مشاوره حقوقی

سوال: آیا وعده ازدواج دروغین جرم محسوب می‌شود؟

پاسخ: یکی از موضوعاتی که عموما در روابط دوستانه دختران و پسران در جامعه ما موضوعیت دارد و بعضا مشاهده می شود، ایجاد ارتباط و دوستی با هدف غایی ازدواج، می باشد. گفتنی است انتظار و الزام به تعهد ازدواج از سوی هر کدام از دختر و پسر ممکن است به وجود بیاید و طبعا عدم تحقق این انتظار و وعده، ممکن است مشکلات عدیده ای را برای طرفین به وجود بیاورد.

ماده ۱۰۳۵قانون مدنی اشعار می‌گوید: «وعده ازدواج، ایجاد علقه زوجیّت نمی کند اگر چه تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین که برای موقع ازدواج مقرر گردیده پرداخته شده باشد. بنابراین هریک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده می تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت، مطالبه خسارتی نماید».

عقد نکاح با اجرای صیغهٔ نکاح تحقّق می یابد و تا قبل از آن هیچ نوع علقه و رابطه قانونی و شرعی بین طرفین بوجود نمی آید، هر چند که طرفین یا خویشان آنها برای مهریه به توافق رسیده باشند.

از بخش اخیر مادّه فوق چنین استنباط می شود که حتی چنانچه زن و مرد قبل از اجرای صیغه نکاح تعهّد برانجام ازدواج نمایند و برای تخلف از تعهد خود وجه التزامی(خسارت عدم ایفای تعهد) هم معین کنند!، نه تعهد مزبور قابل الزام است، و نه وجه التزام تعیین شده قابل مطالبه می باشد!

سوال: سلام من می خواهم پرینت تماس های موبایل همسرم را بگیرم، چگونه می توانم؟

پاسخ: باسلام. مطابق با ماده ۳۲ قانون جرایم رایانه ای« ارائه دهندگان خدمات دسترسی موظفند داده‌های ترافیک را حداقل تا شش ماه پس از ایجاد، و اطلاعات کاربران را حداقل تا شش ماه پس از خاتمه اشتراک، نگهداری کنند». بنابراین پرینت مکالمات تلفن همراه حداکثر تا شش ماه اخیر قابل دسترسی و ارائه است. شایان ذکر است انجام این خدمت صرفا به دارنده و مالک اشتراک قابل ارائه می باشد، فلذا چنانچه جنابعالی متقاضی دریافت این خدمت می باشید، باید با طرح شکایتی نظیر «اتهام رابطه نامشروع» در دادسرا، دستور مقام قضایی برای دستگاه خدمات دهنده را دریافت و ارائه نمایید.

آگاه باشید صرف وجود بدبینی و شک و سوء ظن شما نسبت به همسرتان، متضمن طرح شکایت و اخذ مجوز مذکور از مرجع قضایی نخواهد بود.

 

سیدهادی حسینی

مدیر موسسه حقوقی دادمنشان عدالت آراد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *