افزود: این شهر می تواند به جایگاه تقریب مذاهب اسلامی و بستر وحدت مسلمانان جهان تبدیل شود که دستیابی به این هدف نیازمند بسترهای مناسب است

مظاهری برگزاری نمایشگاه های مختلف در حوزه کشورهای اسلامی، جشنواره های متعدد در حوزه آداب و رسوم، غذاهای محلی و مذاهب را در راستای تحقق برنامه های موجود برای برای بازشناسی حرم رضوی به عنوان مقصد مهم گردشگری مشهد موثر دانست.

رییس موسسه فرهنگی اکو تحقق برنامه ها وفعالیت های موجود را نیازمند وجود ساختارهای لازم در حوزه اندیشه و باورهای دینی و وجود ارتباطات فعال با مراکز فرهنگی جهانی دانست و این فرآیند را مورد تاکید قرار داد.

مظاهری انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را فرصت مغتنمی دانست که با عینیت بخشیدن به منابع فرهنگی مشهد انتظار می رود زمینه های انتقال پیام های فرهنگی، علمی و پژوهشی فراهم شود و تقریب مذاهب اسلامی حول محور قرآن و سنت شکل گیرد و اندیشه های انقلابی امام راحل  و همچنین معارف فرهنگ رضوی و ارائه تصویر اسلام رحمانی تحقق یابد.

وی تصریح کرد: ایجاد تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند عزم جدی مردم، مدیران و مسئولان مشهد است و برای تحقق این هدف همه باید دست به دست هم دهند تا بتوان از این فرصت در جهت حفظ میراث و هویت اسلامی ایرانی، انسجام مذاهب ملل اسلامی، گفت و گوی ملت ها، و معرفی جایگاه ایران بزرگ استفاده کرد و تمامی این موارد را به خدمت توسعه پایدار و انسجام فرهنگی و دینی آورد.

رییس موسسه فرهنگی اکو انتخاب مکه به عنوان اولین پایتخت فرهنگی جهان اسلام  را سرآغازی مناسب برای آغاز این امر دانست و گفت: درخشش و محوریت مشهد  شاخص های لازم این عنوان را داراست و وجود اما فرهنگ و دانش در این شهر چون نگینی درخشان بر تارک این کشور می درخشد.مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام کانون توجه همه عاشقان امام همام در سراسر جهان است.

مظاهری اظهار کرد: در حوزه موسسه فرهنگی اکو فرهنگ به عنوان پیوند دهنده ملت ها شناخته می شود و در مسیر برقراری صلح، ثبات و توسعه منطقه بزرگی است که 10 میلیون متر مربع مساحت و بیش از 400 میلیون نفر جمعیت دارد.

رییس موسسه فرهنگی اکو ادامه داد: هدف سازمان فرهنگی اکو احیای بخش فرهنگی جوامع با هدف تقویت پیوندهای معنوی و روابط دوستانه است و تهران به عنوان مقر اصلی موسسه اکو در سازمان ملل متحد تعیین شده است.

وی اظهار کرد: اکو با تکیه بر مفاد منشور خود که به ریشه های عمیق فرهنگی، خانواده، ورزش، محیط زیست و خانواده، با تاکید بر تصمیمات اتخاذ شده توسط سیاست گذاران نهاد برای تحقق اهداف تعیین شده تلاش می کند و کشورهای عضو این سازمان ظرفیت های فرهنگی فراوانی دارند.

مظاهری ادامه داد: این ظرفیت ها در رابطه با مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 باعث می شود دین و فرهنگ روابطی ناگسستنی بیابند  و امور حیاتی، معنوی و مادی را متاثر کنند و در این میان آیسسکو به عنوان یکی از موسسات کهن فرهنگی عهده دار پاسداشت و دستیابی به این فرهنگ پایدار است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *