پیام نور در 54 کشور شعبه دارد

رئیس دانشگاه پیام‌نور مشهد گفت: دانشگاه پیام نور در 54 کشور دنیا شعبه نمایندگی دارد و علاقه مندان به سیستم آموزش عالی ایران می توانند در مراکز پیام‌نور در خارج کشور  همگام با سیستم آموزش عالی کشور تحصیل کنند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»، روز گذشته 6 شهریور عزیزالله نژاد علی در نشست خبری مدیران پیام نور با اصحاب رسانه که در روز سه‌شنبه در دانشکده‌ی حقوق این دانشگاه برگزار شد، افزود: تمامی مراکز پذیرش دانشجو در تمامی مقطع کاردانی و کارشناسی را داردولی مقطع ارشد و دکترا را علاوه بر مرکز در تعداد محدودی از مراکز از جمله مشهد، قوچان، تربت حیدریه و نیشابور  پذیرش دانشجو دارد.

 

وی تصریح کرد: دانشگاه پیام‌نور منطقه‌ی ۹ مشهد از چهار استان خراسان رضوی و شمالی و جنوبی و سمنان متشکل شده است که طبق تقسیم‌بندی جدید آموزش عالی کشور حدود۴۰ هزار دانشجو دارد.

نژاد علی ادامه داد: در سیاست‌های جدیدی که دانشکاه پیام نور در راستای هدف‌گزاری خود قرار داده سعی بر چابک‌سازی حرکت دانشگاه با هم‌فکری و تعامل بیش‌تر با دیگر مراکز آموزش عالیکه قاعدتا در یک مسیر هستیم به سمت رسالت اصلی خویش پیش برویم. همچنین دانشگاه پیام‌نور با ۳۰ مرکز ۲۵هزار دانشجو را در سه مقطع دارد که مشهد یکی از بزرگ‌ترین مراکز این دانشگاه است.

وی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های دانشگاه پیام نور کتاب محور بودن دانشگاه و نیز استاندارد بودن محتوای این کتاب‌ها بر اساس سر فصل‌های آموزش عالی تعریف شده است و رعایت این اصول در کتاب‌های این دانشگاه نزدیک به عدد ۹۰ درصدی است و برگزاری هماهنگ و سراسری امتحانات در سطح کشور از دیگر مریت‌های برتری این دانشگاه است.

500 مرکز پیام نور در تمام کشور

رئیس کل  دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی در سطح کشور است و نیز در سراسر کشور حدود۵۰۰ مرکز و واحد با ۴۰۰هزار دانشجو مشغول به فعالیت است.

محمدرضا زمانی افزود: کار سامان‌دهی این مراکز را چهار هزار  عضو هیئت علمی  با کمک ۱۰ هزار نیروی پشتیبان به عنوان خدوم را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: پیام نور علاوه بر پوشش سراسری ایران در ۵۴ کشور جهان نیز نمایندگی دارد که دانشجویان برون مرری که علاقه‌مند به سیستم آموزشی ایران با توجه به بستر آموزش الکترونیکی می‌توانند شرکت و تحصیل کنند.

زمانی تاکید کرد: این دانشگاه با این حجم عظیم پتانسیل باید یک سیستم چالاک و کم‌هزینه را دارا باشد و البته نظارت بر عمل‌کرد نیز باید اولویت این سیستم آموزشی باشد.

ایجاد کمیته‌های مختلف جهت بهبود عمل‌کرد

وی ادامه داد: طبق خواسته‌ «فرهاد رهبر» بر پیگیری مصوبه آمایش آموزش عالی این دانشگاه قبل از پایان سال ۹۶ کمیته‌هایی را تشکیل داد تا بتواند علاوه بر عملکرد بهتر بر بخش‌های مختلف آمایش نظارت داشته باشد.

زمانی کمیته‌های به‌وجود آمده را این‌گونه برشمرد: تشکیل کمیته ساختار و کمیته مراکز و نیز کمیته رشته‌ها از جمله اقدامات این سیستم آمورشی است  و به موجب کمیته ساختار این دانشگاه در کل کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده‌است.

وی ادامه داد: در منطقه‌ی ۹ آمایش شورای انقلاب فرهنگی  که خراسان رضوی و ۳ استان دیگر را شامل می‌شود با تشکیل دبیرخانه تلاش بر تمرکز زدایی از مراکز  را داریم که با زمان کم‌تر و صرفه‌جویب در هزینه‌ها با سیستم چالاک کیفیت آموزشی خود را بهبود بخشیم.

زمانی مطرح کرد: برآن هستیم تا کارهای اجرایی را به مناطق تا حد امکان نیر از مناطق به مراکز واگذار کنیم  تا مناطق رمان ۵۰ الی۶۰ درصدی از وظایف خود را معطوف به نظارت بر مراکز زیر مجموعه باشد.

حذف برخی رشته‌ها و جایگزینی جدید

وی شرح وظایف کمیته‌ آمایش مراکز را این‌گونه توضیح داد: حدود ۵۰۰ مرکز در سطح کشور داریم که از لحاظ کیفیت و تعداد دانشجو در یک سطح نیستند  و طبق برآورد اولیه این مراکز باید سامان‌دهی شده و در برخی مراکز بحث تقویت مراکز ضعیف را داریم که باید از آن‌ها حمایت کنیم تا پابرجا بماند و اگر مرکزی شاخص‌های لازم را نداشته باشد با مراکزی که در نزدیکی آن وجود دارد ادغام می‌کنیم.

زمانی گفت: در بحث کمیته‌ آمایش رشته‌ها ما در خیلی از رشته‌ها داوطلب نداریم و یا این رشته‌ها برای جامعه اشباع شده و یا مورد نیازو ضرورت کشور نیست و تلاش داریم تا در این خصوص رشته‌های بین رشته‌ای که مورد نیاز کشور است را تعریف و ایجاد کنیم زیرا برخی از رشته‌ها بیش از ۳سال است که دانشجو ندارند و باید رشته‌های لازم و مورد نیاز جایگزین بشوند.

وی در خصوص دولتی بودن این دانشگاه توضیح داد: این بدان معنی است که تنها حقوق تعدادی از پرسنل را دولت می‌پردازد و این دانشگاه با دریافت حداقلی شهریه در بین دیگر دانشگاه‌ها حقوق پرسنل خود را این‌گونه تامین می‌کند.

تسهیلات بانکی و غیر بانکی ویژه دانشجویان

زمانی با بیان اینکه با توجه به اینکه اکثر دانشجویان دانشگاه پیام نور وضعیت مالی مطلوبی ندارند و یا کارمند هستند، کمترین میزان شهریه نسبت به سایر دانشگاه‌ها می‌پردازند،عنوان کرد: ما با صنودق رفاه دانشجویان صحبت کردیم که سهیمه وام را برای دانشجویانمان افزایش دهند.‌همچنین با چند بانک نیز وارد مذاکره شده‌ایم که بدون محدودیت تعداد با کارمزد 2درصد در اقساط6ماهه تا یکساله وام اعطا کنند تا دغدغه دانشجویان را از پرداخت شهریه کاهش دهیم.

وی افزود: به این دلیل که سیستم آموزشی ما مبتنی بر استفاده از بستر الکترونیک و استفاده از اینترنت هزینه‌بردار است و به همین دلیل با انعقاد قرار دادی با بک شرکت خصوصی که استفاده اینترنت در فضای دانشگاه رایگان باشد و علاوه بر آن برای منازل با۱۵ درصدزیر قیمت کم‌ترین قیمت اینترنت بهره‌مند شویم و می‌توان هرکسی را با اعلام مکتوب به مرکز دانشگاه از این ویژگی بهره‌مند کنیم.

زمانی خرید آنلاین کتاب را دومین خبر خوب دانست و ادامه داد: از امروز از طریق سایت پیام نور دانشجویان می‌توانند به صورت آنلاین با تخفیف ۲۰ درصدی کتاب‌های خود را سفارش داده و درب منزل دریافت کنند.

انتقالی به دیگر مراکز مجاز است

وی در خصوص تفاوت مراکز با آزمون و بی آزمون نیز گفت: بعضی از دانشجویان در آزمون مراکز شرکت کرده و به هر دلیلی قبول نمی‌شوند و به این مراکزی که بدون آزمون پذیرش دارند رفته و ثبت‌نام می‌کنند و بعد از آن می‌تواند برای امتحانات یا برای هر مدت که می‌خواهد به مراکز دیگر که آزمون ورودی دارد منتقل شود.

زمانی ماموریت اصلی دانشگاه را نیمه و غیر حضوری بودن آن دانست و افزود: ما در این زمینه بستر خوبی داریم اما باید منابع نیز در دست داشته باشیم که یکی از این منابع کاغذی است و دیگری محتوای الکترونیکی که تا کنون ۲هزار منبع الکترونیکی ایجاد کرده‌ تا دانشجویان از آن استفاده کنند.

وی با تاکید براینکه اصل ماموریت دانشگاه پیام‌‌نور فعالیت نیمه حضوری و الکترونیکی است،اضافه کرد: ما در دانشگاه پیام‌نور بستر ویدیو کنفرانس خوبی داریم که زمینه ارتباط اساتید گروه‌ها در سراسر کشور را فراهم می‌کند و امیدوارین این بستر دانشگاه را به سمت کیفیت و‌پژوهش سوق دهد.

افزایش شهریه

وی یاد آور شد امسال ما افزایش حداقلی شهریه که برای ما تعیین شده را داریم و ادامه داد:بازنشستگی استادیار هارا به شرط۳۰ سال کار و یا سن ۶۰ سالگی داریم اما در بحث دانشیار باید به سن ۶۵ رسیده و خدمت ۳۰ ساله در این‌جا ملاک نیست و بازنشستگی استادها زیر سن ۷۰ سال غیر ممکن است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه پیام نور در 54 کشور دنیا شعبه نمایندگی دارد، عنوان کرد: علاقه مندان به سیستم آموزش عالی ایران می توانند در مراکز پیاک نور در خارج کشور  همگام با سیستم آموزش عالی کشور تحصیل کنند.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *