آغاز بخشودگی تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان تا پایان اردیبهشت ماه

مدیرشعب بانک کشاورزی در خراسان رضوی از بخشودگی سود و وجه التزام تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان با اولویت تسهیلات 25 میلیون تومان در بانک کشاورزی استان خبر داد.
علی دشت بیاض امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص بخشودگی سود و وجه التزام تسهیلات کمتر از 100 میلیون تومان با اولویت تسهیلات 25 میلیون تومان اظهار کرد: سال گذشته تبصره 35 قانون اصلاح بودجه سال 95 اجرایی شد و در طول یک ماه اعتبار استان را تعیین تکلیف کنیم. رقم ابتدایی برای استان کمتر از 200 میلیارد ریال بود ولی طی دو نوبت توانستیم آن را به 267 میلیارد ریال برسانیم که عدد بخشودگی است. با این رقم بیش از 800 میلیارد ریال از مطالبات استان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: این مساله در سال 96 ادامه داشته و رقم تخصیص یافته به استان از همین محل تبصره 35 حدود 438 میلیارد ریال است. امیدواریم با این رقم حدود 20 هزار نفر مشتری تعیین تکلیف شود و 1500 میلیارد ریال از مطالبات استان کاهش یابد. با این اتفاق دغدغه بسیاری از کشاورزان و خانواده های آن ها حل شده و این رقم می تواند با بازگشت به گردش مالی استان، کمک زیادی به اقتصاد استان کند.
دشت بیاض تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در ادامه ارقام ترمیمی را نیز اخذ کنیم. شرایط این بخشودگی همان شرایط سال 95 است ولی بخشودگی مشمول کسانی است که بدهی آنان زیر 100 میلیون تومان باشد و در این میان اولویت با کسانی است که بدهی آنان کمتر از 25 میلیون تومان باشد. حتی کسانی که عدد مانده بدهی آنان بالای 25 میلیون تومان شده نیز در اولویت قرار خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: اصل بدهی باید به صورت نقدی به بانک ارجاع شود و افراد در بانک حضور یابند. مدتی که ما می توانیم این تبصره را اجرا کنیم تا پایان ماه جاری است.
مدیرشعب بانک کشاورزی در خراسان رضوی بیان کرد: در مرحله اول 8800 تن از مزایا در استان بهره مند شدند. پیش بینی می شود حدود 20 هزار نفر با 1500 میلیارد ریال از مطالبات تعیین تکلیف شود. این اقدام می تواند مطالبات جاری و غیر جاری را متاثر کند و تصور می شود 50 درصد این رقم مطالبات غیرجاری ما باشد.
دشت بیاض با بیان اینکه مطالبات جاری ما در پایان سال گذشته 2700 میلیارد ریال بود، گفت: با این اقدام میزان مطالبات ما به 2000 میلیارد ریال می رسد.
مدیرشعب بانک کشاورزی در خراسان رضوی عنوان کرد: منابع این مصوبه فاز به فاز ابلاغ می شود تا سرعت جذب بالا باشد.
وی اضافه کرد: مطالبات ما در پایان سال گذشته 2700 میلیارد ریال و ریسک اعتباری ما 9 بوده است. این عدد با توجه به مطالبات استان عدد قابل قبولی است که امیدواریم در سال 96 ریسک اعتباری خود را کمتر از این کنیم.
دشت بیاض اظهار کرد: در سال 95 حدود 19 هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که بالغ بر 80 هزار نفرتوانستند از آن استفاده کنند. ما بیش از 3000 میلیارد ریال افزایش در مانده داشته ایم که علی رغم محدودیت ها و کنترل های شدید بانک مرکزی، بانک کشاورزی توانسته منابعی را از سایر استان های کشور به استان بیاورد. این اقدام منجر به فعال نگه داشتن واحدهای بخش کشاورزی در استان بوده است.
وی اظهار کرد: در سال 95 خوداتکایی مالی بانک 0.74 درصد بود که عدد استاندارد آن 0.88 درصد است. ما کمی بیشتر مصرف کرده ایم و مصارف بیش از منابع شد.
مدیرشعب بانک کشاورزی در خراسان رضوی گفت: در این نوبت 1000 میلیارد ریال برای بخشودگی ابلاغ شده که سهم استان 438 میلیارد ریال است. عملکرد کلی بانک در روزهای آینده مشخص می کند که در نوبت آینده چه میزان دیگری اختصاص خواهد یافت. همه عقود می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند ولی پیش بینی این است که شعب روستایی بیشتر از این استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *