زندگی رضا در دستان خیّران است

فرج‌الله توکل، معروف به (رضا توکل) ۹ سال قبل در نزاع دسته‌جمعی باعث قتل ناخواسته فردی می‌شود که اکنون در ماه رمضان ثانیه شمار زندگی‌اش به حرکت در‌آمده، چرا که در صورت عدم تهیه دیه نقدی، بعد از ماه رمضان قصاص می‌شود.

حسن توکل، برادر فرج الله توکل متهم به قتل عمد، در گفت‌وگو با اتفاقیه گفت: برادرم فرج الله در کودکی از پدر و مادر یتیم شد و سرپرستی و نگهداری از او و برادر دیگرم را من برعهده گرفتم.
وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای تربیت رضا انجام دادم، افزود: خانواده ما، پدر و مادر و دو برادر از دست داده است، از همین رو به شدت مراقب برادرم رضا بودم تا مبادا برای او اتفاقی بیفتد.

برادر متهم به قتل عمد با اشاره به اینکه همیشه دوستان رضا را برای او خطری می‌دانستم که می‌توانند آینده او را نابود کنند، افزود: ۹ سال پیش رضا در یک تعمیرگاه مشغول به کار بود که یکی از دوستانش برای حضور در یک عروسی از وی دعوت کرد، در پایان عروسی نزاعی بین دو نفر شکل می‌گیرد که کم کم این نزاع دو نفره تبدیل به نزاع دسته‌جمعی شود.

وی با اشاره به اینکه در نزاع دسته‌جمعی که در شهر مشهد رخ داد، چاقویی از ناحیه پهلو به بدن برادرم اصابت کرد، بیان کرد: پس از این اتفاق او نیز که سن کمی برای تشخیص وقایع داشت، در عملی تلافی‌جویانه چاقویی به قلب یکی از افراد وارد می‌کند که بعد از آن فرد به دلیل ضربات دیگری که از افراد دیگر می‌خورد، از دنیا رفته و برادرم به دلیل وارد کردن ضربه چاقو ۷۰ درصد قاتل محسوب می‌شود و فرد دیگر نیز ۳۰ درصد در قتل علی اصغر زارع سهیم می‌شود.

توکل با بیان اینکه دادگاه حکم قتل عمد را برای برادرم صادر کرد، عنوان کرد: در این نزاع دسته‌جمعی به جز شدت جراحات وارده بر همه افراد، دو نفر از دنیا رفتند که از هر طرف یک نفر به دلیل قتل عمد از دنیا رفت و برادرم مقصر یکی از قتل‌ها شناخته شد.

توکل با اشاره به اینکه طی این ۹ سال تمام تلاش خود را برای جلب رضایت خانواده مقتول انجام دادیم،گفت:  اما با توجه به اینکه خطای برادرم خطای بزرگی بود، هرگز خانواده شاکی راضی نشدند که ما هم نیز به عنوان خانواده قاتل به آنها حق می‌دهیم، چراکه با این اتفاق پاره جگرشان را از دست داده‌اند، اما برادرم که آن روزها جوان کم سن و سالی بود، حالا پس از تحمل ۹ سال حبس، از رفتار خود توبه کرده و اگر فرصت حیات به او داده شود، درصدد جبران اتفاق بر می‌آید.

برادر رضا توکل ادامه داد: برادرم به روایت مددجوی زندان در این ۹ سال از عمل اشتباه خود پشیمان است و با حضور در جلسات قرآن و انس با نهج‌البلاغه سعی می‌کند تا ارتباط خود را برای قبولی توبه با خداوند نزدیک کند.

وی تصریح کرد: اما ناگهان خردادماه سال جاری از زندان برای آخرین دیدار با برادرمان با ما تماس گرفته شد، ما که شوکه شده بودیم، علت موضوع را پیگیر و متوجه شدیم که خانواده شاکی تقاضای حکم قصاص کرده‌اند و ششم خردادماه برادرم بر روی سکوی اعدام رفت.

توکل با بیان اینکه حلقه‌دار نیز گلوی برادرم را لمس کرد اما در لحظات آخر خانواده شاکی به دریافت ۲۶۵ میلیون تومان دیه تا پایان ماه مبارک رمضان رضایت دادند، اظهار کرد: اما این مبلغ واقعاً در توان خانواده ما نبود، از همین رو درخواست تخفیف کردیم که متأسفانه خانواده شاکی به کم‌کردن حتی ریالی از این مبلغ راضی نشدند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون به همت اعضای خانواده، مردم و کمک خیّران بخشی از مبلغ جمع‌آوری شده است اما اگر تا پایان ماه رمضان تمام مبلغ فراهم نشود، برادرم اعدام خواهد شد، تصریح کرد: خانواده توکل خانواده آبرومندی هستند که شهید و جانباز تقدیم اسلام کرده‌اند، اما متأسفانه با یک حرکت خطای برادر کوچکترم سالهاست که درگیر این موضوع شده‌اند و حالا اگر این مبلغ فراهم نشود، برادرم قصاص خواهد شد.

وی گفت: خانواده شاکی نیز شرایط مالی خوبی ندارند و مادر مقتول بیماری سختی دارد، از همین رو ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم دیه را کامل تحویل دهیم.

وی با تشکر از مهربانی مردم سرزمین‌مان گفت: کسانی به یاری و مدد رضا همت کرده‌اند که حتی تصورش را نمی‌کردیم، مادری فیش حج خود را برای آزادی رضا هدیه کرد و کودکی با دو هزار تومان پول تو جیبی‌اش تلاش کرد تا برادرم از مرگ رهایی یابد، من مطمئن هستم که اگر به لطف خدا و کمک مردم، برادرم آزاد شود، شکرگزار خدا و بندگان رئوفش خواهد بود.

توکل با اشاره به اینکه در ماه رمضان دل های بسیاری ما را برای نجات برادرم همیاری کردند، که امیدوارم برکات معنوی بسیاری از این کار خیّرانه خود ببینند، اظهار کرد: همیشه درهای رحمت الهی بر روی بندگان باز است، من نیز از مردم می‌خواهم تا «رضا» را قضاوت نکنند، زیرا رضای امروز با رضای ۹ سال پیش کاملاً تفاوت کرده و این موضوع را رئیس زندان نیز تأیید می‌کند.

به گزارش اتفاقیه پس از اطلاع یافتن خبرنگاران سرویس اجتماعی و عضویت در گروه تلگرامی که توسط مردم برای رضا ایجاد شده بود، صحت این موضوع را از معاونت زندان مرکزی مشهد جویا شدیم. از سوی مددکاری زندان از حسن خلق رضا در مدت این 9سال آگاه و مددکار زندان گفت: وی در این مدت مرتکب کوچکترین اشتباهی در زندان نشده و رفتار مناسبی دارد. پس از آن با برقراری ارتباط با منتخبين جديد شوراي شهر قول مساعدت مادی و معنوی از رضا را گرفتیم.
فرج الله توکل معروف به «رضا» در زندان مرکزی وکیل آباد مشهد منتظر کمک‌های مردمی خیّران است و شماره حساب حسن توکل نیز مورد تأیید دادگستری و پلیس فتا مشهد قرار گرفتهاست. خیرین روزه‌داری که تمایل به حضور در این عمل خیر برای نجات جوانی که برکت قرآن توبه کرده را دارند می‌توانند مبلغ مورد نظر خود را به شماره کارت۶۰۳۷۶۹۱۵۸۴۲۷۲۳۱۴ به نام حسن توکل واریز کنند تا در اولین فرصت به حساب دادگستری واریز شود.

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *