مشاوره حقوقی

سوال: بنده کارمند هستم وضامن یک نفر در بانک شده‌ام، ولی ایشان قسط وام را پرداخت نکرده ومتواری شده. ضامن دوم بازاری  که فقط یک برگه چک داده که من هم پشت آن را امضا کرده ام. بانک از ما شکایت کرده. وکیل بانک می‌گوید امکان اینکه بانک تمام مبلغ را از تو بگیرد زیادتر است؛ چون تو حقوق بگیر هستی. آیا واقعا همین طور است؟ چکار میتوانم بکنم تا بانک بدهی را از هر دو ضامن بگیرد؟

پاسخ: در قانون تجارت در خصوص اسناد تجاری از جمله چک، مسؤولیت تضامنی پذیرفته شده است(یعنی هر ضامنی به نوبه خود، مسئول پرداخت کل بدهی است) لذا چون چک موضوع سؤال مغایرتی با مقررات قانون تجارت ندارد، بانک مذکور، در انتخاب خوانده و طرح دعوی مطالبه وجه کل چک به طرفیت هر یک از صادرکننده و یا یکی از ضامنین آزاد است.

 

سوال: آیا خطاب کردن کسی با واژه بی شعور و اسامی حیوانات جرم، محسوب می‌شود؟

پاسخ: مطابق ماده ۶۰۸ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. «قَذف» عبارت است از این‌که به مرد یا زن، تهمت و نسبت زنا یا لواط زده شود.

مظور از توهین در این ماده، توهین ساده محسوب می‌شود و  از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین عبارت است از به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود.

خطاب کردن افراد با نام حیوانات مانند سگ و یا هر حیوان دیگر نیز از مصادیق بارز توهین محسوب می شود. چه اینکه ملاک در تحقق توهین انجام عملی است که موجب تحقیر و سخیف شدن فرد بشود.

 

سوال: همسرم فوت کرده و من میخواهم قیم فرزندانم شوم پدربزرگشان هم سال‌ها قبل فوت شده اما عمویشان که فردی خلافکار است هم متقاضی قیم شدن است .قیم چه شرایطی برای قیمومیت دارد؟

پاسخ: طبق قوانین اسلامی اگر برای طفل صغیری که مسلمان است قیم انتخاب می‌شود، باید قیم وی نیز مسلمان باشد؛ زیرا کفار نمی‌توانند قیم یک فرد مسلمان شوند. قیم باید عاقل،‌ بالغ، بصیر و آگاه به مورد مد نظر باشد؛ باید دارای اهلیت کامل و شایستگی اخلاقی و قابل اعتماد باشد.

اشخاص ذیل صلاحیت قیمومیت ندارند و نمی توانند آن را عهده دار شوند:

کسانی که خود تحت ولایت یا قیمومت هستند.

کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه‌های ذیل به موجب حکم قطعی محکوم شده باشند: سرقت- خیانت در امانت- کلاهبرداری- اختلاس- هتک ناموس یا منافیات عفت- جنحه نسبت به اطفال- ورشکستگی به تقصیر.

کسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر و هنوز عمل ورشکستگی آنها تصفیه نشده است.

کسانی که معروف به فساد اخلاق باشند.

کسی که خود یا اقربای طبقه اول او دعوایی بر محجور داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *