بزرگداشت فردوسی، تکریم هویت ملی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: فردوسی نمادی از هویت ملی و تاریخی ایران اسلامی‌است و تکریم چنین ذخائر بزرگ فرهنگی و تمدنی، به معنای تکریم فرهنگ غنی ایران است.
سید جواد حسینی در جلسه هماهنگی برگزاری روز بزرگداشت فردوسی افزود: همان گونه که امام رضا (ع) مبنای هویت دینی و اعتقادی کشور ما است، فردوسی نیز پایه هویت ملی و تاریخی ما است که باید با همت خود ابتدا هویت اعتقادی و دینی و سپس ملی و تاریخی خود را به نحو شایسته ارج نهیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم برپایی آیین بزرگداشت باشکوهی برای فردوسی؛ تصریح کرد: به رغم همه مشغله‌ها و گرفتاری‌های خاص امسال، با کمک اساتید دانشگاهی و میراث فرهنگی برنامه‌های متنوع و با کیفیتی را برای بزرگداشت شاعر حماسه سرای ایران تدارک دیده‌ایم.
وی به رویداد مشهد 2017، پایتخت فرهنگی جهان اسلام اشاره و با تاکید بر برگزاری باشکوه آیین بزرگداشت فردوسی در پیوند با این موضوع، خاطرنشان کرد: به رغم تقارن این روز با رویداد مهم انتخابات و اوج فضای کاری در این ایام، نخواهیم گذاشت هیجانات انتخاباتی بر آیین بزرگداشت شاعر سخن سرای توس سایه انداخته و آنرا کم رنگ کند.
حسینی با اشاره به تقارن بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی گفت: این امر نشان از جایگاه این اندیشمند بزرگ پارسی زبان در فرهنگ ادبی ما دارد که برای ایجاد وحدت از چند مهمان فارسی زبان خارجی نیز برای شرکت در این آیین دعوت کرده‌ایم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه شاهنامه فردوسی از چند لحاظ دارای اهمیت است، گفت: شاهنامه در قیاس با کتاب‌های هنری دنیا اثر هنری بسیار عظیم است و همچنین تاریخ داستانی ایران و حاوی قصص ملی ماست.
وی افزود: زبان فارسی وسیله استحکام و ارتباط طوایف ایرانی است ، شاهنامه مایه و پایه زبان فارسی را چنان غنی و محکم کرده که فراموش شدن و از میان رفتن زبان فارسی را محال کرده است و این کتاب پایه و بنیاد اتحاد قومی‌ما به شمار می‌آید.
حسینی در ادامه گفت: فردوسی با سرودن شاهنامه، مجد و افتخارات فراموش شده را به یاد فرزندان این مرز و بوم آورد و تاریخ پر از غرور ملی ما را زنده نمود .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: شاهنامه حاکی از رنج دائمی‌سی ساله است و بهترین شاهد بر بلندی همت، نیروی اراده و اعتقاد فردوسی است.
وی با تاکید بر برگزاری باشکوه برنامه‌های روز ملی بزرگداشت فردوسی، گفت: نشست علمی‌پژوهشی شاهنامه پژوهی با حضور شاهنامه پژوهان در دانشگاه فردوسی، اعطای نشان فردوسی به پژوهشگران این حوزه، گلباران آرامگاه فردوسی و مراسم روز بزرگداشت فردوسی در آرمگاه این شاعر از برنامه‌های پیشبینی شده است.
حسینی افزود: برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی، افتتاح کنگره ملی شعر از توس تا نیشابور، افتتاح دفتر ادبیات فارسی زبانان و برگزاری کارگاه نسخه شناسی فردوسی از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده روز ملی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی است

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *