حفظ محیط زیست برای سلامت، توسعه و جلوگیری از مهاجرت های بی رویه ضروری است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی دیروز در همایش بین‌المللی “مقابله با گرد و غبار: چالش‌ها و راه‌حل‌های عملی” که با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان ملل متحد، وزرا و نمایندگان ۴۳ کشور و مقامات و مسئولان داخلی در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: دولت یازدهم، دولت محیط زیست بود و اولین تصمیم آن احیای دریاچه ارومیه بود.

دکتر روحانی ادامه داد: قرار ما بر این بود که برای احیاء دریاچه ارومیه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان مصرف شود و این اعتبار در نظر گرفته شد، اما عملاً تا پایان سال ۹۵ حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. رییس‌ جمهور تأکید کرد: مردم می‌توانند نسبت به آینده دریاچه ارومیه امیدوار باشند و دولت یازدهم در این راستا اقدامات خود را تکمیل خواهد کرد. همچنین نسبت به هورالعظیم در استان خوزستان و دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان نیز اقداماتی باید انجام شود که در این راستا نیز تلاش خواهیم کرد.

دکتر روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: علی‌رغم اینکه برخی از منشأ طوفان‌های گرد و غبار کشورمان داخلی است و حدود ۲ میلیون هکتار از بیابان‌های ایران می‌توانند منشأ گرد و غبار باشند و گاهی هم هست اما منشأ خارجی گرد و غبار ایران با منشأ داخلی آن قابل قیاس نیست به نحوی که ۲۰ درصد گرد و غبار کشورمان داخلی و منشأ ۸۰ درصد آن خارجی است.

رییس‌ جمهور تصریح کرد: بدون تردید معضل گرد و غبار راه چاره دارد که برخی از آنها سلبی و برخی ایجابی است. رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: نمی‌توانیم بدون همکاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان بر معضل بزرگ گرد و غبار پیروز شویم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه به جای قوی ترین کشور منطقه شدن، باید در پی قوی تر شدن منطقه خود باشیم، تصریح کرد: قوی‌ترین کشور در منطقه نباید به عنوان هدف اول دنبال شود، بلکه باید منطقه قوی‌تر مد نظر ما باشد، نه اینکه در رقابت‌های منطقه‌ای یک کشور بخواهد در برابر کشورهای دیگر منطقه قد علم کند و قدرت خود را به رخ بکشاند و تفرقه و شکاف را بیشتر کند. ما عضو یک خانواده در منطقه مهم خاورمیانه و غرب آسیا هستیم که نمی‌توانیم از هم فاصله بگیریم. در یک خانواده قوی است که یک جمع می‌تواند خوب زندگی کند و نباید چنین باشد که تنها یک فرد در جمع خانواده قوی بوده و بقیه ضعیف باشند.

دکتر روحانی تصریح کرد: هیچ سیاستی در منطقه و خاورمیانه به جز سیاست برد – برد موفق نخواهد بود و اگر کسی تصور کند تنها می‌تواند، منافع خود را با ضایع کردن منافع دیگران تأمین کند، در اشتباه است ولو این کشور، آمریکا باشد.

رییس‌ جمهور افزود: در دنیای امروز هر کشوری که تصور کند که می‌تواند به منافع سایر کشورها صدمه بزند و در مقابل منافع خود را محفوظ دارد در خطاست.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز عصر دیوارکشی‌ها در جهان پایان یافته است و اگر رهبران برخی تازه به دوران رسیده‌ها به فکر دیوار کشی افتاده‌اند بدانند که امروز دوران دست به دست هم دادن است نه قطع دست‌ها و دوران در کنار هم قرار گرفتن است نه فاصله گرفتن و بایستی با احترام به حقوق دیگران، حقوق ملت خود را حفظ کنیم نه اینکه تصور شود که با تهدید دیگران می‌توان حقوق خود را حفظ کرد و در این مسیر اگر عربستان و یا آمریکا چنین تصوری دارند در اشتباه هستند و البته در این راستا از رژیم صهیونیستی نام نمی‌برم، چرا که تمامیت آن بر مبنای اشتباه، خطا، اشغال و تجاوزگری است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *