بهره‌برداری از سایبان‌های مسجد جامع گوهرشاد تا 20 روز آینده

مشاور فنی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) گفت: به منظور رفاه حال و تسهیل در زیارت زائران طرح سایبان مسجد گوهرشاد اجرایی شده و 20 روز آینده شاهد اجرای کامل این طرح و بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

مهدی رئیسی افزود: سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) در راستای اجرای منشور هفتگانه مقام معظم رهبری در حکم تولیت آستان قدس رضوی، پیرامون رفاه حال زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی حسب دستور و تاکید تولیت اقدامات و خدماتی را در این راستا آغاز کرده است.
وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های این سازمان تسهیل تشرف زائران در ابعاد مختلف از جمله ایجاد سایبان مناسب در اماکن مختلف حرم مطهر رضوی است. به همین منظور کار مطالعات علمی این پروژه آغاز شد.
رئیسی با اشاره به اجرای طرح سایبان در مسجد گوهرشاد افزود: نکته بسیار حساسی که در مورد این مسجد وجود دارد بحث تاریخی بودن بنای این مکان است که قدمت بیش از 700 ساله دارد. برای ساخت سایبان به این نکات توجه داشتیم که هیچ گونه صدمه و خسارتی به بافت تاریخی این مکان وارد نشود.
وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص مسجد گوهرشاد زمان طولانی به طول انجامید، خاطر نشان کرد: در ابتدا طرحی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم که همانند شهر مدینه منوره، با 4چتر مسجد را بپوشانیم. که در این طرح، اقلیم و آب و هوا، شرایط محیطی، قدمت معماری مسجد گوهرشاد، تنوع دمای منفی و مثبت، برف و باران و… مورد بررسی قرار گرفت.
مشاور فنی سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع)، با اشاره به اینکه هزینه‌ سایبان در این طرح 80 میلیارد تومان برآورد شده است و فنداسیون و سایر الزامات آن ارقام دیگری دارد، تصریح کرد: در این طرح بصورت موقت دو طرف صحن مسجد ستونهای کار می‌گذاریم که یک راهرو ساده را تشکیل می‌دهد و سقف آن پوششی ویژه ایام سرد سال، دارد. فاصله بین دو راهرویی که 35 متر است با چادر به صورت کرکره‌ای پوشانده می‌شود.
رئیسی با بیان اینکه این پروژه در مدت 2 ماه اجرایی شده است، به مزیت‌های این طرح اشاره و ابراز کرد: قابلیت حمل و جمع آوری و نصب مجدد در مکانی دیگر، موقت بودن، زیبا و چشم نواز بودن، آسیب نرساندن به بنای تاریخی مسجد، تولید کاملا داخلی، سبک بودن و… برخی از مزیت‌های طرح سایبان مسجد گوهرشاد است.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم اجرای طرح سایبان، این است که مانع دید گنبد امام رضا(ع) از داخل مسجد گوهر شاد، نمی‌شود. طرح یاد شده، برای اقامه نماز ظهر و عصر زائران، به منظور ایجاد سایه و جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات و فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: پروژه‌های وضوخانه در بست‌های شیرازی و شیخ طبرسی، تحکیم مسجد گوهرشاد، پروژه توسعه زیرسطحی صحن آزادی و رواق حضرت فاطمه زهرا(س)، مجموعه سرویس‌های بهداشتی داخل مجموعه حرم مطهر و… برخی از فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته است. که بر اساس تاکیدات تولیت آستان قدس انجام گرفته است .
وی، به فعالیت‌های بخش نگهداری اماکن متبرکه و فعالیت‌های عمرانی این سازمان اشاره و تصریح کرد: نماسازی مجموعه حرم مطهر، پروژه تعویض سنگفرش صحن غدیر، پروژه تعویض سنگفرش صحن کوثر و…. از جمله اقدامات این سازمان است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *