سند ملی سلامت اجتماعی کشور تدوین می شود

با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان برگزار شد.
سید جواد حسینی در این جلسه گفت: یکی از مصوبات شورای اجتماعی کشور تدوین سند ملی سلامت اجتماعی است که بزودی این سند تدوین می گردد.
وی افزود: تعداد تشکلهای مردم نهاد این استان در دولت تدبیر و امید از 540 تشکل به 939 تشکل افزایش یافته است که نشان از رشد 73.5 درصدی دارد و این افزایش در راستای مصوبات شورای اجتماعی کشور است که جلب مشارکت نظام مند مردم را خواستار شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در برنامه های دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی نیز توسعه مشارکت های نظام مند مردمی به عنوان یک هدف کلی در نظر گرفته  و در استان ده راهبرد برای مشارکت نظام مند مردم و تشکل ها تدوین شده است.
حسینی گفت: گسترش کمی  سازمان های مردم نهاد( سمن) تا 15 درصد، گسترش کیفی سمن ها تا 50 درصد، گسترش جغرافیایی سمن ها تا 20 درصد به خصوص در روستاها، گسترش قشری سمن ها تا 15 درصد و افزایش 20 درصدی ساماندهی، نظارت و ارزیابی سمن ها از جمله این راهبردهاست.
وی افزود: هشت مورد شبکه سازی سمن های همگن، شش هزار نفرساعت توانمندسازی و آموزش مدیران سمن ها و کارشناسان ذیربط در استان و 25 درصد توسعه تعامل و همکاری سازمانهای دولتی و عمومی غیردولتی با سمن ها از جمله راهبردهای دیگر دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: امروز برند دولتها این است که مردم را به صورت نظام مند در امور مشارکت دهند لذا شعار دیگر راهبردی ما در خراسان رضوی این است که هر روستای بالای 200 خانوار یک تشکل مردم نهاد داشته باشد.
وی گفت: از مصوبات دیگر شورای اجتماعی کشور کاهش آسیبهای اجتماعی و تدوین سند ملی سلامت اجتماعی است که در مورد سلامت اجتماعی باید پنج شاخص در کشور بهبود پیدا کند.
حسینی افزود: نخستین شاخص انسجام اجتماعی است که باید همگرایی، وحدت و انسجام  بین قومیت ها، احزاب، گروههای سیاسی و طبقات اجتماعی افزایش یابد تا به سلامت اجتماعی برسیم.
وی مشارکت اجتماعی همچون شرکت در انتخابات و نیز پذیرش اجتماعی را از دیگر شاخص های سلامت اجتماعی ذکر و بیان کرد: پذیرش اجتماعی هر شهروندی باید احساس کند که در اجتماع مورد پذیرش واقع می شود و از حقوق شهروندی برخوردار است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی انطباق پذیری را ویژگی دیگر سلامت اجتماعی دانست و ادامه داد: این شاخص بدین معناست که مردم در یک جامعه باید احساس کنند از طریق مقررات و قوانین و رویه ها می توانند به خواسته هایشان برسند.
حسینی گفت: شاخصه دیگر سلامت اجتماعی ‘شکوفایی اجتماعی' است یعنی افراد جامعه باید حس کنند جامعه دارد رشد می کند در حالی که این احساس در جامعه ما وجود ندارد.
وی با اشاره به  اهمیت برنامه ریزی عملیاتی، گفت:  برنامه عملیاتی حوزه فرهنگی و اجتماعی  استان تدوین و به دستگاه های اجرایی استان ارسال شده است . مدیران دستگاه های اجرایی نیز باید برنامه های دستگاه خود در این حوزه را  بر اساس برنامه ارسالی  تدوین نمایند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: با جمع آوری برنامه های دستگاه های اجرایی استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی، اطلس برنامه های فرهنگی و اجتماعی استان تدوین خواهد شد.
حسینی تصریح کرد: در جلسات بعدی کارگروه دستگاه های اجرایی برنامه های خود را ارائه نموده و انتظارات از سایر دستگاه ها جهت تحقق برنامه های  دشتگاه خود را مطرح نموده تا مورد تصویب کارگروه قرار گیرد
وی گفت: شناسنامه فرهنگی شهرستانهای خراسان رضوی تدوین شده که نیاز به تکمیل دارد ضمن آنکه هفته فرهنگی شهرستانهای استان نیز از اول مهر ماه آتی به اجرا در می آید به این شکل که مثلا از یکم تا هفتم مهر ماه هفته فرهنگی یک شهرستان برگزار می شود و تمامی امکانات استان از قبیل ظرفیت رسانه ها و سالن ها در اختیار آن شهرستان قرار می گیرد.

 

منبع: استانداری خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *