حوزه اجتماعی کشور بیمار است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی روز گذشته در نشست علمی-کاربردی مسئولین مدیریت عملکرد بهزیستی سراسر کشور با اشاره به اهمیت بحث مدیریت عملکرد گفت: هر سازمانی براساس وظایف خود، اهداف و سیاست‌هایی را معین می‌کند و براساس آن اولویت‌های عملکردی خود را تعیین می‌کند. مدیریت عملکرد، این اهداف را متناسب با منابع و ظرفیت‌های سازمانی دنبال می‌کند. در واقع این واحد مسئولیت، نظارت بر استفاده درست و بهینه از امکانات و ظرفیت‌ها را بر عهده دارد.

دکتر حمیدرضا پوریوسف افزود: بهزیستی به دلیل گستردگی جامعه هدف خود اعم از ارباب رجوع خیرین، فعالین اجتماعی، مراکز غیردولتی تحت پوشش بهزیستی و سایر مراجعین دیگر است، مسئولیتی به مراتب سنگین‌تر از ارگان‌های دیگر دارد. بهزیستی تنها سازمانی است که 90درصد فعالیت‌های خودمان را برون سپاری کرده و به مراکز غیردولتی واگذار کرده ایم؛ بنابراین تامل بین سازمانی برای ما از اهمیت بالای برخوردار است. همچنین حضور 1400نفر پرسنل در سازمان بهزیستی نشانگر از وجود بخش های مختلف در این ارگان است. البته بیشتر پرسنل ما بانوان هستند و در هسته های مدیریتی و کارشناسی فعالیت چشم گیری دارند.

وی با اشاره به اقدامات موثر که در دولت یازدهم محقق شد از «تولی‌گری» بهزیستی در امر سلامت نام برد و بیان کرد: در قانون نیز «تولی‌گری» سلامت اجتماعی، به بهزیستی واگذار شده است و این موضوع برای اولین بار است که پس تشکیل سازمان بهزیستی، در قانون نیز مسئولیت قسمتی از مسائل اجتماعی به بهزیستی واگذار شده اما این برای اولین بار است که «تولی‌گری» سلامت اجتماعی در تاریخ 37 ساله بهزیستی به این نهاد سپرده شده است. البته ما این جریان را مدیون تلاش‌های صبورانه و بی وقفه فعالان اجتماعی، خیرین، کارشناسان حوزه اجتماعی و سایر مدیران و سطوح مختلف در این سازمان هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم بهزیستی که به همت مسئولین انجام شد، باتوجه به اینکه شرایط ویژه‌ای و بسیاری از مددجویان به دادگستری، استانداری و سایر مراجع زیاد است به همین علت سعی کرده‌ایم تعامل سازنده‌ای با این دستگاه‌ها ایجاد کنیم که برخی از درخواست‌ها در همان سازمانی که به آن مراجعه شده، حل و فصل شود و به بهزیستی ارجاع نشود. خوشبختانه این عملکرد موثر واقع شده و بازخورد خوبی به همراه داشته است.

 

افزایش 100درصدی زنان سرپرست خانوار

مدیر دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی گفت: طبق سرشماری سال 1395 در کل کشور شمار زنان سرپرست خانوار به بیش از سه میلیون نفر رسیده که موضوع حاکی از رشد فزاینده طلاق دراز سال 90 تاکنون است.

سید حسن موسوی چلک افزود: 15 میلیون پرونده قضایی با وجود جمعیت 80 میلیونی رقمی بالا و نشانگر از بالا بودن مسائل و درگیری‌های اجتماعی است. بالا بودن آمار پرونده های قضایی از مشکلاتی است که عمق و گستردگی معضلات اجتماعی را نشان می دهد که البته پایین آمدن آستانه صبر  افراد، رشد و گسترگی جرایم نوپا به این مسئله دامن می‌زند.

وی گفت: چهار میلیون نفر در کشور معتاد هستند و وجود معضلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی، نشانگر این است که در واقع حوزه اجتماعی ما بیمار است. این در حالی است که در صورت قوی شدن حوزه اجتماعی شاهد بهبود بسیاری از تنگناها در سطح جامعه خواهیم بودیم.

وی افزود: سازمان بهزیستی باید سازمانی نیازمحور باشد. اگر بهزیستی نتواند در مقام مشاور تغییر، رویکرد ارائه دهد دولت نیز در تحقق مطالبات اجتماعی جامعه موفق نخواهد بود.

موسوی چلک در ادامه به ضرورت مطالبه‌گری مردم برای حقوق شهروندی اشاره و بیان کرد: کشوری موفق و به لحاظ سلامت اداری در سطح بالا قرار دارد که مردمانش مطالبه گر حقوق شهروندی باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست به اهمیت فعالیت سازمانهای مردم نهاد اشاره و بیان کرد: سازمان بهزیستی از سازمان‌های موفق در برون‌سپاری محسوب می‌شود و در این عرصه بخش خصوصی همکاری فراوانی داشته است.

سید جواد حسینی افزود: تا کنون 94 درصد فعالیتهای سازمان بهزیستی به مردم برون‌سپاری شده است. سرمایه‌های اجتماعی بدون مشارکت مردمی موثر و مورد استفاده نیستند و تنها با حضور مردم همه فعالیت‌ها در حوزه اجتماعی اثربخش خواهد بود. به هر میزان که سازمانها به صورت شیشه‌ای‌تر و شفاف‌تر عمل کنند اعتماد حداکثری مردم را به خود جلب می‌کنند.

 

نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *