تجارت با خدا

تولیت آستان قدس رضوی گفت: به طور کلی جنس انسان در حال ضرر و خسران است، مگر اینکه با خدا تجارت و معامله کند.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ظهر دیروز در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد جامع گوهرشاد، با تاکید بر بهرمندی مومنان از شب و روزهای قدر افزود: مومنان باید قدرشناس این لحظات باشند واذکار، نماز، عمل خیر و قرائت قرآن خود را بیشتر کنند.

وی با اشاره به اینکه فساد جامعه نتیجه سکوت و فراموشی امر به معروف است، افزود: انسان افزون بر صالح بودن باید مصلح هم باشد، انجام امر به معروف، نهی از منکر، ساکت نماندن در برابر کجی‌های جامعه از مصادیق رفتار یک فرد مصلح به شمار می‌رود.
وی در ادامه با اشاره به آیه اول سوره«عصر» اظهار کرد: خدای متعال در ابتدای این سوره به «والعصر» قسم یاد می‌کند، برخی از مفسران مصداق این قسم را نماز معرفی کرده‌اند و امام صادق(ع) در ذیل پاسخ به سوالی فرموده‌اند: «منظور از «عصر» در این سوره، زمان ظهور امام زمان(عج) است» که این حدیث در تفسیر برهان بیان شده است. البته برخی از مفسران «عصر آغاز رسالت رسول الله(ص)» را مصداق این قسم معرفی کرده‌اند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ» تصریح کرد: به طور کلی جنس انسان در حال ضرر و خسران است، مگر اینکه با خدا تجارت و معامله کند.
به گفته وی انسان اگر می‌خواهد در این دنیا تجارت پاک و طاهر داشته باشد باید با خداوند متعال معامله کند، انسانی که عمر خویش را در راه «رضایت خالق هستی» هزینه می‌کند بدون هیچ‌گونه تردیدی بهترین و طاهرترین تجارت را کرده است.
حجت الاسلام رئیسی افزود: خداوند در آیه 16 بقره و 53 اعراف، نمونه‌هایی از خسران و ضرر انسان را بیان نموده، در این آیات «خیانت به نفس» را سخت‌ترین ضررها معرفی می‌کند. مخلوقی که به نفسش معرفت پیدا نکند و آن را در مسیر تعالی و رشد قرار ندهد به تعبیر قرآن ورشکسته واقعی به شمار می‌رود.
 

منبع: آستان نیوز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *