ارائه تسهیلات برای احیای خانه‌های تاریخی مشهد

مدیر امور گردشگری و زیارت شهرداری مشهد از ارائه تسهیلات به متقاضیان برای احیای خانه های تاریخی این کلانشهر خبر داد.

علی قناویزچی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم توجه به ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی که خانه های تاریخی دارند، برخی از این خانه ها در سطح شهر مشهد از بین رفته اند.

وی افزود: در تلاش هستیم با استفاده از تجربیات شهرهای تاریخی کشور، در راستای احیای خانه های تاریخی کلانشهر مشهد گام برداشته و زمینه استفاده بهینه از این ظرفیت فرهنگی و اجتماعی را فراهم کنیم.

مدیر امور گردشگری و زیارت شهرداری مشهد با بیان اینکه شرایط ورود سرمایه‌گذاران به حوزه احیای خانه های تاریخی تسهیل شده است، تصریح کرد: کاربری بخشی مناسب به خانه‌های تاریخی، ضمن کارآفرینی و ایجاد اشتغال، موجب کسب درآمد پایدار می شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از خانه‌های تاریخی در حال حاضر تبدیل به یک آسیب شده‌اند، گفت: بسیاری از کسانی که خانه‌های تارخی دارند، در بلاتکلیفی به سر می برند زیرا طبق قوانین موجود، نه می توانند ملک خود را تخریب و به نوسازی کنند و نه امکان بهره برداری از آن فراهم است.

قناویزچی ادامه داد: با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد، مقرر شده که بسیاری از خانه های تاریخی تعیین تکلیف شده و با ورود سرمایه گذار نسبت به احیای آن ها اقدام شود.

وی از صدور پروانه و پایان کار رایگان برای احیای خانه های تاریخی شهر مشهد خبر داد و گفت: کاربری بخشی به این خانه ها، با نگاه فرهنگی، اجتماعی، جذب گردشگر، توسعه اقتصاد زیارت و بهره برداری از ظرفیت های موجود انجام می گیرد.

مدیر امور گردشگری و زیارت شهرداری مشهد افزود: شهروندانی که متقاضی تغییر کاربری خانه تاریخی ثبت شده خود به فضای تجاری سازگار هستند، می‌توانند درخواست خود را به کارگروه مربوطه ارائه دهند تا پس از تایید، نسبت به اعطای پروانه و پایان کار رایگان اقدام شود.

وی گفت: کمیته کاربری بخشی به خانه‌های تاریخی به ریاست معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، با نظارت عضو کمیسیون فرهنگی شورا و عضویت معاون معماری و شهرسازی، معاون اقتصادی، شهردار منطقه مربوطه و همچنین مدیر میراث فرهنگی تشکیل شده است.

قناویزچی افزود: در حال حاضر ۶۳ مورد خانه تاریخی ثبت شده در مشهد وجود دارد که کاربری خاصی برای آنها تعریف نشده و بیشترین موارد آن در مناطق ثامن، یک و ۸ قرار دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *