مشهد، پیشتاز در تئاتر کودک و نوجوان و نمایش‌های عروسکی

آئین افتتاحیه دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش­های عروسکی با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه هنری کشور و از هنرمندان تئاتر و مسئولین، در سالن موسسه خیریه توان­بخشی همدم برگزار شد.

مراسم استقبال با شادپیمایی و عروسک­گردانی آغازو با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی  ادامه یافت .

محمدرضا محمدی، دبیر جشنواره، ضمن خوش­آمدگویی و خیرمقدم به حضار و قدردانی از مدیریت موسسه توانبخشی همدم، از مسئولین و علی­الخصوص معاون فرهنگی مجتمع امام رضا(ع)، خواستار حمایت لازم جهت تداوم برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در مشهد برای سالهای آتی شد.

وی گفت: این جشنواره از سری تولیدات کشوری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) است و افتخار برگزاری بعد از یازده دوره نصیب مشهد مقدس شده است.

محمدی ادامه داد: درواقع این جشنواره به خانه اصلی خود برگشته است و مایلیم با تداوم برگزاری این جشنواره چه به­صورت سالانه و چه دوسالانه در اسفندماه، مشهد را به عنوان شهر دوست­دار کودک اعلام کنیم و این مهم، آغازی بر ارتباط بیشتر ما در حوزه هنرهای نمایشی و دیگر هنرهای مرتبط با حوزه معاونت هنری باشد.

وی در تصریح صحبت­های خود افزود : تئاتر کودک و نوجوان مشهد بسیار فعال و موفق، در جشنواره­ها حضور داشته است و ادعای رتبه اول تئاترعروسکی کشور اغراق نیست، چرا که همه هنرمندانی که در این عرصه فعالیت می­کنند، صحه بر صحبت­های من خواهند گذاشت.

محمدی در پایان صحبت­های خود متذکر شد: از مجموع کل 74 اثر ارسال شده از 22 شهرستان کل کشور، 22اثر انتخاب شد که این آثار از سیزدهم الی شانزدهم اسفندماه در نه سالن مشهد به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

سال گذشته سی­ودو برنامه این­چنینی داشتیم

حجت­الاسلام­ حسین سیدی، معاون فرهنگی بنیاد بین­المللی امام رضا(ع)، در رابطه با مراسم آغازین این جشنواره اظهار داشت: ساختارشکنی­های موجود در افتتاحیه از شادپیمایی و عروسک­گردانی تا بقیه مراسم را مثبت قلمداد می­کنم. هر جشنواره­ بخشی معنوی دارد و این موضوع در این جشنواره، اجرای مراسم در موسسه توان­بخشی همدم و در کنار چهارصد دختر بی­سرپرست بود و برآنیم که از این پس نیز سعی بر همکاری بنیاد بین­المللی امام رضا(ع) با این مجموعه داشته باشیم.

وی از تلاش برای ادامه­ی روند برگزاری جشنواره در سال­های آتی در مشهد و مساعدت دستگاه­های مرتبط با این جشنواره خبر داد و اذعان داشت: مسلما با توجه به دستاوردهای کشوری در زمینه تئاتر کودک و نوجوان و نمایش­های عروسکی، می­توان مشهد را قطب اجرای این نمایش­ها دانست. اما با توجه به اینکه سال آینده جشنواره عکس را در مشهد خواهیم داشت، احتمالا با مشکل تراکم برنامه­ها روبرو خواهیم بود، اما چنانچه این جشنواره بصورت دوسالانه برگزار شود می­توانیم قول مساعدت در این زمینه را بدهیم.

وی افزود: سال گذشته سی­ودو برنامه این­چنینی داشتیم و با توجه به تقسیم بندی­های کشوری، این فعالیت­های فرهنگی در سی­ودو استان تبیین شد. با توجه به همین آمار، در مشهد نیز سالانه امکان اجرای یک برنامه را خواهیم داشت و با توجه به پتانسیل­ و استعدادهای  فرهنگی مشهد در زمینه تئاتر کودک و نوجوان، شعر، خطاطی و سایر شاخه­های هنری وابسته، در حال بررسی شرایط هستیم که در میان تمام این برنامه­ها، الویت برگزاری با جشنواره تئاتر است.

سیدی ادامه داد: اگر بخواهم تنها به یک نقطه ضعف دراین جشنواره اشاره کنم، آن موضوع عدم حضور مخاطبین اصلی در رده نوجوان و در راس آنها دانش آموزان و مدارس است، چرا که این قشر از جامعه، احتیاج به داشتن متولی دارد و به­نظر بنده نسبت به ظرفیت سالن، باید از جمعیت بیشتری از این مدارس برای حضور در مراسم دعوت می­شد.

 

پس از یازده سال در مشهد

دکتر افشین تحفه­گر، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز درپایان جلسه در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش­های عروسکی، پس از یازده سال در مشهد برگزار می­شود و آثار نمایشی از استان­های متعددی در جشنواره حضور دارند. با توجه به فضای جشنواره که متعلق به نسل پنجم نظام است و برای رده سنی کودکان و نوجوانان طراحی شده است، شاهد استقبال خوب و بانشاطی در مراسم افتتاحیه بودیم. به­عبارتی در رابطه با انتخاب خیریه همدم به عنوان محل افتتاحیه، ستاد برگزاری ابتکار عمل را در دست گرفته است، چرا که ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با این قشر از افراد جامعه، نشان از حرکت جشنواره به سمت مناسب و در راستای معنویات شهر امام رضا(ع) دارد. هنرمندان پرتوان، مستعد و خلاق تئاتر کودک مشهد در جشنواره­های مختلفی مثل جشنواره کودک و نوجوان همدان، جشنواره هرمزگان، جشنواره انیما در تهران و … حائز رتبه­ها و مقام­های ارزشمندی مثل امتیازات اول تا سوم هستند، که این موضوع به برجسته بودن جایگاه تئاتر کودک و نوجوان خراسان در سطح کشوری اشاره می­کند. اما این شرایط توقع و انتظارات ما را برآورده نمی­کند. چرا که انتظار ما این است که در این زمینه بسترهای بهتری در همه­ حوزه ها خصوصا در بخش نمایش­های عروسکی فراهم شود.

وی در پایان گفت: سال گذشته در پیگیری­های برگزاری دوره دوازدهم جشنواره در خراسان رضوی، و در جهت ارزیابی شرایطی فیزیکی حاکم برسالن‌های نمایش مشهد، به این نتیجه رسیدیم که مشهد پتانسل برگزاری این نوع مراسم و جشنواره­ها را دارد و هنرمندان این استان شایستگی برگزاری در سطح بین­المللی را نیز دارند. کما اینکه در ابتدای سال نودوهفت هم در بخش­های مختصری شاهد برگزاری جشنواره­های بین­المللی مثل­ جیک­جیکی بودیم که بااینکه ایراداتی از لحاظ زیرساختی بر برگزاری وارد است، می­توان امتیاز خوبی برای آن قائل شد.

این مراسم با دیگر برنامه­هایی چون اجرای نمایش و اجرای گروه سرود آوای انتظار موسسه آفرینش­های هنری آستان قدس رضوی همراه بود و با امضای یادگاری پوستر جشنواره توسط مدیران  پایان یافت.

شایان ذکر است در پایان جشنواره، مسئولین وهنرمندان به بازدید از موسسه خیریه توان­بخشی همدم پرداختند.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *