تغییرات چشمگیر در همراهان تدبیر و امید

فرصت کوتاهی تا روز تحلیف رئیس جمهور زمان باقی ‎است؛ از شواهد پیداست که روحانی این بار هم در همین مراسم لیست وزرای انتخابی‎اش را به مجلس تقدیم می‎کند. در این میان زمزمه هایی از احتمال جدا شدن برخی از مردان کابینه نیز به گوش می رسد که تا کنون هیچ کدام نه تایید و نه رد شده است.

«کابینه من یک کابینه کاملاً فراجناحی خواهد بود و تکیه آن بر شایستگی خواهد بود. از آنجا که این دولت هیچ تعهدی نداده است، وامدار هیچ جریانی هم نیست؛ شایسته‌ترین افراد از هر حزب و جناحی که باشند، البته در قالب اعتدال و میانه‌روی برای خدمت به مردم برگزیده خواهند شد»؛ این بخشی از اظهارات حسن روحانی است که دیدگاهش را برای انتخاب کابینه به خوبی بیان می کند. بدون شک این بار لیست اعضای کابینه دوازدهم با حساسیت بیشتری بسته خواهد شد. اینکه بالاخره کدام رویکرد اصلاح طلبی و یا اصولگرایی در کفه ترازوی کابینه دوازدهم سنگیین تر می‎شود، هنوز مشخص نیست؛ اما روحانی وعده تشکیل کابینه دومش را داده است تا مطالبات به حق مردم را دنبال کند.

در ادامه اظهار نظر و گمانه زنی‎های نمایندگان فعلی و سابق استان در مجلس و فعالین سیاسی شهر را در رابطه با کابینه دوازدهم را می خوانید.

 

دوسوم کابینه تغییر کند

علی تاجرنیا با بیان اینکه رویکرد اصلاح‌طلبان به دولت دوازدهم حمایت است نه سهم‌خواهی، گفت: دو سوم دولت یازدهم باید تغییر کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم تاکید کرد: سرنوشت چهار سال آینده نیز تا حدود بسیار زیادی به نوع عملکرد دولت دوازدهم بستگی دارد. اگر این دولت خوب عمل کند، می‌تواند موجب تمدید مدیریت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در دولت سیزدهم شود ولی با کم‌کاری می‌تواند زمینه‌ بازگشت عوام‌گرایانه را فراهم کند. علی تاجرنیا، در رابطه با انتظارات اصلاح‌طلبان از ترکیب دولت دوازدهم گفت: رویکرد اصلاح‌طلبان از آقای روحانی همانند چهار سال گذشته، حمایت از ایشان و نه سهم‌خواهی است. وي با بیان اینکه انتظار داریم آقای روحانی در دولت دوازدهم رویکرد اصلاح‌طلبانه‌تری را در پیش بگیرد، خاطرنشان کرد: در ترکیب کابینه ضروری است تا چند اصل مورد توجه قرار گیرد. نکته نخست اینکه لازم است تا افراد در نظر گرفته شده برای تصدی مسئولیت وزارت، اهل کار و عمل جدی باشند. در دولت یازدهم، وزرایی بودند که انگیزه لازم برای حمایت از دولت و رئیس جمهور را نداشتند و به همین خاطر، رئیس جمهور باید وزرایی را انتخاب کند که در دفاع و حمایت از دولت تردیدی نداشته باشند. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه میانگین سنی وزرا هم یکی از دیگر مسائل مهم در ترکیب دولت دوازدهم باید باشد، عنوان کرد: پس از گذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ما نیازمند تدبیری جدی در شکستن حلقه بسته مدیران عالی هستیم. افرادی که چند دوره مسئولیت وزارت را برعهده داشته‌اند، از انگیزه و خلاقیت لازم برای ایفای نقش برخودار نیستند و وقت کافی را هم برای مسئولیت‌شان نخواهند گذاشت. ضروری است تا نسل دوم مدیران وارد عرصه‌های عالی مدیریتی شده و دولت جوانتر شود. او با تاکید بر اینکه باید حدود دو سوم دولت تغییر کند، بیان کرد: تغییر در دولت باید تغییر در کل چهره‌ها باشد. جابجایی افراد و تغییر مسئولیت آنها از سمتی به سمت دیگر کمک‌کننده نیست. در این راستا، به غیر از وزیر نفت، باید کل تیم اقتصادی دولت و تیم سیاست داخلی تغییر کنند.

 

کابینه همسو با نظرات رییس جمهور

رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار در مجلس نیز به خبرنگار اتفاقیه گفت: آقای روحانی باید کسانی را برای حضور در کابینه دوازدهم انتخاب کند که برنامه‌های رئیس‌جمهور را قبول داشته باشند و با طیف فکری ایشان و برنامه‌های دولت همسو باشند.

 

تغییر ترکیب کابینه به سمت جوانگرایی

ابوالفضل انتظاری، دبیرکل جمعیت دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی با بیان اینکه عده ای در جریان اصول گرایان با منفعت طلبی و تند روی و خود حق پنداری و مصادره شعارهای اصیل انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری به واگرایی روز افزون دامن می زدند، گفت: در جریان اصلاحات سرخورده از تمام ناکامی ها و در تحلیل برگشت به قدرت از طریق مکانیزم های قانونی، پروژه حرکت اجتماعی و سیاسی با وحدت بخشی به فعالان و طیف وسیع مجموعه‌های خواهان تغییر آغاز شد و با تنازل در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، موفقیت های ویژه کسب کردند و بعد در یک حضور منسجم و با برنامه در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر، پیروزی قاطعی را به دست آوردند. وی افزود: از فردای پس از پیروزی بلامنازع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ آسیب شناسی ها، تحلیل انتقال قدرت و نقد و بررسی مواضع فعالان جریان های سیاسی آغاز شد.  معاون اسبق شهرداری مشهد با اشاره به  ترکیب دولت یازدهم، گفت: در دولت یازدهم رئیس جمهور، پیشکسوتان مدیریتی کشور و با سابقه سنی بالا تشکیل داد و  رئیس جمهور بارها و بارها به دلیل کهنسالی وزرا و مدیران ارشد خود مورد انتقاد جدی قرار گرفت. انتظاری ادامه داد: رئیس جمهور و جریان همراه دولت مدعی بودند چون در شرایط عادی نیستیم و به زعم آنها شرایط بحرانی است؛ بایستی از پیشکسوتان و با تجربه ها برای ساماندهی شرایط بحران استفاده می کرده اند. وی وعده های روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را یادآور شد و گفت :  رئیس جمهور روحانی در تبلیغات و میتینگ‌های انتخاباتی دوره دوازدهم ریاست جمهوری وعده ی جوانگرایی و تغییر در ترکیب کابینه را داد. این فعال اصولگرا افزود: این روزها در آستانه ی چیدمان اعضای کابینه و پیشنهاد آن به مجلس شورای اسلامی گزارشات غیر رسمی از افراد مورد نظر برای تصدی مسئولیت های وزارتخانه ها و نهاد ریاست جمهوری مطرح می گردد. انتظاری خاطر نشان کرد: ترکیب مذکور آن تغییر و جوانگرایی موردنظر را رقم نمی زند. مگر اینکه در ذیل این مدیران پیشکسوت و باز هم تقریباً سن بالا؛ مدیران جوان، فعال، پر انرژی و برخوردار از دانش های روزآمد و دارای ارتباطات عاطفی و اجتماعی قوی به کار گرفته شوند.

 

سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *