مخاطب محدود، اما با ارزش!

پیشگام بودن همیشه سخت است، اینکه بخواهی کاری را معرفی کنی و مخاطبانش را پیدا کنی کم از کشف سرزمین‌ها ناشناخته با حداقلی از امکانات ندارد و دستاوردش بی‌شک رنج‌ها و سختی‌های بسیار خواهد بود، شاید تنها انگیزه‌هایی بزرگ و تماشای افق‌هایی روشن و دور باشد که جوان‌هایی به معنای کلمه جوان را به کار در عرصه‌ای کم‌تر شناخته شده می‌کشاند. موسیقی راک یکی از این حوزه‌های سخت است که ورود به آن و ماندن در آن جز با علاقه‌ای وافر میسر نیست. مسعود فیاض‌زاده یکی از همین چهره‌هایی است که در شهر خودمان زندگی می‌کند و زندگی حرفه‌ای‌اش را به علاقه مخاطبان ویژه‌اش پیوند داده است. می‌نوازد، می‌سازد و تنظیم می‌کند تا نماینده‌ای باشد برای نوعی از موسیقی که کمتر شنیده شده اما مخاطبان خاص خودش را دارد. گفت‌وگویی داشتیم با او تا درباره آلبوم جدیدش اطلاعاتی به دست آوریم. گروه «ماینس مان» آلبوم جدیدی در دست انتشار دارد که سرپرست این گروه امیدوار است به زودی منتشر شود.

  • آلبوم جدید «ماینس وان» چه نام دارد؟ چند تِرَک دارد و کی منتشر می‌شود؟

باید بگویم آلبوم 9 ترک با شعر و ترانه دارد، اسم آن را هنوز نمی‌گویم چون دو اسم پیشنهادی داشتیم و الان برای اخذ مجوز در دست ناشر است و اینکه مجوزها دارد گرفته می‌شود. فکر می‌کنم اوایل تابستان وقت خوبی برای رونمایی و انتشار این آلبوم باشد.

  • از سبک کار بگویید. چه سبکی دارد؟

سبک گروه همان سبکی است که در سه آلبوم قبل شنیده شده پس سبک آلبوم چهارم هم همان است که «آلترنتیو» و «پروگرسیو راک» است که هدف گروه و ژانر آن هم به شمار می‌رود. به لحاظ ساختار کمی شعر و موزیک عجین‌تر شده و ساختار جا افتاده‌تری دارد که به آن رسیدیم و امیدوارم نظر مخاطبان هم همین باشد.

  • آیا در این کار سعید توانایی در کنار شما بوده است؟

در سه آلبوم قبل حدود سه چهار تِرَک اینسترومنتال داده بودیم که بدون ترانه بود ودر این آلبوم از این نوع نداریم. همیشه سعید توانایی در کنارمان بوده است و تمام اشعار این آلبوم را هم سعید سروده است و از او متشکرم که در کنار گروه قرار دارد.

  • این کار نسبت به آلبوم‌های قبلی گروه تا چه اندازه جدید و تا چه اندازه شبیه به کارهای قبلی است؟

من شباهتی با آلبوم‌های قبل نمی‌بینم. البته به لحاظ فرم شباهت‌هایی وجود دارد چون افرادی که در اثر شرکت کردند همان آدم‌ها هستند. روی هم رفته به لحاظ فرم شباهت‌هایی هست اما در منطبق شدن شعر فارسی روی موسیقی راک فکر می‌کنم به دستاورد جدیدی رسیدیم و احساسم این است که اتفاق خوبی افتاد. من خیلی راضی‌ام، به لحاظ خوانندگی هم اتفاق دلچسبی افتاد. چیزی که انتظار داشتم را از سیامک و از حامد شنیدم و فکر می‌کنم آن پختگی که به آن اشاره کردم بعد از شنیدن توسط مخاطب احساس شود. چون شاعر و خواننده به نظرم خیلی توانا و قوی ظاهر شدند.

  • فکر می‌کنید آلبوم جدید چه مخاطبانی دارد؟ آیا مخاطب آن فقط جوانان هستند یا خیر؟

ژانری که گروه دارد ژانری است که در تمام دنیا وقتی بررسی می‌کنیم از طیف‌های مختلف و سن‌های مختلف مخاطب دارد. چون در ایران این حوزه کمتر معرفی شده و زمان زیادی از ورود آن نمی‌گذرد به نظرم از سنین مختلف می‌تواند مخاطب داشته باشد. البته احساس می‌کنم هم سن و سالان خودمان بیشتر هدف این ژانر هستند و فکر می‌کنم در آنها مخاطبان بیشتری داشته باشیم اما این را باید به جرأت بگویم که ما با تمام مخاطبان خودمان رابطه داشتیم و دیدیم که از سنین مختلف کارها را دوست دارند. هرکس که به موزیک جدی فکر کند، می‌تواند مخاطب این آلبوم باشد. در مجموع از این خیلی خوشحالم که مخاطب محدود اما با ارزش است.

  • در نظر دارید کار اجرا هم بشود یا خیر؟

بله، در مصاحبه قبلی هم گفتم که اولویت ما اجرا و کنسرت است. در اولین فرصت فکر می‌کنم کنسرت را برگزار کنیم که احتمالا اواخر تابستان این اتفاق رخ دهد و خیلی به آن خوشبین هستیم.

  • مسعود فیاض‌زاده به مخاطبان این آلبوم جدید چه می‌گوید؟ خودتان جمله‌ای کوتاه که چکیده‌ای از احساستان به این آلبوم باشد، بگویید.

اصلا دوست ندارم در مورد موسیقی پیامی به مخاطب بدهم و دوست دارم مخاطب خودش آن را گوش کند و بدون هیچ خط فکری که از سوی مولف به او برسد، کار را گوش کند و با آن ارتباط برقرار کند. فقط درخواست دارم که مثل همیشه حمایت‌مان کنند چون ما به این پشتیبانی احتیاج داریم و البته باید تأکید کنم که این حمایت‌ها همیشه از سوی علاقه‌مندان به موسیقی راک و طرفدارانمان بوده است.

  • اگر در جریان ساخت خاطره‌ای یا داستانی که برای مخاطبان خواندنی باشد اتفاقا افتاده است حتما برایمان تعریف کنید تا مخاطبان بیشتر بدانند موسیقیدانان شهرشان در چه فضایی مشغول کارند.

بله، خاطره که خیلی داشت اما فکر می‌کنم جالب‌ترین خاطره و البته خطرناک‌ترین آن این بود که سیامک بغدادی در روزهایی که ما در استودیو «باران» تهران آفیش بودیم باید برای کار وُکال می‌آمد، و به خاطر دارم که مشهد برف سنگینی آمده بود و من چون تهران بودم آن را از دست دادم. می‌گفتم، برف سنگین بود و پروازها کنسل می‌شد. سیامک دو سه روزی رفته بود و و بلیت پیدا نکرده بود و ما منتظر بودیم که بیاید. روز سوم به او قول داده بودند که پرواز دارد و ما منتظر بودیم که دیدم تماس گرفت و گفت موتور هواپیما روی باند پرواز با مشکل مواجه شده و نتوانسته بلند شود. خیلی نگران شدیم و با این حال نفس راحتی کشیدیم و همانجا به این فکر کردم که بعید نیست ما برای «ماینس وان» جانمان را هم از دست بدهیم.

  • با خبر شدیم موسیقی نمایشی را هم به تازگی در مشهد ساخته‌اید. از آن هم کمی بگویید. در پایان اگر حرفی مانده، می‌شنویم.

تشکر می‌کنم از روزنامه اتفاقیه و تمام مخاطب‌هایی که آلبوم‌های گروه‌مان را گوش کرده‌اند و با آن همراه بوده‌اند و حمایت کرده‌اند. بله خودتان اشاره کردید، از دهم اردیبهشت تئاتری به کارگردانی سیامک دورانی به روی صحنه تئاتر شهر مشهد می‌رود که نمایشنامه آن از ایبسن است و اسم‌نمایش «اسب‌های سفید». من آهنگسازی این کار را انجام دادم و افتخار همکاری با گروه تئاتر «سلول» را داشتم و امیدوارم که موسیقی آن بتواند در کنار نمایش مخاطبان را به کار علاقه‌مند کند.

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *