21 پایگاه جهانی میراث فرهنگی در ایران وجود دارد

مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 21 پایگاه جهانی میراث فرهنگی در ایران وجود دارد که این  پایگاه ها سبب شناخت جهانی از آثار تاریخی کشور و جذب گردشگران خارجی بیشتر را فراهم می کند.
فرهاد عزیزی در افتتاحیه  پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار که امروز 23 اردیبهشت‌ماه با حضور مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، نماینده مجلس و مسئولان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: پایگاه‌های ملی، ظرفیت‌های فرهنگی کشور هستند که با هدف صیانت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری کشور ایجاد می‌شوند.
وی ادامه داد: با افتتاح پایگاه میراث فرهنگی شهر سبزوار تعداد پایگاه میراث فرهنگی کشور به 71 عدد رسید و  با آماده سازی این پایگاه‌ها شرایط قرار گرفتن آن‌ها در در فهرست آثار جهانی یونسکو فراهم می‌شود.
مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: دولت تدبیر و امید رویکرد مثبتی به توسعه گردشگری داشته و اعتبار پایگاه‌های میراث فرهنگی در سه سال گذشته  هزاردرصد افزایش یافت.
عزیزی گفت: وجود رشته دانشگاهی حفاظت و مرمت در سبزوار، مساعدت شهرداری با میراث فرهنگی و بخش خصوصی قوی در این شهرستان سبب تقویت پایگاه میراث فرهنگی در این شهرستان می‌شود.
در ادامه این مراسم، حسین زارع صفت، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی نیز طی سخنانی عنوان کرد: پایگاه میراث فرهنگی سبزوار هفتمین پایگاه استان است که با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
وی افزود: پایگاه‌های میراث فرهنگی زمینه ای ثبت آثار در فهرست جهانی را فراهم می‌کند که سبب شناخت جهانی و تعلق این آثار به همه مردم جهان می‌شود.
زارع‌صفت اظهار کرد: سبزوار ظرفیت‌های رقابتی زیادی در جذب گردشگری دارد و بهره‌برداری این پایگاه حرکتی ارزشمند در مسیر حفظ و ارتقا هویت تاریخی، معرفی تاریخ و تمدن غرب خراسان رضوی، اشتغال پایدار و توسعه همه جانبه در شهر سبزوار می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی افزود: سبزوار با توجه به ظرفیت گردشگری، تاریخی  و تمدنی در حوزه‌ها مختلف ضرورت ایجاد یک بازارچه دائمی صنایع دستی پایانه تولید، فروش، توزیع و صادرات را دارد.
همچنین رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی به‌لحاظ موقعیت استراتژیک، جغرافیایی، اقلیمی، میراث فرهنگی غنی، فرهنگ بالا و مردم مهمان نواز شرایط مناسبی در جذب گردشگران خارجی دارد.
وی افزود: امروز گردشگری یک صنعت است و که مهمترین زیر ساخت  آن برقراری امنیت و آرامش برای گردشگران در داخل کشور است.
سبحانی فر اظهار کرد: دولت یازدهم با توافق هسته‌ای نگاه منفی و طرح ایران هراسی را تبدیل به نگاه مثبت و ایران دوستی کرد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری عامل مهمی در رهایی از اقتصاد نفت است، عنوان کرد: در حال حاضر در آمد نفت ایران نصف درآمدی است که کشور ترکیه از گردشگری بدست می‌آورد.
وی گفت: سهم جابجایی جمهوری اسلامی در حمل و نقل مسافر منطقه 400 میلیون نفر است که  با دریافت سهم خدمات هوای و ترانزیت در منطقه منجر به افزایش اشتغال و درآمد می شود.
سبحانی‌فر افزود: در برنامه ششم صنعت گردگشری جزء چهار محور اصلی توسعه کشور در نظر گرفته شده و تحقق این امر ملزم به تغییر نگاه است.
وی ادامه داد: دولت یازدهم با  توافق هسته این نگاه را تغییر داد و امروز روزی 1000 هواپیما از آسمان ایران عبور می‌کند  که سالی هزار و 10 میلیارد ریال حق عوارض عبور از آسمان ایران را پرداخت می‌کنند.
سبحانی‌فر گفت: جذب  گردشگر در دولت تدبیر و امید  از 4 میلیون نفر گذشته به 6 میلیون نفر رسید که از بخش گردشگری 8 میلیارد ریال ارزآوری نصیب کشور شد.
در ادامه رئس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: خانه امین التجار مشهدی به پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار اختصاص یافت.
محمودرضا سلیمانی افزود: آرامگاه امین التجار مشهدی یک بنای وقفی است که قدمت آن به دوره پلهوی اول در حدود سال 1310 بر می گردد و در محل قبرستان قدیمی شهر سبزوار واقع شده است.
وی تصریح کرد: آرامگاه امین التجار مشهدی از ابتدای دهه 80 در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت و اقدامات  اولیه مرمت با همکاری دانشجویان گروه مرمت به انجام رسید.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *