شفاف‌سازی از اصول مهم تئاتر است

بررسی کارکردهنرهای نمایشی در گفت­و­گو با احسان روحی کارگردان نمایش «لبخند بزن هاگ» به بهانه حضور نماینده تئاتر خراسان رضوی در جشنواره ملی تئاترمقاومت فتح خرمشهر.

احسان روحی کارگردان نمایش «لبخند بزن هاگ» درباره اهمیت بازخوانی وقایع تاریخ معاصر گفت: به نظر من جنگ یک عنصر کاملا جهانی است و هیچ وقت نمی‌توان جغرافیایی برای آن تعریف کرد و نمی‌توانیم بگوییم این اتفاق تنها به اقلیم خاصی مربوط است. حال به این دلیل به بازخوانی وقایع تاریخ معاصر می‌پردازیم و اتفاقات پیش آمده را برای نسلی که کمتر این اتفاقات را دیده و حتی تنها شنیده‌اند و بر اساس آن قضاوت می‌کنند که گاهی غیرمنصفانه است روایت می‌کنیم. حال اینجا اهمیت این بازخوانی از طریق حوزه تئاتر می‌تواند به نوعی بازگوکننده واقعیت‌هایی باشد که به دلیل گذشت زمان و تغییر شکل غیرواقعی منتقل شده شفاف­سازی شود. تصور می‌کنم که حوزه تئاتر این وظیفه را دارد که در جایگاه خود درباره اتفاقاتی که وجود داشته است به شکل حقیقی به مخاطب انتقال بدهد.

وی افزود: موقعیت استراتژیکی که کشور ایران دارد در این سال‌ها بعد از جنگ در خاورمیانه نشان دهنده آن است که ما در لانه زنبور هستیم اما همیشه از امنیت برخوردار بوده و توانسته‌ایم آن را حفظ کنیم. به همین خاطر کشورهای این منطقه نگاه کاملا متفاوتی به ایران دارد و این یک بازخورد کاملا بیرونی و منطقه‌ای دارد. حال در مدیوم تئاتر یک اثر هنری می‌تواند نشان دهنده این امنیت و جایگاه مهم ایران در منطقه باشد که این حرکت بیانگر آن است که کشورمان از قدرت و توانمندی بالایی در خاورمیانه برخوردار است.

این هنرمند مطرح تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بانک اطلاعاتی ما اطلاعات نکاتی است که از جنگ و دفاع مقدس به ما رسیده است که متاسفانه گاهی دچار تحریف شده، بنابراین وظیفه ما است که اطلاعات درست را صحیح‌ترین شکل ممکن به نسل جدید انتقال بدهیم. شاید بتوان گفت که نسل دهه شصت بیشترین تاثیر را از جنگ داشته و آن نسل می‌تواند در آثار خود به خلق آثار هنری و سبک زندگی در نمایش‌هایشان اشاره داشته باشند.

روحی ادامه داد: جشنواره فتح خرمشهر، در بین هنرمندان پتانسیلی را ایجاد کرده است تا آنها بتوانند در فضای نمایشی کشور آثاری را در جهت رسالت این جشنواره قرار بدهد تا نسل امروزی که شناخت کمتری از جنگ دارد یا دیدن چنین آثاری که در حوزه تئاتر تولید می‌شود این سوال در ذهنش به وجود آید که چطور کشورمان در مقابل ناملایمتی‌ها ایستادگی کرده است. اهمیت دیگر این جشنواره این است که کاملا بر اساس ایام دفاع مقدس و جنگ حرکت می‌کند این موضوع سبب خواهد شد تا روشنگری را در حوزه جنگ برای مردم ایران به وجود آورد و اینکه این جشنواره در مکانی برگزار می‌شود که بیشترین آسیب را در جنگ دیده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *