غذای گرمی که افتخار نوکری سالار شهیدان را رقم زد

نذر خون حسینی یکی از اتفاقات بی‌نظیر در روزهای تاسوعا و عاشورا امسال بود که در مشهد رقم خورد.

این اتفاق که امسال برای اولین بار در مشهد  رقم خورد با هدف تامین خون مورد نیاز بیمارستان‌های مشهد که در بسیاری موارد بیمارانی جان خود را بعلت عدم وجود خون کافی از دست می‌دادند در چند پایگاه در نقاط مختلف شهر مشهد برگزار شد.

خوشبختانه این مشارکت نه فقط در این دو روز بلکه در روزهای بعد از آن هم ادامه داشت و مردم خیر با مشارکت در این طرح توانستند تعداد بالایی از نیاز خون استان را تامین کنند.

حمیدرضا اسلامی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی مهمترین مشکل خون در استان را مصرف بالای آن دانست و گفت: ما ظرفیت تولید خون بالایی داریم حدودا 60بین تا صدهزار کیسه  خون در سال تامین می‌شود اما مصرف خون استان حدودا  352هزار کیسه است که دلیل اصلی این حجم مصرفی تصادفات بالای جاده‌ای در استان است.

اسلامی افزود: خون یکی از مهمترین عوامل نجات دهنده هر فرد چه در طی عمل جراحی و چه در نجات فرد در تصادفات جاده‌ای است که در صورت عدم استفاده موجب نقص عضو یا حتی فوت فرد می‌شود. برای مثال در یک جراحی قلب وجود پنج تا ده کیسه خون رزرو ضروری و حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه در سال 82 بیش از هزار نفر در نوبت خون بودند بیمارستان امام رضا برای جراحی قلب بودند گفت: خوشبختانه در خدمات رسانی به بیماران جراحی قلب پیشرفتی چشمگیر داشتیم به این صورت که در حال حاضر در شهر مشهد 6 بیمارستان به صورت تخصصی جراحی قلب انجام می‌دهند در حالیکه پیش از این بسیاری از افراد حتی در نوبت عمل و نیاز به خون جان می‌سپردند. اما اکنون تنها در بیمارستان شریعتی فقط شش جراح قلب به صورت دایمی حضور دارند که بیمار می‌تواند خود، جراح مورد نظرش را انتخاب کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورها هنوز این حق انتخاب از سمت بیمار وجود ندارد گفت: ما این رکورد را شکسته‌ایم و بسیاری افراد که توان رفتن به بیمارستان خصوصی را نداشتند جان میسپردند اما امروزه فرد در هر نقطه شهر با کمترین معطلی میتواند وارد نوبت عمل شود و بااشاره به همکاری چشمگیر مردم در پروژه  نذر خون حسینی گفت: مشارکت بسیار بالا و بیش از حد انتظار ما بود. ما 400 کیسه خون آماده ارسال داشتیم و دیگر نیازی به خون نداشتیم اما مشارکت کننده‎ها بسیار مصمم بودند و ما مدت زمان آن را تمدید کردیم.

اسلامی با اظهار امیدواری از اینکه به زودی تمامی اورژانس ها را مجهز به oمنفی که دهنده عمومی است کنیم گفت: در این صورت طی نیم ساعت ابتدایی افراد آسیب دبده از تصادفات و…عمل میشود و حدودا بین هفتاد تا هشتاد درصد آمار فوت کاهش می‌یابد.

 

اسلامی تصریح کرد:وجود مقدار بالای خون در دسترس، به جراح جسارت عمل داده می‌دهد در حالیکه اگر خون به میزان کافی در اختیار جراح نباشد نخواهد توانست آنطور که شایسته است عمل کند و باعث برگرداندن زندگی دوباره به بیماران شود .

او با اشاره به اینکه اکنون این جراحی‌ها  با استفاده از خون اهدایی خیرین فراهم می‌شود گفت:  متاسفانه در گذشته ای نه چندان دور بیمار و اطرافیان او باید خود در صدد فراهم کردن خون مورد نیاز جراحی برمی‌آمدند که این درد بیماری را برای آنان صدچندان می‌کرد.

وی با بیان اتفاقی مربوط به سال‌های گذشته گفت: چندسال پیش پلاسمای ما از فرانسه وارد شد و متاسفانه  عدم سلامت آن باعث گرفتار کردن چندید خانواده هموفیلی به بیماری ایدز کرد اما اکنون راه اندازی قسمت تامین پلاسما که از سه سال پیش در مرکز راه‌اندازی و با نظارت مستقیم کشور آلمان کار خود را آغاز کرد اکنون در موقعیت خوبی قرار دارد و خوشبختانه این پیشرفت و خودکفایی به حدی رسیده است  که اکنون اغلب داروها با پلاسمای ساخت خودمان تامین می‌شود.علاوه بر این پلاسما خون که خودمان تولید میکنیم بسیار کیفیت بالایی دارد و بسیار ارزان‌تر تمام میشود. و امیدواریم به زودی داروی بیماران هموفیلی نیزاز پلاسمای خودمان تامین شود.

 

وی با قدردانی از مردم و خیرین همراه در این اقدام خیرخواهانه افرادی که روزهای تاسوعا و عاشورا آمدند را اثرگذار خواند و گفت: تداوم این سازمانهای عام المنفعه  در گرو کمک خیرین است و امیدواریم این حمایت ها و کمک های تاثیرگذار هیچ‌گاه قطع نشود و روز به روز بیشتر و بیشتر بر تعداد خیرین افزوده شود.

اسلامی تصریح کرد: قطعا کمک های مالی بسیاری از مردم نیز باعث بازگشت حیات به افراد محتاج و نیازمند هست و خواهد بود اما اهدای خون چیزیست که هیچ جایگزینی ندارد و تداوم آن تداوم انسانیت و هم نوع دوستی خواهد بود. افرادی که در این کار خیر همراه ما بودند بعلت اینکه  به اندازه ما با بیماران سروکار ندارند شاید به بزرگی اقدام خود پی نبرده باشند اما ما که از نزدیک مشغول خدمت‌رسانی به این افراد هستیم می‌دانیم تامین خون می‌تواند تا چه اندازه تاثیرگذار باشد. اسلامی ادامه داد: بنده جزو تیم انتقال خون نبودم اما بعد حضور در اینجا نیازمند بودن این سازمان به مردم و همراهی آنان را به خوبی حس کردم.

لازم است بدانیم از بین هر سه نفر یک نفر تا پایان عمر خود به خون نیاز پیدا می‌کند، بسیاری اهدای خون را انجام میدادند اما زمانی که خودشان و زندگیشان در گرو خون هستند اهمیت آن را بهتر احساس می‌کنند. اهمیت آن را می‌توان بیش از هرجایی پس از وقوع فجایعی مانند زلزلهسیل و دیگر بلایای طبیعی غیرمنتظره نیز دریافت.

در ادامه حسن امیریان، رئیس اتحادیه صنف رستوران ، چلوکباب ، آشپزخانه ، کباب و حلیم مشهد این اقدام و همراهی در این کار خیر را توفیقی از جانب خداوند دانست و گفت:

عزاداری برای امام حسین و در راه او قرار گرفتن فقط سینه زنی نیست باکه کمک به نجات جان هزاران انسان است که میتوانیم تنها با اهدای خون به آنان داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش‌ها و زحمات رستوران‌هایی که در این امر به این سازمان کمک کرده‌اند گفت: متاسفانه امروزه افراد به کیفیت غذای خود توجه کافی ندارند و با روی آوردن به فست‌فود و غذاهای نامرغوب سلامت خود را به خطر می‌اندازند که این در کیفیت خون ما نیز تاثیر دارد اما خوشبختانه حامیان ما در این راه با تهیه غذای مرغوب و تازه برای خیرین و افراد اهدا کننده خون کمکی شایان و قابل توجه به ما در این راستا کردند.

گفتنی است در پایان این دیدار مدیرکل انتقال خون رضوی و رئیس اتحادیه رستوران داران مشهد از زحمات و ایثار مدیران  این رستوران‌های همراه؛ آقای بهادری مدیر رستوان خاطره، آقای صوفی مدیر رستوارن مهر، آقای محمدی مدیر رستوران نارون، آقای اسلامی مدیر رستوران علی، آقای رمضانی مدیر رستوران قدس تقدیر به عمل آمد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *