آغوش‌های واقعی

به گزارش روزنامه »صبح امروز»، حمید رضا پوریوسف در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی کودک در دفتر مرکزی اداره کل بهزیستی خراسان برگزار شد، افزود: در زمینه غربالگری شنوایی در وضعیت مطلوبی هستیم و در سال 96 حدود ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر نوزاد استان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: ۸۵ درصد از نوزادان متولد شده در سال ۹۶ مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که استان خراسان با پوشش ۱۲ درصدی از کل کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. غربالگری که با مداخله و پیگیری آمیخته نشود از ارزش زیادی برخوردار نیست اما بهزیستی ۹۵ درصد از افرادی را که در غربالگری دچار مشکل بودند مداخله در درمان انجام داده و ۵٩٩ اقدام درمانی داشتیم.

وی عنوان کرد: موارد شناسایی شده که مشکوک به کم شنوایی بودند ۶۷۷ نفر بوده که از این میان ۲۴۵ نفر کم شنوایی داشته و ۱۹ نفر نیز به کم شنوایی عمیق دچار بودند که درصد کل نوزادان به دنیا آمده ۱۲۶هزارو۷۰۰نفر  بوده در سال ۹۷ نیز تاکنون ۶۵ هزار قربانی شدند اما هنوز اطلاعی از جزئیات نیست.

پوریوسف اظهار داشت: در سال ۹۶، ۲۳۲ هزار و ۸۳۴کودک را غربال بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال که تعداد کودکان مشکوک در سطح اول ۱۶ هزار و ۴۹ کودک بوده که از این بین ۱۴هزار و ۱۹۵ کودک توسط بینایی‌سنجان مورد معاینه قرار گرفتند که ۳۰۴ مورد نیز تحت درمان قرار گرفتند و در این سال هزارو ۳۳۸ کودک که دچار تنبلی چشم بوده شناسایی شدند.

وی مطرح کرد: آمار نشان می‌دهد تا پایان سال ۵۳۴ نفر که تحت پوشش بهزیستی هستند صاحب مسکن می‌شوند. این ساختمان‌های مسکونی در هفته دولت ١٨٠ دستگاه و ۱۲۰دستگاه هفته بهزیستی به بهره برداری رسید وتحویل افراد داده شد و پروژه‌های مشابه تا پایان امسال تحویل داده می‌شود.

پوریوسف افزود: ٢٠ هزار خانوار مستمری بگیر در استان وجود دارد که امیدواریم تا ماه آینده ١٠ هزار مستمری بگیر نیز اضافه شود و با وجود افزایش قیمت‌ها پکیج توان بخشی (صندلی چرخ دار، سمعک و …) ما تغییر نکرده و در این زمینه نیز کمبودی نداریم.

وی ادامه داد: روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی کودک به ماند سال گذشته افتتاح غذا گرم برای ٢٨ هزار کودک روستایی در ٥٩٠ مهد و ١٢ هزار نفر در حاشیه شهر را داریم که هر روز حدود چهل هزار غذا گرم برای کودکان تهیه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی توضیح داد: امسال در فاز اول خدمت‌رسانی توزیع ۱۰ هزار بسته تحصیلی مدنظر بود که به کمک خیرین این عدد به ۱۲هزار و ۵۰۰ بسته به کودکان تحت پوشش بهزیستی رسید. یکی از برنامه‌های بهزیستی برای هفته ملی کودک ارسال کوله‌ پشتی‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان مناطق زلزله زده کرمانشاه است.

پوریوسف یکی از آسیب‌های جدی جامعه امروز را کودک‌آزاری دانست و گفت: با توجه به حساسیت این موضوع در سال ۹۶ اورژانس اجتماعی که در سطح ۹ شهرستان مشهد مشغول به فعالیت و خدمت رسانی بود را به ۲۰ شهرستان رسانده که در سال گذشته ۱۸۰ مورد کودک آزاری گزارش شده که در ۶ماهه اول سال ۹۷،هزارو ۳۴۶ مورد گزارش و مداخله انجام شده است.

وی با اشاره به مرکز اکبرآباد که مخصوص زنان  معتاد است بیان کرد: یکی از آسیب‌های کودکان در خصوص کودکانی که مادرانشان دچار اعتیاد هستند و در کمپ بوده که نه حضور کودکان صحیح بوده و نه رها کردن آن‌ها بدون  آسیب است و به همین دلیل از مسئولین کشوری قول یک مرکز کودک و مادر در نزدیک مرکز اکبر‌آباد جهت رفاه کودکان و پیشگیری از آسیب‌ها را گرفته‌ایم که در ۶ ماهه دوم امسال اجرایی می‌شود.

پوریوسف در خصوص طرح مشک بهزیستی توضیح داد: این طرح مراقبت مشارکتی که با هدف موسسه‌زدایی و نیز این‌که کودکان کم‌تری در مراکز حضور پیداکنند که این طرح از دوجهت حائز اهمیت است که یکی از این جهات این است که کودک زمان بیش‌تری در محیط خانه قرار بگیرد و نیز خیلی از خانواده‌ها نمی‌توانند فرزندی را به طور دائم قبول کنند.

وی افزود: خوشبختانه با تسریع و تسهیل پروسه فرزندخواندگی شاهد افزایش تقاضا برای پذیرش کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در سطح جامعه هستیم که با مشارکت دادستانی 2600 نفر پشت نوبت فرزندخواندگی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به طرح مُشک تصریح کرد: در این طرح که مراقبت مشارکتی کودکان و به اختصار مشک نام دارد و از هفته گذشته کلید خورده و 40 خانواده نیز اعلام آمادگی نموده‌اند کودکان مورد تایید بهزیستی از شش ماه تا دو سال نزد خانواده نگهداری کنند که در صورت نیاز تا سه سال نیز قابل تمدید است.

پوریوسف افزود: در سال 96، 665 کودک خیابانی و کار داشتیم که این آمار در شش ماه نخست سال97، 314 مورد است که بهزیستی وظیفه نگهداری به صورت شبانه یا روزانه آنها و توانبخشی خانواده‌های کودکان کار را برعهده دارد؛ همچنین طرح فروش روزنامه بهزیستی با مساعدت کودکان کار دیگر اجرا نشده و این سازمان دیگر این طرح را ادامه نخواهد داد.

وی در آخر متذکر شد:از هر۱۰۰ طلاق ۹۰ کودک طلاق نتیجه به عمل می‌آید که 90 درصد این کودکان طلاق زیر ۱۸ سال هستند ونیز ۵۵درصد زیر ۷سال هستند که 70 درصد با مادران زندگی می‌کنند که برنامه‌ای تبیین شده تا با دستگاه قضایی در خصوص حضانت کودکان نظر بدهند.

پوریوسف خاطرنشان کرد:در دادگاه های کودکان مددکار و مشاوره بهزیستی وجود دارد  که کمک به حقوق کودکان است و نیز ملاقات بعد از طلاق کودکان در مراجع انتظامی با پدر و مادرها ملاقات نکنند که اکنون مکانی برای این طرح موقتی تبیین شده که زیر نظر سازمان زندان‌ها است. متاسفانه کودکان طلاق زیاد هستند وظایف و حقوق این کودکان در همه نهادها باید حساس تر با این قضیه برخورد کنند.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *