شراره خراسان در سیستان

گفت وگوی صبح امروز با بازیگر ، صدا پیشه و گوینده سرشناس خراسانی

شراره” نمایش موفقی به کارگردانی “محمد مهدی خاتمی” کارگردان نام آشنای مشهدی است که در چندین جشنواره کشوری حائز رتبه شده و این روزها در استان سیستان و بلوچستان به روی صحنه رفته است. تمام عوامل این تاتر موفق ، خراسانی هستند . در همین خصوص با بازیگر موفق نقش شراره گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه آورده ایم. (الهه پژوهی) بازیگر ، صدا پیشه و گوینده سرشناس خراسانی است که تاکنون در ده ها پروژه صحنه ای ، تلوزیونی و سینمایی حضوری تاثیرگذار داشته است. او که از دوبلورهای حرفه ای آستان است برای بازی در نقش های گوناگون صحنه ای و تلوزیونی ، از فستیوال های معتبر کشوری جایزه گرفته است.

در ابتدا اندکی از داستان شراره بگویید؟

شراره روایت زنی است که همسر خودش را در اوایل جنگ ازدست داده و تمام زندگی او تحت الشعاع خاطرات آن روزها ست . که شاید تعداد زیادی از بانوان کشورمان که شرایطی مشابه دارند بسیار با این داستان همزاد پنداری و هم ذات پنداری می کنند. متن این نمایشنامه را بسیار دوست دارم و مدت زیادی است که من با این نقش و فضا زندگی می کنم و به نوعی این درد فراق را حس می کنم.

چرا این کار در سیستان و بلوجستان اجرا می شود؟

حقیقتش من زیاد در جریان برنامه ریزی ها نیستم اما می دانم که پس از موفقیت شراره در جشنواره رضوی در سال 95 ،پیشنهادات زیادی از استان های دیگر دریافت شده که متاسفانه به دلایل گوناگون  اجرای این نایش در استان های دیگرمحقق نشده است.ما از تهران ،یاسوج و کرمان والبته از طرف انجمن هنرهای نمایشی دعوت داشتیم که همانطور که گفتم به سبب مشکلاتی که وجود داشت میسر نشد و آخرین پیشنهاد از سیستان و بلوچستان بود که بالاخره با برنامه هایی که عوامل اجرایی این کارداشتند هماهنگ شد و افتخار اجرای این نمایش  در سیستان و بلوچستان نصیب همه ما شد. در کل بار اول که مشهد اجرا داشتیم در سال 95بود و امسال هم به خارج از استان رفتیم و از این بابت بسیار خوشحالیم که نماینده تاتر خراسان در استانی دیگر هستیم.

به اعتقاد شما اقتصاد تاتر چقدر به این سفرها ارتباط دارد؟

نه اشتباه نشود . این سفرها صرفا کار دلی و عشق به هنر است. درآمدی که از این سفرها به دست می آید حتی هزینه های خود سفر را هم پوشش نمی دهد . بچه های ما برای روی صحنه بردن این کار باید یک ماه قبل از اجرا تمرین داشته باشند و بعد هم سفر حدود 15 روز که باید قاعدتا دستمزد خوبی بابت این کار سخت دریافت کنند که به هیچ وجه این گونه نیست و دستمزدها بسیار ناچیز است. نمی گویم اقتصاد تاتر در شهرستان ها خوب است یا بد. می گویم اصلا صحبت کردن از اقتصاد تاتر اساسا خنده دار است. اقتصاد در حد صفر است و هیچ هزینه ای، بازگشتی برای تهیه کننده ندارد. فقط عشق به تاتر گروه های نمایشی را سرپا نگه داشته است.

جدا از اقتصاد ،حال تاتر در خراسان به اعتقاد شما چگونه است؟

حال تاتر منهای اقتصاد به نظرم در خراسان در این چند ساله بدنیست. اجراهای متعدد و تنوع متن های نمایشی همراه با تعدد سالن در مشهد و شهرستان های خراسان نوید روزهای خوب را برای تاتر خراسان دارد. بازدهی هنری این را هم می شود در جشنواره های مختلف کشوری دید که همیشه تاتر خراسان از جایگاه خاصی در بین استان های دیگر کشور برخودار است.من بسیار امیدوارم اقتصاد هنر هم به نوعی در خراسان برای همه رشته ها وضع بهتری پیدا کند تا هنر بتواند مخارج خود را تامین کند و هنرمندان هم با فراغ بال بیشتری کارکنند.

پس به اعتقاد شما که به عنوان یک بازیگر در بدنه تاتر خراسان فعال هستید ،تاتر خراسان ظرفیت عرضه به خارج از استان را در بخش اجرا دارد؟

شک نکنید که همین گونه است و تقریبا اکثریت نمایش هایی که در خراسان کار می شود ظرفیت و تقاضای صدور به دیگر استان ها را دارد .فقط باز از هر چیز که حرف بزنیم مجبوریم به بحث هزینه ها و مخارج بپردازیم. باور کنید هرچه بخواهیم صحبتی از اقتصاد نکنیم نمی شود . تاتر خراسان حتما ظرفیت فرااستانی دارد به شرطی که فکر اساسی برای هزینه ها بشود.

کلام آخر؟

من سه سال است که این نمایش را کار میکنم و به نوعی ارتباط خوبی با این فضا و شخصیت دارم امیدوارم که یک بار دیگر در خراسان بتوانیم این نمایش را به روی صحنه ببریم و خاطراتی که با این کار در خراسان داشتیم را دوباره مرور کنیم.امیدوارم متولیان فرهنگ و مسئولین ارشاد اسلامی خراسان با حمایت بیشتر از تاتر چراغ این هنر مردمی و محترم را روشن نگه دارند. ما به عنوان اهالی تاتر کار خود را کرده و زحمت خودمان را کشیده ایم و فکر می کنم نوبت مسئولین است که اهرم های حمایتی خود را به کمک تاتر بیاورند. در پایان از روزنامه صبح امروز بسیار ممنونم که همیشه پی گیر گروه های نمایشی هست و من شهادت می دهم که صبح امروز حمایت خود را در این چند سال اخیر در خراسان به نحو بسیار خوبی از تاتر انجام داده است.

انتهای خبر/محمدرضا سرسالاری

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *