زندگی با اسلحه و قلم!

پنجمین جلسه نشست شبی با بزرگان داستان با محوریت نقد و بررسی آثار «ارنست همینگوی» و با همکاری حوزه هنری و انجمن ادبیات داستانی دریچه و مدیریت خانم ترکمن‌نیا برگزار شد.

در این نشست که حسین عباس‌زاده به عنوان مجری-کارشناس، اجرای جلسه را به عهده داشت، ابتدا برگه‌هایی در اختیار حضار قرار داده شدکه به صورت کامل‌تری زندگی نامه، عقاید و آثار همینگوی بازگو شده بود و سپس کلیپی گذرا در همین خصوص معرفی و زندگی نامه همینگوی به نمایش گذاشته شد.

 

نوشتن و پاک کردن!

عباس زاده در خصوص علایق، نحوه و شیوه  زندگی همینگوی گفت: همینگوی به دو شی در زندگی‌اش علاقه زیادی داشت و در اکثر مواقع همراهش بود: قلم و اسلحه. با یکی جان می‌داد و با دیگری جان می‌گرفت. او در نوشتن بیشتر از اینکه بنویسد پاک می‌کند و بارها و بارها داستان‌هایش را بازنویسی می‌کرد تا به نسخه‌ای که مطلوب است برسد.

در ادامه شیما افهمی به معرفی آثار داستانی و غیر داستانی همینگوی پرداخت و در مورد هر کدام توضیحات کوتاهی ارئه داد. افهمی همچنین رمانهای همینگوی را از لحاظ ساختاری و شهرت طبقه‌بندی کرده و نگاه گذرایی به رمانها داشت. سپس مسیح عطایی به بررسی داستان‌های کوتاه این نویسنده نام‌آشنا پرداخت. او نگاه کامل‌تری به سه داستان کوتاه به نامهای «اردوگاه سرخپوست‌ها» که با راوی سوم شخص نمایشی و با ژانر اجتماعی به موضوع تولد و مرگ اشاره می‌کند، داشت. همچنین داستان «خانه سرباز» که راوی سوم شخص هست و از سربازی می‌گوید که آثار جنگ بر روی روح و احساسات او اثر گذاشته است، مورد بررسی قرار گرفت.

پیرمرد و دریا، داستان امید و ناامیدی

در پایان، داستان «آدمکشها» که یک داستان دیالوگ محور و نمایشی است، مورد بررسی قرار گرفت. این داستان درگیری‌های دونفر را برای کشتن شخصی که انتظارش را می‌کشند نشان می‌دهد. در این داستان نگاه همینگوی نگاهی بدون قضاوت است.

در ادامه کلیپی درباره رمان «پیرمرد و دریا» پخش و اشاره‌ای به علاقه همینگوی به شکار و ماهیگیری شد.

بعد از آن خانم باقری تحلیلی بر همین اثر «پیرمرد و دریا» و نحوه شکل‌گیری آن داشت. این رمان داستان مبارزه پیرمرد ماهیگیری است که برای صید یک نیزه ماهی غول پیکر دل به دریا می‌زند، داستان تقابل امید و ناامیدی و پیروزی و شکست را به تصویر ذهن می‌کشد. نویسنده در این رمان نثری روان و بی‌تکلف به مخاطب عرضه می‌کند. باقری در این باره گفت: باور پذیری در شخصیت پردازی ویژگی بارز این داستان است.

نوبل در دستان مولف

بعد از آن کلیپ دیگری درباره جایزه‌های همینگوی که مهم‌ترین آن جایزه نوبل او است به نمایش گذاشته شد. سپس نسرین رجب پور به بررسی یکی دیگر از رمانهای معروف همینگوی «وداع با اسلحه» پرداخت. این داستان آخرین سال جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد، سربازی که راننده آمبولانس است در کنار جنگ درگیر عشق یک پرستار انگلیسی می‌شود. او در این باره گفت: همینگوی در این رمان با جملات کوتاه از کنار وقایع جنگ رد می‌شود و همانند نقاشی تصویرها را فقط در ذهن مخاطب زنده می‌کند. برخی منتقدین بر این باورند این رمان یکی از صد اثر برتر دنیاست.

در پایان قسمتی از داستان کوتاه «گربه زیر باران» که توسط رادیو دریچه، صوتی شده بود برای حضار پخش شد و به  نقد و بررسی آن پرداختند. ریاحی در شروع صحبت‌های خود در مورد نحوه نقد و بررسی یک داستان و مواردی که باید رعایت شود تذکراتی کامل ارائه داد و به جایگاه و خاستگاه نقد پرداخت. این داستان را در زمره داستان‌های مدرن برشمرد و داستان را پیش از اینکه بیانگر وقایع بیرونی بداند بیانگر درون شخصیت‌های داستان دانست.

در پایان جلسه، کلیپی دیگر از گوشه‌های زندگی و روزهای پایانی همینگوی  پخش شد.

 

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *