ایجاد در آمد پایدار برای خانوارهای کم برخوردار استان خراسان رضوی

با حضور استاندار خراسان رضوی بهره برداری همزمان از 72 نیروگاه خورشیدی 5کیلوواتی در نقاط کم برخوردار استان در محل روستای جیم آباد از توابع بخش رضویه آغاز شد.

باحضور مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی ، مهندس متولی زاده مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان ، دکتر مسعودیان راد مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی ،دکترصالحی مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی و جمعی از مدیران استان، طرح 10 مگاواتی نصب نیروگاههای کوچک خورشیدی توسط شرکت برق
منطقه ای خراسان و با همکاری کمیته امداد امام خمینی و بانک ملی ایران به منظور اشتغال زایی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی شد.در این طرح که در دوفاز هزار واحدی انجام می شود، ضمن ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد ، برای آنان درآمد ایجاد خواهد کرد.

مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی در آیین بهره برداری همزمان از 72 نیروگاه خورشیدی 5کیلوواتی که در روستای جیم آباد از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد سخن می گفت ، این اقدام مشترک شرکت برق منطقه ای خراسان و کمیته امداد را موجب حفظ کرامت و عزت مددجویان دانست وگفت: در نظام اسلامی ارزشها بر مبنای کرامت انسانها بنا شده است و اینگونه اقدامات شجره پاکی را در حفظ کرامت افراد محروم ایجاد می کند. استاندار خراسان رضوی در ادامه تولید انرژی از نیروگاههای خورشیدی را مهم ارزیابی کرد و اظهارداشت: تولید برق با استفاده از انرژی پاک و تمیز خورشید با توجه به عدم تمرکز نیروگاهها و پدافند غیر عامل ، اقدام بسیارمهمی است که باید استمرار یابد. وی  با قدردانی از شرکت برق منطقه ای خراسان در اجرای این طرح افزود: امیدواریم روزی فرا برسد که با تکمیل شدن این طرح، مددجویان به جای دریافت کمک های حمایتی ، ضمن کسب در آمد مناسب به یک کار آفرین تبدیل شوند.

رشیدیان در پایان ضمن قدردانی از اقدامات شرکت برق منطقه ای خراسان ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین بانک ملی در اجرای این طرح مهم ، ابراز امیدواری کرد: با مشارکت دولت و بخش خصوصی و با حمایت از اینگونه طرح ها می توان به مرحله ای برسیم که مددجویان دیگر حقوق بگیر سازمانهای حمایتی نباشند و برخوردار از درآمد مستقلی باشند.

در این مراسم مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان اظهار داشت: در اجرای این پروژه مهم در نقاط محروم استان، اکنون شاهد یک همکاری خوب بین کمیته امداد امام خمینی (ره)، بانک ملی ، شرکت توزیع نیروی برق و شرکت برق منطقه ای خراسان هستیم که بی شک این اقدام بدون پشتوانه استانداری خراسان رضوی امکان پذیر نبوده است.

مهندس متولی زاده همچنین افزود: در بخش خصوصی با تشکیل کنسرسیوم برکت آفتاب نسبت به احداث نیروگاههای کوچک خورشیدی با هزینه کمتر از نوع مشابه و با کیفیت بهتر انجام شده است.وی با اشاره به اینکه در تولید برق از این نیروگاهها هیچ گونه سوختی مصرف
نمی شود ،خاطرنشان ساخت: اجرای نیروگاههای کوچک خورشیدی در زمینه حفظ محیط زیست موثر و در عین حال نگهداری از این نیروگاهها بسیار آسان می باشد. مهندس متولی زاده با اشاره به اینکه این طرح با پیشنهاد شرکت برق منطقه ای خراسان برای اولین بار در کشور انجام شده است ، اظهار داشت: این طرح به صورت یک طرح ملی در کشور مطرح شده است و تولید انرژی از این نیروگاهها با قیمت های مصوب وبه صورت تضمینی طی 20 سال توسط شرکت توزیع خریداری می شود و درآمد مناسبی برای مددجویان ایجاد خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان در پایان ابراز امیدواری کرد: با حمایت هایی که از این طرح صورت گرفته ، در آینده شاهد باشیم که مددجویان کمیته امداد با فروش انرژی تولیدی این نیروگاهها از درآمد مناسبی برخوردار شوند.

در ادامه این مراسم مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی اظهار داشت: امروز موفق شدیم تا با حمایت های شرکت برق منطقه ای خراسان و استانداری خراسان رضوی ، بهره برداری از فاز اول نیروگاه های خورشیدی را آغاز کنیم.مسعودیان بیان داشت: این پروژه در دو فاز و برای نقاط کم برخوردار استان ، اجرایی خواهد شد.وی درپایان از بانک ملی ایران برای همکاری در پرداخت تسهیلات قدردانی کرد.

مهندس دیده ور مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان در ادامه گفت: این طرح برای خانوارهای کم برخوردار ایجاد اشتغال
می کند و این طرح در 12 استان دیگر نیز اجرا شده است.وی همچنین اظهار داشت:تمرکز این طرح برای روستاهای کم برخوردار و زنان سرپرست خانوار است تا از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود و درآمد پایداری برای آنان ایجاد شود. مهندس دیده ور در پایان خاطرنشان ساخت: با توجه به بیشتر بودن پیک روزانه از پیک شبانه مصرف برق ، احداث نیروگاههای کوچک خورشیدی می تواند در کمک به پیک مصرف برق  بسیار موثر باشد.

 

منبع: روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خراسان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *