حادثه تروریستی تهران، 12 شهید و 46 مجروح بر جای گذاشت

مجلس شورای اسلامی صبح دیروز شاهد تیراندازی چند مرد مسلح بود. این عملیات تروریستی که مسئولیتش را داعش بر عهده گرفت، 5 ساعت به طول انجامید اما به هیچ یک از نمایندگان آسیبی نرسید. همزمان اقدام تروریستی دیگری در حرم امام(ره) رخ داد.

اقدام تروریستی دیروز در تهران عزم و اراده ایران را برای مقابله با تروریسم تقویت خواهد کرد و همه مردم و نیروهای مسلح در برابر این خطر عمومی مقابله خواهند کرد. خیلی‌ها معتقدند این حادثه اگر در دیگر کشورهای جهان رخ می‌داد،تلفات بیشتری داشت. قرار بود دیروز هم تعداد کشته‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد. اگر کشته ها بیش از این بود، تروریست‌ها بیشتر به اهداف خود نزدیک می‌شدند. آن‌چه باعث شد دو عملیات تروریستی  امروز به یک عملیات ناموفق (به نسبت آن‌چه تروریست ها در ذهن داشتند)  تبدیل شود، آمادگی و واکنش سریع نیروهای امنیتی ایران بود. دستشان را می بوسیم.

دشمن پشت مرزها است. دیروز مرزها را در نوردیده و به حساس‌ترین اماکن کشور رسوخ کردند. زمان کنار گذاشتن اختلافات است. ما یک ساختاریم و سفید و سیاه نداریم. دو پاره و چندپاره نیستیم. ما ملت ایران هستیم. اما امروز صداهایی هم شنیده شد که از این پیکره و این ملت نبود. وقت آن رسیده که قبل از هر چیز به همبستگی و منافع ملی بیندیشیم.

به گزارش خبرآنلاین، حوالی ساعت 10:20 صبح امروز فردی با حضور در مجلس شروع به تیراندازی کردن کرد، اتفاقی که در نتیجه آن یکی از محافظان مجلس بخاطر اصابت گلوله به پایش زخمی شد. برخی خبرها هم حکایت از آن دارد که دو محافظ دیگر هم در نتیجه این اتفاق زخمی شدند. اگرچه خبر شهادت این محافظ مجلس ابتدا تکذیب شد اما یکی از نمایندگان مجلس از شهادت 8 نفر در پارلمان خبر داده است. نهایتا نیروهای امنیتی حاضر در مقر پارلمان، این عملیات تروریستی در ساعت 15:20 با کشته شدن مهاجمان به پایان رسید. رئیس مجلس نیز همراه با نیروهایی که برای پاکسازی و چک و خنثی، وارد ساختمان پارلمان شد و از فعالیت نیروهای امنیتی بازدید کرد.

جزئیاتی از تیراندازی در مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: عامل تیراندازی در مجلس شورای اسلامی بازداشت شد. به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز فردی با حضور در مجلس اقدام به تیراندازی کردن کرد. در همین راستا اکبر رنجبزاده اظهار کرد: عامل تیراندازی در مجلس دستگیر شده است. این فرد مسلح با تیراندازی وارد مجلس شده و با هدف قرار دادن تعدادی از نیروهای حفاظت مجلس به تیراندازی خود ادامه می‌داد که ظاهراً سه نفر زخمی شدند. آنگونه که ایسنا گزارش داده، یک نماینده مجلس نیز با تایید این حادثه تیراندازی گفت که هنوز این فرد بازداشت نشده و از خروج نمایندگان از صحن مجلس جلوگیری می شود. این نماینده مجلس با تایید این حادثه تیراندازی گفت که این افراد در حال حاضر در دفاتر نمایندگان هستند و محاصره شده اند اما اوضاع تحت کنترل است و تا لحظات دیگر اخبار موثق تر منتشر می‌شود.

یکی از زخمی‌های تیراندازی در مجلس، شهید شد
تسنیم نوشت: درگیری و تیراندازی در ساختمان مجلس همچنان ادامه دارد؛ یک گلوله هم به جایگاه خبرنگاران اصابت کرده است. برخی نمایندگان مجلس هم می‌گویند که خبرهای رسیده حاکی از این است که یکی از ماموران حفاظت مجلس در جریان این درگیری که زخمی شده بود، شهید شده است. همچنین ایسنا گزارش داده است که اوضاع در راهروهای مجلس تحت کنترل است و فرد حمله‌کننده به محاصره درامده است. همه درهای مجلس هم اکنون بسته شده است.

همچنین خبرنگار خبرآنلاین از مقابل مجلس گزارش می‌دهد؛ ماموران نیم خیز از دیوارهای کوتاه اطراف مجلس به سمت داخل نگاه می کنند. خیابان ها بسته شده و همچنان صدای تیراندازی شنیده می شود. برخی از اعضای ساختمان اداری مجلس هم از پنجره ها بیرون را نگاه می کنند. صدای تیراندازی به حیاط داخلی کشید، صدا از حیاط بین ساختمان اصلی و ساختمان اداری می آید.

پنهان شدن ضاربان مسلح در دفاتر نمایندگان

عضو هیات رییسه مجلس دهم در مصاحبه با شبکه خبر عنوان کرد: گزارشی در مورد کشته شدن یا شهادت در حادثه تیراندازی مجلس گفته نشده است. از نمایندگان کسی مجروح نشده است و صحن مجلس در وضعیت عادی به قانون گذاری می پردازد. به گزارش خبرآنلاین، رنجبرزاده اظهار کرد: چهار نفر وارد مجلس شدند و این گروه به ارباب رجوع و محافظین درب شما تیراندازی کردند و تعدادی از محافظان مجروح کردند و بعد وارد ساختمان دفتر نمایندگان مجلس شدند و آنجا هم تیراندازی انجام دادند و خوشبختانه تا الان گزارشی در مورد کشته شدن یا شهادت گفته نشده است. از نمایندگان کسی مجروح نشده است و صحن مجلس در وضعیت عادی به قانون گذاری می پردازد. همچنین ایسنا نوشت؛ سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: در جریان حادثه تیراندازی صبح امروز مجلس یک نفر از چهار فرد مسلح دستگیر شدند. وی گفت که صبح امروز چهار فرد مسلح وارد مجلس شدند که در حال حاضر سه نفر در طبقات و دفاتر نمایندگان هستند و یکی از این افراد دستگیر شده است. نقوی حسینی همچنین گفت که شینده‌ها حاکی است که یکی از نیروهای حفاظت مجلس شهید شده است. مهدی کیایی مدیرکل روابط عمومی مجلس نیز گفت: نیروهای امنیتی در حال برقرار آرامش و امنیت در مجلس هستند و اطلاعات تکمیلی به صورت رسمی متعاقبا اعلام می شود. همچنین براساس گزارش خبرنگار خبرآنلاین نیرو ضدشورش مجلس را محاصره کرده است. صدای تیراندازی بیشتر از قبل شده است.

جلسه فوق‌العاده امنیتی در تهران

ایسنا نوشت: وزیر کشور با اشاره به حوادث تیراندازی اخیر در مجلس و حرم امام اعلام کرد که شاید جلسه شورای تامین استان تهران تشکیل شود. عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر امروز با اشاره به حوادث تیراندازی اخیر در مجلس و حرم امام گفت: شاید جلسه شورای تامین استان تهران تشکیل شود. وی درحالی که ساختمان دولت را با سرعت ترک می کرد گفت که برای پیگیری مسئله می رود.  عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده امنیتی در تهران برای رسیدگی به حادثه حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) داد.

اطلاعیه مهم وزارت اطلاعات بعد از تیراندازی در حرم امام و مجلس
وزارت اطلاعات در پی حوادث اخیر در مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل(ره) اطلاعیه صادر کرد.

در پی بروز 2 واقعه تروریستی ظرف روز جاری در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضد و نقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می رسد؛ دو  تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت الشعاع قرار دهند. تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران ؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت رسیدند.  در مجموع بر اساس گزارش های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد 12 نفر از هموطنان شهید و 42 نفر نیز مجروح شدند. به منظور بررسی ابعاد دقیق 2 واقعه رخ داده، جلسه شورای امنیت کشور عصر دیروز به ریاست وزیر کشور تشکیل می شود.

شنیده شدن صدای انفجار در طبقه پنجم مجلس

ایسنا نوشت: اخبار حاکی از خروج بیشتر نمایندگان از مجلس و تشکیل جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی در مورد حادثه تیراندازی در مجلس است. مهدی کیایی مدیر کل روابط عمومی مجلس در همین رابطه با تاکید بر این نکته که تدابیر شدید امنیتی در مجلس حاکم و همه چیز تحت کنترل است گفت: کار مجلس با روال عادی در حال پیش رفتن است. وی گفت: هیچ کدام از اخبار ضد و نقیضی که رسانه های مختلف درباره این حادثه منتشر می‌کنند، مورد تایید نیست و اخبار رسمی متعاقبا اعلام خواهد شد. همچنین به دنبال حادثه تیراندازی صبح امروز مجلس،کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه فوق العاده تشکیل می‌دهد. سید حسین نقوی حسینی هم از تشکیل جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی خبر داد و گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا دقایقی دیگر جلسه فوق العاده ای برای بررسی ابعاد حادثه تیراندازی مجلس برگزار می‌کند.

وزارت اطلاعات:ورود چند تیم تروریستی به تهران و دستگیری یک تیم تروریستی

ایرنا نوشت: مدیرکل ضد تروریسم وزارت اطلاعات از ورود چند تیم تروریستی به شهر تهران خبر داد که یکی از آن ها قبل از هر اقدامی دستگیر و تیم دیگر در حرم امام راحل مورد ضربه قرار گرفت. این مقام وزارت اطلاعات افزود: صبح چهارشنبه چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به عملیات تروریستی کردند که عوامل یک تیم قبل از هرگونه اقدام دستگیر شدند.

وی ادامه داد: دو تیم دیگر حرم امام(ره) و ساختمان مجلس را مورد حمله قرار دادند که با هوشیاری ماموران حرم مطهر امام یک فرد انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر خود را منفجر کرد. به گفته این مقام وزارت اطلاعات تیم دیگر در میدان بهارستان اقدام به تیر اندازی به مراجعین و یکی از ساختمان های اداری مجلس کرده است که تیم مورد نظر تحت محاصره قرار دارد.

لاریجانی: تروریست‌های بزدل به مجلس نفوذ کردند

به گزارش خبرآنلاین؛ سرانجام جلسه علنی امروز مجلس که با حادثه تیراندازی مواجه شده بود، به پایان رسید. علی لاریجانی در پایان این جلسه ضمن تشکر از نمایندگان گفت:چند نفر از تروریست های بزدل به ساختمانی در مجلس نفوذ کردند و البته با آنها برخورد جدی شد.

رئیس مجلس ادامه داد: من از اینکه نمایندگان محترم با آرامش کار خود را ادامه دادند تشکر میکنم، مسئله جزئی است اما این نشان میدهد که تروریست ها به دنبال مسئله سازی هستند. مخصوصا ایران که قطب فعال و موثر مقابله با تروریستها است.آنها میخواهند خدشه ای ایجاد کنند. حتما نیروهای امنیتی برخورد جدی خواهند داشت و انشاالله این مشکل حل خواهد شد. صحبت های لاریجانی با شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی نمایندگان مجلس همراهی شد.

حضور فوری فرمانده سپاه و سردار غیب‌پرور و سلامی در مجلس
پس از حادثه تیراندازی در مجلس، سرلشکر جعفری به همراه سردار غیب پرور و سردار سلامی به مجلس آمدند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که در جریان حادثه تروریستی تیراندازی امروز مجلس به هیچ نماینده ای آسیب و صدمه ای نرسیده است. همچنین به گزارش ایرنا،‌ سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده سپاه بعدازظهرچهارشنبه در صحن مجلس با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان گفت و گو کرد. فرمانده سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران نیز حضور یافت و با دادن روحیه به آنها درمورد شرایط امنیتی مجلس اظهار کرد که هیچ مشکلی وجود ندارد و مساله انشاءالله رفع می شود. لازم به ذکر است که سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و سردار سلامی جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مجلس حاضر شدند..

داعش مسئولیت دو حمله تروریستی امروز در تهران را بر عهده گرفت

ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد که گروه تروریستی داعش مسئولیت دو حمله امروز به مجلس شورای اسلامی ومرقد امام خمینی (ره) را بر عهده گرفت. خبرگزاری فرانسه گزارش داد: خبرگزاری ‘أعماق' وابسته به داعش بر روی کانال تلگرام خود اعلام کرد که این گروه مسئولیت دو حمله امروز یکی به پارلمان ایران ودیگر به مرقد (امام) خمینی (ره) را بر عهده گرفته است. خبرگزاری اعماق گفته است: چند نفر از اعضایش به مرقد خمینی (ره) وساختمان پارلمان ایران در مرکز تهران حمله کردند. مدیرکل ضد تروریسم وزارت اطلاعات کشورمان گفته بود: امروز چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به عملیات تروریستی کردند که عوامل یک تیم قبل از هرگونه اقدام دستگیر شدند. دو تیم تروریستی در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی قصد عملیات انتحاری داشتند که تیم تروریستی در حرم امام مورد ضربت قرار گرفت و عامل انتحاری خود را منفجر کرد.

معاون امنیتی وزارت کشور: تروریست‌ها با لباس زنانه وارد مجلس شدند /تایید شهادت دو نفر
همچنین ایسنا نوشت: معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه تروریست‌ها با پوشش زنانه وارد مجلس شورای اسلامی شده‌اند، گفت: تروریست‌ها اکنون در محاصره هستند و تا ساعتی دیگر این مساله به پایان می‌رسد. سردار حسین ذوالفقاری با اشاره به اینکه چهار تروریست با پوشش زنانه از مسیر محل تردد ارباب رجوع وارد مجلس شدند، اظهار کرد: آنها از همان درب ورودی به نیروهای محافظ تیراندازی کردند و نیروها را هدف قرار دادند، اما نیروهای حفاظت سپاه بلافاصله وارد عملیات شدند و صحن مجلس و کمیسیون‌ها را کنترل کردند. وی افزود: تروریست ها ناچارا به مسیر دفاتر نمایندگان رفته و از آنجا افراد را مورد هدف قرار دادند. بر اساس گزارش اورژانس حدود ۳۰ نفر مجروح شدند و تا این لحظه شهادت دو نفر هم تایید شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: تروریست‌ها چهار نفر بودند که یک نفر از آنها قطعا کشته شده و اعلام می شود که یک نفر دیگر نیز خود را منفجر کرده که هنوز این خبر تایید نشده است. وی با اشاره به اینکه اکنون محوطه مجلس تحت کنترل است، اظهار کرد: قسمت صحن و کمیسیون‌های مجلس امن بوده و نمایندگان کار عادی خود را انجام می‌دهند. ما احتمال دادیم که برخی از اعضای تیم تروریستی نیز بیرون از مجلس حضور داشته باشند بنابراین از تجمع مردم جلوگیری کردیم. معاون امنیتی وزیر کشور همچنین درباره حادثه تروریستی در حرم مطهر امام (ره) گفت: دو نفر وارد محوطه حرم شدند که پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی یک نفر خود را منفجر کرد که این اقدام منجر به شهادت یک نفر و مجروحیت چند نفر شد. نفر دوم هم به وسیله نیروهای حفاظتی به هلاکت رسید.

 

تروریست‌های حادثه مجلس دستگیر شد

همچنین مهر نوشت: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دستگیری یک نفر از تروریست های حادثه امروز مجلس توسط نیروهای سپاه خبر داد. سیدحسین نقوی حسینی، درباره آخرین وضعیت حادثه تروریستی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس خبرهایی که داریم یکی از مهاجمان توسط نیروهای ویژه سپاه پاسداران دستگیر شده است. وی افزود: در رابطه با بقیه مهاجمان فعلا خبری ندارم البته انفجاری انجام شده اما معلوم نیست که جلیقه انفجاری بوده یا پرتاب نارنجک. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: البته به طور کلی ماجرا تحت کنترل است و مجلس تخلیه شده و تنها نیروهای امنیتی در محل حضور دارند.
اقدامات امنیتی تا پاکسازی نهایی ادامه دارد

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگوی با خبر ساعت ۱۴ شبک یک سیما اظهار داشت: مهاجمان آموزش‌های تروریستی ویزه دیده بودند و با قصد مختل کردن امنیت اقدام به حمله کردند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه مجلس جایگاه مردمی دارد، این عملیات قطعا بزدلانه بوده و چنین حرکات بچه گانه‌ای در ایران پهناور و پایدار نمی‌تواند مخل امنیت ما باشد.

پایان عملیات تروریستی در مجلس

ایسنا نوشت: با اتمام عملیات تروریستی صبح امروز در مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس از ساختمان پارلمان بازدید کرد. علی لاریجانی در محل فعالیت نیروهای امنیتی برای پاکسازی و چک و خنثی ساختمان پارلمان حضور یافت و از فعالیت نیروهای امنیتی بازدید کرد.

درگیری یک نماینده مجلس با تروریست ها

جماران نوشت: چند نفر از نمایندگان هنگام ورود به صحن مجلس با صحنه تیراندازی و صدای شلیک روبرو می شوند، حتی یکی از نمایندگان هنگام ورود با تروریست ها درگیر می شود و با کلت به سوی آن ها شلیک می کند. محمود صادقی با بیان این که یکی از نمایندگان مجلس امروز هنگام ورود به مجلس با تروریست ها درگیر شده بود، گفت: ما به همراه سایر نمایندگان با مدیریت آقای لاریجانی به صورت گروهی از مجلس خارج شدیم و هم اکنون در منزل به سر می بریم. وی گفت: ما هنگامی که در صحن مجلس بودیم هیچ گونه صدایی نمی شنیدیم و از طریق پیامک و فضای مجازی متوجه این ماجرا شدیم. اوضاع در درون صحن عادی بود و ریاست مجلس را آقای پزشکیان بر عهده داشت. به طوری که ما نماز ظهر را به امامت حجت الاسلام سالک در صحن اقامه کردیم و بعد از آن با ورود آقای لاریجانی و مدیریت تحسین برانگیز ایشان به صورت گروهی از درب بهارستان خارج شدیم. وی افزود بنده به اتفاق دکتر عارف و چند تن از نمایندگان از مجلس خارج شدم و در هنگام خروج صدای نشنیدم و چیزی ندیدم. دیگر نمایندگان نیز به همین صورت چند نفر چند نفر خارج شدند. من در حال حاضر منزل هستم و علی القاعده دیگر نمایندگان نیز به منازل خود رفتند. صادقی در پایان در مورد ادامه برنامه های آینده مجلس، گفت: در پایان جلسه امروز جلسه بعدی روز یکشنبه اعلام شد و مجلس طبق رول به کار خود ادامه خواهد داد.

حمله فرد مسلح به حرم امام خمینی(ره) / یک نفر کشته و ۵ نفر مجروح شدند
 ایلنا نوشت: فردی مسلح لحظاتی پیش با ورود به حرم امام خمینی(ره) و تیراندازی چند تن را مجروح کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فردی مسلح لحظاتی پیش با ورود به حرم امام خمینی(ره) و تیراندازی چند تن را مجروح کرده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که یک نفر کشته و ۵ نفر مجروح شده است. جماران هم نوشته است:شنیده ها حاکیست دقایقی قبل یک مهاجم تیرانداز با ورود به صحن غربی حرم مطهر اقدام به تیراندازی کرده و تا کنون آمار مجروح شدن 2 نفر قطعی می باشد.

یک حمله کننده به حرم امام خود را منفجر کرد
 ایلنا نوشت: حمله کنندگان به حرم امام (ره) دستگیر شده‌اند. دو نفر از حمله کنندگان به حرم امام دستگیر و یک نفر هم خود را منفجر کرده است. همچنین جماران نوشت: در محل نهاد ریاست‌جمهوری، اقدامات امنیتی تشدید شده و نیروهای حفاظت نهاد ریاست جمهوری اجازه ورود و خروج به هیچ کس را نمی‌دهند. همچنین برخی خبرها حکایت از آن دارد که صدای انفجار در حرم امام در ایستگاه مترو حرم امام شنیده شد.

جزئیاتی از حمله تروریستی به حرم امام /تروریست‌ها مقادیر زیادی مواد منفجره داشتند
محمد علی انصاری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) به ارائه اطلاعاتی درباره حادثه تروریستی امروز در حرم امام (ره) پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، انصاری با بیان اینکه حادثه حرم امام سه مجروح (عوامل انتظامی حرم)، یک شهید (مامور فضای سبز) داشت، گفت: ساعت 10:40 دقیقه دو تروریست از ناحیه غربی حرم قصد ورود به حرم می کنند، هر دو مواد انفجاری به خود وصل کرده بودند و به محض ورود به حرم شروع به تیراندازی کور و بی هدف می کنند. او ادامه داد: در همین زمان سه نفر مجروح و یک نفر نیز به شهادت می رسند. در مقابل درب شبستان نیروهای انتظامی به سمت این افراد تیراندازی می کنند که یکی از آنها مقابل درب شبستان منفجر می شود. انصاری گفت: تروریست دوم فرار می کند که او نیز با تیراندازی ماموران به هلاکت می رسد و ماموران موفق می شوند جلیقه انفجاری او را خنثی کنند. تروریست ها تعداد زیادی نارنجک و مواد منفجره با خود داشتند.

در پی حادثه تروریستی؛ سیدحسن خمینی به حرم امام رفت
ایلنا نوشت: دقایقی پیش و پس از انجام عملیات تروریستی در حرم امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در حرم حاضر شد.

 

گزارشی از سرویس سیاسی اتفاقیه

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *