تدبیر پروردگار بر تمام جزئیات احاطه دارد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جهان از دو جهت به پروردگار متعال وابسته است و وابستگی اصلی مقام خداوند از نظر تدبیر و مدیریت عالم هستی است. این تدبیر و مدیریت در ارتباط با کلیات نیست و بر تمام جزییات موجودات احاطه دارد.

آیت الله سید احمد علم‌الهدی در ادامه تفسیر سوره مبارکه «حدید» در مهدیه مشهد افزود: ذات مقدس پروردگار هم بر جریان کلی موجودات مدیریت دارد و هم در ساختار جزییات جهان مدیریت می کند و هیچ ذره ای از جهان نیست که از این مدیریت خارج باشد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: “و هو معکم أینما کنتم” خدا در این آیه می‌خواهد بگوید مکان باعث پوشش شما از خدا نمی‌شود و این گونه نیست که بتوانید خود را از خدا پنهان کنید. این در حالی است که انسان در پوشش زمانی هم از خدا مخفی نیست؛ پس چطور خداوند فقط به پوشش مکانی اشاره فرموده است؟

علم‌الهدی اضافه کرد: چون پوشش مکانی از هر نوع پوششی شدیدتر است و در نتیجه اگر کسی نتواند با پوشش مکانی از خدا پنهان شود، در سایر شرایط به طریق اولی، امکان پنهان شدن از خدا را ندارد.

وی افزود: معیت، معیت وجودی و جسمی نیست. یعنی به این معنا که خدا جسمی در داخل جسم شما نیست و قرب مکانی منظور نیست بلکه منظور احاطه علمی است. یعنی خدا بر تمام شؤون وجودی انسان احاطه علمی دارد و هیچ چیز از خدا پنهان نیست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *