—-مشاوره حقوقی—-

سوال: با سلام و احترام. اینجانب بابت طلب خود توانستم تعدادی از اموال بدهکار را به دستور دادگاه توقیف نمایم در حال حاضر بنابر دستور قاضی پرونده اموال بدهکار مورد نظر بازداشت گردیده است. یکی از اموال توقیفی منزلی است که در آن مستاجر ساکن است ضمنا  بدهکار نیز از کشور خارج شده و بعید می دانم برگردد. سوال بنده اینجاست که پول رهنی که مستاجر پرداخت کرده را آیا من باید به او بدهم!؟

پاسخ: با سلام. به استناد مفاد قانون، عقد اجاره به محض انقضاء مدت برطرف می‌شود. اگر پس از طی مراحل قانونی اجرای احکام، ملک مزبور به موجب حکم دادگاه در ازای مطالبات شما از مدیون، در مالکیت شما قرار گرفت، به موجب قرارداد اجاره منعقده فی مابین، تمامی مسئولیت مالکانه موجر در منافع عین مستأجره به شما منتقل می‌شود. همانگونه که پس از استیلای مالکانه شما بر ملک موصوف، مال الاجاره نیز به شما تعلق می‌گیرد، پس از ختم قراداد اجاره، استرداد وجه الرهانه به مستأجر نیز بر عهده جنابعالی است. بدیهی است این مبلغ نیز در عداد مطالبات شما از مدیون قرار خواهد گرفت.

 

سوال: با سلام اینجانب در سال 94 یک واحد آپارتمان را پیش خرید کردم. متاسفانه فروشنده به تعهدات خود عمل نکرده و علی‌رغم اینکه من تعداد دو فقره چک را پاس کردم و منزل را ناقص تحویل گرفتم و خیلی از نواقص را با هزینه خود انجام دادم ولی نامبرده از انتقال سند به نام من خودداری می کند و هیچ جوابی هم به من نمیدهد. لطفا من را راهنمایی بفرمایید.

 

پاسخ:

  • شما باید مطابق با مفاد قرارداد و مبایعه نامه منعقده فی مابین در تاریخ مقرر در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و چنانچه فروشنده از حضور در دفترخانه سر باز می زند، گواهی کتبی و صورتجلسه حضور خود و عدم حضور طرف معامله را از دفترخانه مورد نظر اخذ نمایید. اگر تا کنون این کار را انجام نداده اید در اسرع وقت نسبت به انجام آن اقدام نمایید.
  • به استناد مفاد مبایعه نامه مذکور به فروشنده اظهارنامه رسمی ارسال نموده و تعهدات مشارالیه مندرج در قرارداد را متذکر و عمل به آن را مطالبه نمایید.
  • چنانچه نامبرده از انجام تعهدات خود همچنان استنکاف نموده و حاضر به ایفای تعهدات خود نمی باشد، شما می توانید با طرح دعوی در دادگاه، الزام به ارائه و تحویل صورتمجلس تفکیکی، پایانکار شهرداری و …، و در نهایت الزام به تنظیم و انتقال سند به نام خود را مطرح نمایید.

 

سیدهادی حسینی

مدیر موسسه حقوقی دادمنشان عدالت آراد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *