روستای پاک در خراسان رضوی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: هدف از اجرای «طرح روستای پاک»، روستایی پاک و عاری از طلاق، اعتیاد و بیکاری است و برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند نقش آفرین شود.
سید جواد حسینی در مراسم گرامیداشت روز دهیار در جمع دهیاران خراسان رضوی افزود: از شوراهای روستایی و دهیاران می‌خواهم تا تلاش کنند جشن روستای پاک را در دوره خدمتی خود در روستاها برگزار کنند.
حسینی در خصوص اجرای طرح “هر روستایی یک مقصد و هر مقصد یک محصول” نیز تاکید کرد: بحث اشتغال و سرمایه گذاری در روستاها از اهمیت زیادی برخوردار است که با اجرای این طرح در راستای گردشگری روستایی، اشتغال و ماندگاری نیروی کار در روستا‌ها تلاش می‌شود.
وی تصریح کرد: این افتخاری است که در نظام جمهوری اسلامی‌و قانون اساسی به مردم این حق داده شده است که اگر در یک نقطه‌ای 100 نفر جمعیت یا 20 خانوار زیست کردند با رأی مردم نظام شورایی شکل بگیرد و آن شورا مدیرعاملی به عنوان دهیار انتخاب کند و از این طریق مدیریت روستا را به دست بگیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: کشور ایران بیش از 21 میلیون جمعیت روستایی را در خود جای داده است و استان خراسان با 1.733.121 روستایی، 8.6 درصد جمعیت روستایی و 7.9 درصد جمعیت شهری و در مجموع 8.1 درصد کل جمعیت کشور را دارا است.
حسینی گفت: در خراسان رضوی و در انتخابات 29 اردیبهشت ما نزدیک به 20 هزار نفر کاندیدای اانتخابات شوراهای شهری و روستایی شدند که از این تعداد هم اکنون 395 نفر در شوراهای شهری و 8120 نفر در شوراهای روستایی به عنوان نمایندگان پنجمیه دوره شوراها را شروع خواهند کرد، استان خراسان هم اکنون با دارا بودن 2353 دهیار، در 71 درصد روستاهای خود نظام دهیاری را مستقر کرده اند، و بیشترین میزان دهیاران کشور در استان خراسان وجود دارد.
وی افزود: نظام شورایی شهری و روستایی یک الگوی علمی و تجربی جهان موجود برای خروج از دولت زدگی و تمرکزگرایی مدیریتی است و راه برون رفت از مشکلات و هموار شدن مسیر توسعه همه جانبه بی شک نظام شورایی است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: این نظام شورایی گام اول آن مشارکت مردم برای انتخاب نمایندگان آن‌ها است در گام بعدی این نمایندگان منتخب مردم اعم از شهردارن و دهیاران هستند که باید تمام تلاش خود را معطوف بدارند تا مشارکت نظامند و فراگیر مردم در طول دوره نظام شورایی توسط نمایندگان شوراها و دهیاران و شهرداران محقق شود.
حسینی توسعه کمی و کیفی تشکل‌های غیردولتی و سمن‌ها را گام بزرگی برای انجام این مهم دانست و تصریح کرد: به همین دلیل ما در استانداری 10 سیاست راهبردی ترسیم کرده‌ایم که از آن طریق رشد کمی و کیفی سمن‌ها را مشاهده کنیم. در زمینه رشد کمی خوشبختانه در دولت تدبیر و امید سمن‌ها 73.5 درصد رشد در استان خراسان را پشت سر گذرانده اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر رشد کمی و رشد کیفی و موضوعی سمن‌ها 3 مورد در نظر است که در این دولت قلمرو کاری سمن‌ها از 5 قلمرو به 21 قلمرو افزایش یافته است.
حسینی گفت: توسعه جغرافیایی در پهنه سرزمین خراسان رضوی سیاست دیگری است که موردنظر قرار داده‌ایم لذا گسترش سمن‌ها از سطح شهرهای بزرگ و میانی به شهرهای کوچک و بویژه روستاها را هدف گذاری و در این دولت تشکل غیردولتی در روستاها شکل گرفته است و امسال هم رشد 20 درصدی آنها را هدف گذاری کرده‌ایم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان این که در این دولت، 30 سازمان مردم نهاد غیر دولتی در روستاهای استان راه اندازی شده؛ ادامه داد: سیاست راه اندازی برای هر روستا یک سمن به ویژه روستاهای بزرگ را در سال 96 دنبال می‌کنیم.
حسینی اظهار داشت: برای کارکردی کردن سمن‌ها، نظامنامه تعامل تشکل‌های غیردولتی با بخش عمومی‌و دولتی تدوین شده و از این طریق زمینه موثر کاری سمن‌ها و نقش آفرین آنها در توسعه را دنبال می‌کنیم.
وی با بیان این که در سال جاری رشد 20درصدی افزایش همکاری و تعامل سمن‌ها با بخش دولتی را هدف کرده‌ایم؛ گفت: در همین راستا از دهیاران عزیز می‌خواهم که هر میزان امکان دارد برای مشارکت نظامند و تشکیلاتی در روستاها، مردم را در عملکرد‌های مختلف و مورد نیاز تشکیلات دهند و با راه اندازی سمن‌های متفاوت و مورد نیاز مشارکت مردم در توسعه و رفع مشکلات را سرلوحه کار خود قرار دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش زنان در توسعه افزود: موضوعی که در روستاها از اهمیت خاص برخوردار است وضعیت زنان در روستاهاست.
حسینی گفت: سال 1395، 50 روستا را در طرح توانمندسازی زنان روستایی قرار دادیم و امسال این 50 روستا را به 100 روستا افزایش داده‌ایم تا مجموعه ادارات کلی که می‌توانند در قلمرو روستاها به توانمندسازی زنان بویژه زنان در سنین 15 تا 30 سال کمک کنند رابسیج کنیم. هر یک از دهیاران که متقاضی قرار گرفتن روستای شان در این طرح باشند ما آمادگی داریم به آنها خدمات ارایه دهیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *