صادرات دو میلیون تن کالا به ارزش 1.7 میلیارد دلار

استاندار خراسان رضوی گفت: در سال گذشته، دو میلیون تن کالا به ارزش 1.7میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

علی رضا رشیدیان در کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی افزود: این میزان صادرات، از نظر ارزشی 5.5درصد و از نظر وزنی 7درصد رشد داشته که سهم آن در صادرات کشور 4 درصد است.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی این آمادگی را دارد که در لطف آباد بازارچه مشترک با ترکمنستان راه اندازی کند و اتاق بازرگانی نیز آماده است که میز مشترکی با بازرگانان این کشور تشکیل دهد، افزود: ما آماده افزایش همکاری‌های بانکی هستیم و مجوز قانونی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی هم داریم.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: توجه به ظرفیت‌های دو طرف، برگزاری نمایشگاه‌ها، تبادل هیات‌ها، حل مشکلات تبادلات مالی و بانکی، ظرفیت سرخس برای ایجاد شعبات مشترک بانکی، افزایش ساعت کار مرزها، باز شدن فروشگاه‌های معاف از مالیات در مرزهای مشترک و … از مسایلی است که برای توسعه صادرات با این کشور باید به آن توجه شود.
رئیس کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی خاطر نشان کرد: ترکمنستان برای ما اهمیت ویژه ای دارد که باید به آن توجه شود و برای گسترش تعاملات دو کشور هدف گذاری و تعیین مسئولیت کنیم.
رشیدیان گفت: اقدامات کارگروه و سفارت تکمیل کننده یکدیگر است؛ حمایت از اتباع ایرانی و حمایت از سرمایه‌گذاران و رانندگان از جمله مواردی است که باید از طریق سفارت دنبال شود.
وی افزود: برخی از ملاحظات و مطالبات ترکمن‌ها در حوزه گاز و اختلاف نظر در محاسبات آن وجود داشت که در حال پیگیری و حل شدن است.
رشیدیان ادامه داد: علی رغم اینکه ما در بازارهای اصلی هدف مانند تاجیکستان و ترکمنستان مشکلاتی در حوزه صادرات داشته ایم اما اینکه صادرات در سال گذشته حفظ شد، اقدام مثبتی است.
استاندار خراسان رضوی با بیان این که باید در حوزه صادرات به بازار و ظرفیت‌های خود توجه بیشتری کنیم؛ خاطر نشان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، نگاه به بازارهای بین المللی مورد تاکید است چرا که بدون توسعه صادرات به هدف گذاری اشتغال نخواهیم رسید.
وی تصریح کرد: برخی تصمیم گیری‌ها در سطوح ملی است ولی با توجه به اختیارات و نگاهی که به تصمیمات منطقه ای وجود دارد، می‌توانیم در حوزه‌هایی مانند عوارض، برگزاری نمایشگاه‌ها، تبادلات مالی و حمایت از بازرگانان تصمیم گیری‌های خوبی داشته باشیم.
علی رسولیان نیز در این جلسه گفت: طی سال گذشته 14.5 میلیون دلار صادرات از طریق بازارچه لطف آباد به کشور ترکمنستان صورت گرفته است و 100 نفر به صورت مستقیم در این بازارچه اشتغال دارند.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی با بیان این که طی سال گذشته 347 هزار دلار واردات از کشور ترکمنستان داشته‌ایم، افزود: توسعه این بازار نیازمند مشارکت ترکمن‌هاست.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *