ظرفیت روستای بسک تربت حیدریه برای تبدیل به روستای ملی در صنایع دستی

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: باتوجه به اشتغال اکثر مردم بایگ به شغل ابریشم کشی و تولید بیش از ۷۰ درصد ابریشم کشور در این منطقه پیگیری جدی درباره حمایت از این هنر بومی و سنتی به ویژه اخذ نشان جغرافیایی این رشته انجام می‌دهیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد مطیع در جلسه‌ای که امروز صبح 20 تیرماه با حضور مسئولین ادارات مرتبط با  حوزه ابریشم کشی و همچنین ابریشم کشان بایگ برگزار شد اظهارداشت: با عنایت به اینکه  ابریشم‌کشی ظرفیت و مزیت بسیار خوبی برای استان است همه ارگان‌های دولتی  باهمکاری هنرمندان در جهت رفع مشکلات  مردم زحمتکش این خطه و حفظ اشتغال موجود نهایت تلاش خود را بکنیم.

وی افزود:‌ ازمهمترین مشکلات ابریشم کشان میتوان به موضوع بیمه هنرمندان، اختلاف در صدور مجوزات به ویژه مشاغل خانگی، کمبود پیله، عدم انسجام ادارات خدمات رسان، واردات بی‌رویه نخ ابریشم، کمبود حمایت تسهیلاتی، عدم استفاده بهینه از محصولات تولید شده اشاره کرد که با قول مساعدی که مسولین مربوطه دادند امیدواریم بتوانیم قدم‌های مثبتی در این خصوص برداشت.

مطیع تصریح کرد: باهماهنگی انجام شده مقرر شد تعدادی از هنرمندان در یک مکان مناسب تجمیع شوند تا خدمات مناسبتری ارایه شد. هنر سنتی ابریشم کشی می‌تواند به نوان جاذبه گردشگری معرفی و از طریق برگزاری تورهای گردشگری تخصصی ابریشم به رونق اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر در منطقه کمک کرد.

گفتنی است است شهر بایگ و روستای بسک تربت حیدریه با وجود بیش از ۱۲۰۰ کارگاه و اشتغال نود درصد مردم منطقه و تولید بیش از هفتاد درصد ابریشم کشور رتبه اول تولید کشور را داراست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *