ضرورت حذف مالیات علی‌الراس

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: حذف مالیات علی‌الراس، اقدامی ضروری است.

محمدحسین روشنک با بیان اینکه اصولا سیاست‌های مالیاتی کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده، افزود: سیاست مالیاتی باید شفاف باشد؛ این اتفاق باید پس از شفاف شدن اقتصاد هر کشور صورت گیرد. اگر اقتصاد کشوری شفاف نباشد، امکان شفافیت در مسایل مالیاتی نیز وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: سیستم مالیات ستانی فعلی و اخذ مالیات علی‌الراس اقدام اشتباهی در گذشته بود که نمی‌توانست عدالت را رعایت کند. در واقع این کارشناسان مالیاتی بودند که تشخیص می‌دادند یک فعال اقتصادی چه میزان درآمد دارد و بر همان اساس باید مقدار مشخصی مالیات بپردازد. در حقیقت هیچ ماخذی برای محک میزان صحیح درآمدها وجود نداشت.

روشنک بیان کرد: قطعا حذف مالیات علی‌الراس مساله‌ای واجب بوده است. از طرف دیگر باید با رفع ابهامات، فعالان اقتصادی و کسبه در حوزه تولید و تجارت و سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی در جهت شفاف‌سازی عمل کنند. در حال حاضر این امکان با توسعه موسسات حسابرسی فراهم شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: در واقع این موسسات کار را ساده کرده و آموزش‌های لازم برای محاسبات مالی را به شرکت‌ها می‌دهند.

وی در خصوص طرح حذف مالیات علی‌الراس عنوان کرد: اشکال اصلی این مدل مالیات این بود که اصل آن قابل وصول توسط سازمان امور مالیاتی نبود. به نظر من نخستین پارامتری که باید دنبال شود، این است که لایه‌های پنهان فرارکننده از پرداخت مالیات آشکار شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *