به جبران‌ بی‌وفایی‌ها!

در مصاحبه‌ای که هفته گذشته با حمیدرضا سهیلی در روزنامه چاپ شد، این نویسنده مشهدی و پیشکوست تئاتر گفت: «فکر می‌کنم رضا کمال علوی به آن حقی که در هنر این شهر داشت نرسید و در حقش جفاهایی شد.» در همان مصاحبه سهیلی خبر از انتشار کتابی با عنوان آسیدکمال داد که به زودی رونمایی می‌شود، تا اینکه به همت خانه تئاتر خراسان رضوی، مراسم رونمایی از کتاب «آسید کمال» جدیدترین اثر نوشتاری هنرمند پیشکسوت تئاتر مشهد حمید رضا سهیلی، عصر روز جمعه پنجم خردادماه در خانه تئاتر خراسان رضوی و با استقبال خوب و حضور جمع کثیری از هنرمندان مشهد برگزار شد.

پیام داود کیانیان

در این آیین رونمایی که با حضور دو مجری خانم صالح زاده و احسان ابراهیمی برگزار شد،  ابتدا استاد تیمور قهرمان و حسین باغیاری خاطراتی از  مرحوم کمال علوی گفتند و فرازهایی از کتاب «آسید کمال» توسط خانم صالح زاده خوانده شد. سپس هنرمندان هم نسل کمال علوی آقایان رضا حیدرنژاد کارگردان سینما، رضا وثوقی و مجید فدایی از هنرمندان تئاتر،  در پیام‌هایی تصویری از زحمات نویسنده تشکر کردند. به دنبال این، پیام داود کیانیان توسط برادرش حمید کیانیان در این مراسم قرائت شد.

کیانیان در قسمت‌هایی از این پیام گفت: حمیدرضای عزیز! از چاپ کتاب «آسید کمال» بسیار خوشحال شدم. بی‌شک تو یکی از کسانی هستی که تاریخ تئاتر مشهد را مدیون خودت کردی. علاوه بر آن فعالیت در زمینه نکوداشت هنرمندان از دست رفته، و به ویژه حفظ کرامت پیشکسوتان و دیدار گروهی آنها از حرکت‌های ارزنده‌ای است که فعالیت‌های تو را در زمینه معرفی تئاتر مشهد، کامل می‌کند. ضمن قدردانی از این کارهای انساندوستانه و فرهنگ ساز، پیشنهادم آنست که باید کفه سنگین این فعالیت‌ها را به طرف آنها که هستند سنگین‌تر کرد. از ویژگی‌های کارهای ارزشمندت در این زمینه آنست که سعی می‌کنی تمامی هنرمندان تئاتر را صرف نظر از اندیشه‌های متفاوت و سلیقه‌های گوناگون ارج بگذاری. ما قدر این اندیشه را می‌دانیم و لطفی گرامی، همانی که «پدر تئاتر » نامیده می‌شود، نیز در دوران طلایی تئاتر مشهد چنین خط مشی‌یی را دنبال می‌کرد.

در ادامه قطعه‌ای موسیقی سنتی توسط هنرمند ایوب پور و عطایی اجرا گردید و آنگاه دکتر مداح حسینی در خصوص آثار قلمی حمیدرضا سهیلی سخنرانی کرد.

به یاد کمال علوی حالمان خوب می‌شود!

در پایان حمیدرضا سهیلی طی سخنانی درخصوص کتاب جدیدش، مراسم را با رونمایی از کتابش و با حضور خانواده مرحوم کمال علوی و اساتید و پیشکسوتان هنر خاتمه داد.

سهیلی در بخشهایی از سخنانش گفت: رونمایی از کتاب بهانه است، آمده‌ایم تا حالمان را با یادی از سید هنر رضاکمال علوی خوب کنیم. باید اعتراف کنم رضا از جمله دوستانی بود که همیشه مرا به نوشتن تشویق می‌کرد. او اهل از خود گفتن نبود و وقتی بار سفر را بست و رفت فکری شدم که از او و برای او بنویسم هرچند بر این باورم که باید از هنرمند در زمان حیاتش گفت و تقدیر کرد و بزرگش داشت. رضا کمال علوی کارهای بزرگی برای تئاتر این شهر کرد. اما بزرگترین شاخصه‌اش اخلاق نکویش بود که نجابت را به تئاتر این شهر هدیه داد.

تقدیم کتاب به نگاه استاد!

وی کتابش را به نگاه نجیب کمال علوی تقدیم نمود و از دوستانی که یاری‌اش کردند به ویژه از مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی که در آماده‌سازی کتاب همکاری کرد و انجمن نمایش خراسان رضوی که با پیش خرید کتاب امکان چاپ آن را فراهم آورد، قدردانی کرد. در ادامه تابلوی کتاب «آسید کمال» رونمایی و توسط هنرمندان امضا و به خانواده استاد تقدیم شد و این کتاب به شرکت کنندگان هدیه داده شد.

در این مراسم از سردیس استاد کمال علوی کار هنرمند ارزنده هنرهای تجسمی آقای «مهندس ایجادی» نیز پرده برداری شد.

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *