حق کودکی!

کودکی، شیرین‌ترین لحظه‌های زندگی همه ماست. لحظه‌هایی که شاید خیلی‌هایمان حاضر باشیم همه داشته‌هایمان را بدهیم اما به آن دوران بازگردیم. آن روزها را بخاطر کودکی‌هایمان دوست داریم؛ مدرسه رفتن‌ها، مشق نوشتن‌ها، بازی‌های داخل کوچه و همه آن چیزهای زیبایی که کودکی‌اند.

اما هستند آنانی که علاقه ای به این روزهای شیرین ندارند؛ روزهای تلخی می‌شود آن دوران اگر بجای همه این زیبایی‌ها، با تلاش مردانه برای بزرگ شدن پر شود. اگر دست‌هایی که باید بار قلم به دوش بکشند، سختی تأمین هزینه زندگی یک خانواده را تحمل کنند، آرزوی بزرگ شدن به آرزوی کودک ماندن تبدیل می‌شود.

روز جهانی منع کار کودک تنها بهانه ایست تا یادمان باشد بزرگ شدن در کودکی، پیری را زودتر از آن چه باید به زندگی می‌آورد پس باید به موقع کودکی کرد و به موقع بزرگ شد.

«بنیاد کودک» یکی از مراکزی است که سال‌هاست تلاش می‌کند تا با برگرداندن کودکی به فرزندان این سرزمین، آینده آن‌ها را به سمت روشنایی هدایت کند.

 

تلاشی ایرانی برای رفاه کودکان در سطح جهانی

رئیس نمایندگی بنیاد کودک در شهر مشهد، با بیان اینکه این موسسه از 24 سال قبل در شیراز و همزمان در آمریکا با شعار این که هیچ دانش آموز با استعدادی نباید به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل و تلاش باز بماند، کار خودش را شروع کرده است، گفت: بنیاد کودک موسسه مردم نهاد غیر دولتی، غیرانتفاقی و البته غیر سیاسی است که در حل حاضر 28 نمایندگی در داخل کشور و 8 شعبه در 4 قاره مختلف جهان دارد. یکی از امتیازهای بنیاد در ایران کسب مجوز ملی از وزارت کشور در سال 1386 است. این موسسه از هیات دولت مجوزی دریافت کرده که بر اساس آن، کمک به بنیادکودک جزء هزینه‌های پذیرفته شده مالیاتی محسوب می‌شود.

سمانه رحیم زاده درمورد فعالیت‌های این موسسه افزود: بچه‌هایی که برای تحصیل با مانع اقتصادی مواجه بوده و نیازمند هستند، در مقاطع مختلف تحت حمایت این بنیاد قرار می‌گیرند و بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند که به محض ورودشان به سیستم برگه‌های بورسیه به آن‌ها اعطا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگری که «بنیاد کودک» در حمایت از کودکان ارائه می‌دهد، تصریح کرد: کنار کار اصلی ما که بورسیه آموزشی و تحصیلی کودکان است، به کمک همیارانمان کارهای جانبی را نیز دنبال می‌کنیم که برگزاری اردوهای آموزشی، برگزاری برنامه‌های تفریحی متفاوت، ایجاد کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مشاوره خصوصی و عمومی، راه اندازی کلاس‌های تقویتی، ایجاد فرصت مطالعه با راه اندازی کتابخانه و … جزو این فعالیت‌هاست. بعلاوه سالی یک تا سه بار به خانواده‌های این کودکان از طریق بسته‌های مواد غذایی و … کمک می‌کنیم که معمولاً در ماه مبارک رمضان و عید نوروز این اتفاق می‌افتد.

 

حمایتی با توجه به واقعیت‌های زندگی کودکان

رئیس نمایندگی بنیاد کودک در شهر مشهد با بیان این که این موسسه از سال 2005 میلادی در مجمع اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) دارای مقام مشورتی رسمی است و نشان رسمی سازمان SGS سوئیس را هم دریافت کرده است که هر ساله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، ادامه داد: بنیاد کودک در کل کشور بیش از 9 هزار و در مشهد بیش از 370 کودک را تحت پوشش خود دارد که این کودکان از مراکز مختلفی از جمله مدارس، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و حتی افراد مختلف به ما معرفی می‌شوند و از هر طریقی که با این معرفی صورت گیرد، پرونده برای پذیرش آن‌ها به جریان می‌افتد.

رحیم زاده با تأکید بر اینکه میزان حمایت از هر کودک بر اساس نوع زندگی خودش تعیین می‌شود، اضافه کرد: پس از معرفی و تشکیل پرونده، مددکاران ما از منازل کودکان بازدید می‌کنند و برای حفظ شأن این کودکان بازدید فقط از منزل خودشان صورت می‌گیرد و ما به همسایه و نزدیکان ان ها مراجعه نمی‌کنیم. مدارک لازم برای پرونده کودکان بر اساس ضوابط بنیاد قبل از بازدید از طریق خانواده ارائه می‌شود و سپس به این دلیل بازدید انجام می‌شود که سطح مقرّری ماهیانه تعیین شده برای هر کودک بر اساس مقطع تحصیلی و سطح زندگی که دارد تعیین می‌شود.

 

بازگشت کودکان به مسیر اصلی زندگی

وی فعالیت کودکان در حوزه اقتصادی و شغل‌های کاذب را دارای آثار زیان بار متعددی برای خود آن‌ها و البته جامعه دانست و گفت: بنیاد کودک در جهت همین رسالت فعالیت می‌کند که کودکان از سنین کم وارد بازار کار و شغل‌های کاذب نشوند. خیلی از کودکانی که امروزه تحت پوشش حمایت ما هستند، در گذشته و قبل از آشنایی با بنیاد مشغول کارهایی بوده‌اند که شاید آینده ای نداشته و حتی ممکن است اثرات زیان باری برای خودشان، خانواده‌شان و جامعه در پی داشته باشد. به همین خاطر بودجه تحصیلی برایشان در نظر گرفته شده است تا با فعالیتشان در این حوزه، از آسیب‌های کار در کودکی در امان باشند و زندگیشان مسیر طبیعی و اصلی خودش را طی کند.

 

همیاری برای آینده سازی کودکان

رئیس نمایندگی بنیاد کودک در شهر مشهد در مورد نحوه تأمین هزینه‌های فعالیت‌های این موسسه، با اعلام این که خیرین می‌توانند تمام فرایند کمک رسانی خود به هر کدام از کودکان تحت پوشش را از طریق سایت بنیاد و یا با حضور در دفاتر آن‌ها پیگیری کنند، خاطرنشان کرد: این بنیاد کاملاً مردم نهاد بوده و سیستم حمایتی آن به این صورت است که کودکان توسط یک یا چند همیار مورد حمایت قرار می‌گیرند. ممکن است یک همیار تعدادی از کودکان را به صورت کامل تحت حمایت خودش قرار دهد و یا یک کودک توسط چند همیار حمایت شود و این بستگی به میزان کمک و مشارکت همیاران ما دارد. کودکان هم از حداقل 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان و حتی بیشتر در موارد خاص، به طور ماهیانه کمک دریافت می‌کنند. کمک‌های خیرین و همیاران ما به طور هماهنگ به حساب بنیاد کودک که در تمام کشور مشترک است واریز شده و بین سوم تا هفتم هر ماه میزان مقرّری به حساب خود کودک که حق برداشت با قیّم قانونی آن‌هاست، منتقل می‌شود.

رحیم زاده از برگزاری میهمانی بزرگ خانواده بنیاد کودک همزمان با شب‌های ماه مبارک رمضان در مشهد خبر داد و تصریح کرد: همزمان با شب میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع)، بنیاد کودک میهمانی افطاری را برای یک هزار تن از خانواده‌های تحت حمایت خود برگزار کرد. در این مراسم که در مجموعه همدم برپا شد، تنی چند از اعضای منتخب شورای شهر مشهد و سایر نیک اندی‌شان از اقشار مختلف مردمی به عنوان مهمانان ویژه حضور یافتند. همچنین دکتر نبی کارآفرین نمونه استان و جناب آقای دکتر شهلا نیز به عنوان همیار بنیاد کودک مانند سال گذشته در این مراسم شرکت و سخنرانی کرد.

وی با ابراز امیدواری به آینده کودکان این سرزمین با همت خیرین، افزود: این بنیاد از ابتدای فعالیت در مشهد تا امروز 577 دانش آموز را بورسیه کرده که از این تعداد 108 نفر به دانشگاه راه یافته‌اند و اکنون 51 دانشجو در مسیر علم و دانش با حمایت خیران در حال تحصیل هستند.

 

شادی کودکان، معنای زندگیست!

رحیم زاده که 7 سال است با بنیاد کودک همکاری می‌کند، از شیرینی خدمت در راه رفاه کودکان سخن گفت و تأکید کرد: کار در خیریه و البته در حوزه کودک و درس و مشق و مدرسه مثل بهار پر از زیباییست. مسیر قشنگ و پر نشاطی که حس نو بودن، بزرگ شدن، به بار نشستن و ثمره دادن را به همراه دارد. در این مسیر هر روز شاهد خبرهای خوب و مختلفی هستم که با بعضی اشک شوق می‌ریزیم و برای حل برخی دیگر تلاش مضاعف می‌کنیم که مسیر را هموار کنیم و این سبک کار باعث می‌شود، جمعی با هم، همکاری و همفکری کنند و انگیزه‌ها بالا رود، چون نتیجه قشنگ این همدلی برای همه محسوس و قابل لمس است و البته انرژی لازم برای شروع دوباره خدمت رسانی را فراهم می‌کند.

رئیس نمایندگی بنیاد کودک در شهر مشهد ادامه داد: برای من عشق و ابراز محبتی که از بچه‌ها از کوچک و بزرگ دریافت می‌کنم حس خداگونه ایست و منبع انرژی و انگیزه ای برای ادامه این راه مقدس را فراهم می‌کند تا با توکل بر خدا شاهد موفقیت، شادی، خوشحالی، رفاه، آسایش و آرامش این بچه‌ها باشم و با موفقیت و شادی آن‌ها من هم احساس شادی و خوشبختی کنم که همین برای من زندگیست.

 

تصویر از زکیه طاهریان

گزارشی از مصطفی قویدل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *