مشهد از امن‌ترین کلان‌شهرهای مذهبی دنیاست

فرماندار مشهد با اشاره به سیاست های امنیتی استان و کشور مشهد را به عنوان یکی از امن ترین کلان شهرهای مذهبی دنیا برشمرد.

رحیم نوروزیان عصر امروز در شورای اداری استان در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: کلان شهر مشهد به رغم همه مشکلاتی که دارد اما برخلاف آنچه که گفته می شود، از امن ترین کلان شهرهای مذهبی جهان است و ما هیچ مشکل امنیتی در مشهد نداریم. برخی مشکلات نیز طبیعی است که در همه جای کشور موجود است.

وی ادامه داد: نمونه و شاهد مثال این امر برگزاری انتخابات پرشکوه در همین شهر بود که فینال این رقابت ها در اوج هیجان و احساسات و اوج رقابت های انتخاباتی در همین مشهد صورت گرفت؛ گرچه این رقابت به حدی رسید که برخی دوستان به سمت اتخاذ تصمیمات سختگیرانه می رفتند ولی هیچ مشکلی به وجود نیامد و به رغم داغ بودن صحنه رقابت ها که نگرانی تقابل وجود داشت، خون از دماغ کسی نیامد و انتخابات با مشارکتی حداکثری رقم خورد.

نوروزیان بیان کرد: مشهد بیش از 3 میلیون و 372 هزار نفر جمیعت داشته و در حاشیه این شهر بیش از یک میلیون حاشیه نشین داریم که در مساحتی بیش از 2000 هکتار سکونت دارند. در مشهد بیش از 310 هزار اتباع بیگانه حضور دارند که عمدتا در حاشیه شهر ساکن هستند.

فرماندار مشهد تصریح کرد: باید توجه داشت سرریز حاشیه نشینان شهرهای دیگر نیز به مشهد می آید. همچنین همسایگی مشهد با دو کشور اثرات خاص خود را بر این شهر می گذارد و نگرانی هایی را در مشهد ایجاد می کند. در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم ولی اگر این مسایل تدبیر نشود، دچار مشکل خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در دولت تدبیر و امید صورت گرفته اما بدون برخی اصلاحات ساختاری مشکلات حل نمی شود. این اصلاحات هزینه کمتری دارد. اگر این اتفاقات صورت گیرد، بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد.

نوروزیان افزود: باید در ساختارهای اداری و سازمانی بازنگری شود. برخی از این ساختارها به 60 سال گذشته بازمی گردد و برخی دستگاه ها با تغییراتی که داده اند، مساله سازتر هم شده اند. این تغییرات برای سایر دستگاه های ما مساله سازی می کند.

فرماندار مشهد با بیان اینکه برخی دستگاه های شهرستان های ما بلوغ سازمانی درستی ندارند، گفت: موضوع دیگر تجدیدنظر در ساختار تقسیمات کشوری شهرستان مشهد است. در همین انتخابات 534 شعبه اخذ رای با صندوق هایی بالای 2000 رای داشتیم. تجربه تقسیم استان نشان داد، این تقسیم کار درستی بود. همچنین تجربه جدا شدن طرقبه و شاندیز از مشهد بسیار موفق بوده است.

وی تصریح کرد: نهادهای سیاست گذار و بالادستی باید برای ایجاد رویه های واحد و اجماع سازی و رویکردسازی تلاش بیشتری کنند. این باید به ویژه در نیروهای نظامی و انتظامی و شهرداری ها دیده شود.

نوروزیان یادآور شد: پیشنهاد دیگر بازنگری و برون سازی مصوبات شورای عالی امنیت ملی است. علاوه بر این برای بستن مبدا مهاجرت مشهد باید تلاش شود. باید نگاه ملی به مشهد ایجاد شود چراکه بسیاری از زیرساخت های این شهر متعلق به مردم ایران است. تجربه دنیا حکم می کند باید مراقب بود در کنار پیشگیری ها، فضا امنیتی نشود چراکه این مساله نیز می تواند آسیب زننده باشد.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *