دست‌گیری از دست‌های بسته!

زندگی بالا و پایین‌های بسیاری دارد. گاهی خودت نمی‌فهمی و اشتباهی می‌کنی اما گاهی هم همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا ان چه که نباید بشود و آنجایی که نباید بروی. خواستن و نخواستنش مهم است اما گاهی آن چه که به سرت می اید فراتر از همه فکرهاست و سخت تر از هر سختی که تصورش را داشته ای.

انسان، واژه بزرگی است وقتی پای مهربانی وسط باشد. شاید بگوییم هر کسی لایق مهربانی نیست اما هر انسانی شایسته مهربان بودن است. زندگی بخشیدن و تولد دوباره مخصوص پزشکانی که جان بیمارانشان را نجات می‌دهند نیست، گاهی می‌شود با یک مهربانی تولد دوباره بخشید؛ گاهی می‌توان آزادی بخشید به کسانی که به دلیل یک اشتباه یا سختی بیش از حد زمانه، سال‌هاست مرگ را از پشت میله‌های زندان انتظار می‌کشند اما در این سرنوشتشان عمدی در کار نبوده است.

در مشهد، پنجشنبه شب، تالار نور خیابان آبکوه به نورانی‌ترین مکان برای تجمع مهربانی‌هایی تبدیل شده بود، برای بخشش آزادی به انسان‌هایی که پس از مدت‌ها تحمل رنج زندان، شایسته بخشیدن هستند.

 

حرکتی مردمی به سمت آزادی

استاندار خراسان رضوی در شانزدهمین جشن گلریزان استان که به جهت کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و با حضوری جمعی از مسئولین و خیرین استان برگزار شد، گفت: عده ای در زندان به دلیل جرائم غیرعمد از خانواده خود دور هستند و این توفیقی برای همه ماست که در جوار امام مهربانی به آن‌ها کمک کنیم. کمک به آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد در شرایط کنونی باید به یک حرکت مردمی تبدیل شود.

علیرضا رشیدیان با اشاره به نقص قانونی در برخی پرونده‌ها، افزود: تا زمانی که اشکالات در قوانین و حوزه بیمه‌ها وجود دارد، برای آزادی زندانیان غیرعمد باید هر کسی به اندازه ای که توان دارد وارد عمل شود. همه ما در ماه مبارک رمضان سر سفره خدا نشسته‌ایم و باید از ویژگی‌های خدایی درس بگیریم. مشارکت در آزادی زندانیان بیگناه، علاوه بر این که کمکی به خانواده‌های این افراد است و کمک به زندگی آن‌هاست، ارزش‌های معنوی بسیاری برای فرد خیّر به دنبال دارد.

 

گره را مردم باز می‌کنند

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در بخشی از این مراسم با تأکید بر این که خراسان رضوی از نظر کاهش تعداد افرادی که به دلیل جرائم مهریه بازداشت می‌شوند در سطح کشور جایگاه اول را دارا بوده و بیشترین کاهش را داشته است، گفت: تعداد زندانیان جرائم کیفری در استان با فعالیت‌های صورت گرفته به میزان ۹۰۰ نفر در سال جاری کاهش یافته است که تعداد زیادی از پرونده‌های این افراد به حوزه جرائم مالی مربوط است.

حجت الاسلام علی مظفری با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی ستاد دیه استان برای آزادی این بخش از زندانیان که دارای پرونده‌های مالی هستند، افزود: با بهره مندی از جمع آوری کمک‌های مردمی در سال‌های گذشته، خراسان رضوی از حیث تعداد زندانیان جرائم غیرعمد در سطح کشور، رتبه نخست را به دست آورده است.

وی با بیان این که قانون اجازه استفاده از منابع عمومی و بیت المال را برای آزادی این زندانیان نمی‌دهد، به اهمیت نقش مردم در این کار خیر پرداخت و تصریح کرد: هرچند تعدادی از افراد به دلیل پرونده‌های مالی در زندان هستند اما بر اساس قوانین اسلامی افرادی هستند که با اراده شخصی خودشان مشکلاتی را برایشان ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل امکان استفاده از بیت المال و اموال عمومی برای آزادی زندانیان مالی وجود ندارد. به همین دلیل باید ستاد دیه و سازمان‌های مرتبط فعال باشند و با تشکیل جلساتی با نیکوکاران زمینه برای آزادسازی این بخش از زندانیان را با استفاده از کمک‌های آن‌ها فراهم آورند.

 

خانواده‌ها تاوان می‌دهند

رئیس هیات مدیره ستاد دیه کشور در مراسم گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان خراسان رضوی با تأکید بر وظایف این ستاد، گفت: ستاد دیه مأموریت دارد برای آزادی زندانیان مالی غیرعمد و عزیزانی که خانواده آن‌ها دچار مشکل هستند فعالیت کند اما اگر همراهی مردم نباشد ستاد دیه در انجام وظیفه خود موفق نمی‌شود.

مرتضی بختیاری با تأکید بر این که گاهی خانواده‌هایی که هیچ تقصیری ندارند، بیشترین صدمه را از زندانی بودن یک فرد می‌بینند، افزود: خانواده ای که بخاطر تصادف رانندگی سرپرستش در زندان به سر می‌برد هیچ تقصیری ندارد و باید گروهی برای رفع مشکلاتشان کمک کند. هیچ خدمتی بالاتر از خدمت کریمانه به نیازمندان محروم نیست. بطور یقین هر قدمی که نیکوکاران برمی دارند بدانند خداوند ۱۰ برابر برایشان جبران می‌کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: جلسات گلریزان جلسات نورانی است و مقام معظم رهبری و روسای سه قوه هر ساله برای آزادسازی زندانیان مالی در جشنواره گلریزان کمک می‌کنند. خراسان رضوی در سطح کشور یکی از استان‌های موفق به لحاظ آمار بالای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد بوده و در برخی از سال‌ها رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

 

گفتنی است در جریان مشارکت خیرین و نیکوکاران در شانزدهمین جشن گلریزان خراسان رضوی علاوه بر کمک‌های مردمی و خیرینی که بدون نشان به این امر مقدس کمک کرده‌اند، صد میلیون تومان توسط نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، بیست میلیون تومان توسط رئیس کل دادگستری استان و همچنین ده میلیون تومان توسط قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برای بحث آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اهدا شد.

 

گزارشی از مصطفی قویدل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *