رشد چشمگیر تولید در صنایع معدنی خراسان رضوی

معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تولید در صنایع معدنی این استان طی سه ماه اول امسال رشد چشمگیر داشته است.

رضا شجاعی در جمع خبرنگاران افزود: حداقل رشد تولید در صنایع معدنی استان مربوط به ظروف چینی با تولید 4.9 هزار تن و 2.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل و حداکثر رشد تولید مربوط به مقاطع فولادی با تولید 174 هزار و 779 تن و فولاد خام با تولید 233 هزار و 661 تن در مجموع با رشد 45.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

وی اظهار کرد: رشد صنایع معدنی در سال گذشته نیز در اکثر رشته ها اتفاق افتاده به طوری که حداقل این رشد در تولید لوله و پروفیل به میزان 89 هزار و 700 تن معادل 1.3 درصد نسبت به سال قبل از آن و حداکثر رشد در تولید سیمان به میزان چهار میلیون تن با 25 درصد افزایش نسبت به سال 94 بود.

وی گفت: تاکنون برای یکهزار و 560 واحد صنایع معدنی در این استان پروانه بهره برداری صادر شده که با سرمایه گذاری 47 هزار میلیارد ریال و اشتغال 43 هزار و 415 نفر مشغول فعالیت هستند.

شجاعی افزود: امسال طبق برنامه ریزی انجام گرفته و اجرای طرح های صنایع معدنی با سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد ریال، برای چهار هزار نفر در این بخش اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون 6 پروانه بهره برداری از معدن طلا با وسعت 55 کیلومتر مربع، تولید سالانه 222 هزار تن، ذخیره قطعی سه میلیون تن و اشتغال 186 نفر در استان وجود دارد که از این تعداد یک معدن غیرفعال می باشد.

وی اظهار کرد: همچنین پنج پروانه اکتشاف از معدن طلا در خراسان رضوی وجود دارد که مرحله اولیه اکتشاف آنها انجام شده و نقاط امیدبخش طلا در منطقه خواف نیز شناسایی شده که اکتشاف آن در مرحله تکمیلی قرار دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پروانه بهره برداری از معدن فیروزه این استان هم در سال 1382 به اسم شرکت تعاونی محلی با 342 عضو صادر شد.

وی افزود: در سال 82 مجوز میزان برداشت از معدن فیروزه 15 تن در سال بود که از سال 90 مجوز این میزان برداشت افزایش یافت و به 46 تن در سال رسید که این میزان برابر با ظرفیت پروانه این معدن می باشد.

وی اظهار کرد: در شهر تاریخی توس، مجوزهای بهره برداری از معادن شن و ماسه وجود داشت که به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی، سلب صلاحیت شدند.

شجاعی با اشاره به اینکه تاکنون 36 مجوز بهره برداری از معادن شن و ماسه در خراسان رضوی صادر شده است، گفت: هم اکنون 164 پروانه اکتشاف از معادن، 74 مجوز گواهی کشف با ذخیره 52 میلیون تن، 838 پروانه بهره برداری از معادن با استخراج اسمی 143 هزار تن در سال و سرمایه گذاری چهار هزار و 106 میلیارد ریال و اشتغال برای 9 هزار و 241 نفر در این استان وجود دارد.

وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام گرفته امسال باید حدود یکهزار نفر اشتغال در حوزه معدن خراسان رضوی ایجاد شود که این میزان با افزایش ظرفیت بهره برداری و استخراج از معادن، افزایش صدور پروانه بهره برداری و اکتشاف و فعال کردن معادن تعطیل مسیر خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *