بازی دوسر بُرد ایران با طرح شکایت از آمریکا

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعتقاد دارد شکایت کشورمان از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری موجب باخت دیپلماتیک آمریکایی ها شده و در واقع بازی دوسر برد برای ایران است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: باید یادآور شد که احراض موارد نقض معاهدات بین المللی و حقوق بین الملل در روابط میان دولت ها یکی از وظایف دیوان بین‌المللی دادگستری است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعد از حوادث مربوط به سفارت ایالات متحده، عهدنامه الجزایر بین ایران و آمریکا امضاء شد که بر اساس آن وظایفی برای این کشور درنظر گرفته شد، اظهار کرد: هم چنین در توافقنامه برجام تعهداتی بین دو دولت ایجاد شد و تکالیفی برای کشورها پیش بینی شد.

وی ادامه داد: بنابراین می توان اذعان کرد بر اساس عهدنامه الجزایر و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، رفتار آمریکایی ها به نوعی نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت رسیدگی نقض حقوق بین الملل توسط ایالات متحده نسبت به کشورمان را دارد، تصریح کرد: البته باید یادآور شد زمانی که طرف های اختلاف بپذیرند این مسئله را به دیوان ارجاع بدهند یا در متن معاهده ذکر شود در صورت بروز اختلاف مرجع رفع اختلاف دیوان باشد، دیوان بین‌المللی دادگستری می تواند به امور رسیدگی کند.

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به اینکه در برجام ذکر نشده اگر اختلافی رخ داد دیوان بین‌المللی دادگستری باید رفع اختلاف کند، افزود: این مهم در حالیست بر اساس مذاکرات صورت گرفته، دیوان می تواند آن را پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه طرح موضوع مذکور نشان دهنده اعتماد جمهوری اسلامی به نهادهای بین المللی و احترام به قوانین بین المللی است، گفت: بر این اساس اگر آمریکایی ها نپذیرند به دیوان مراجعه کنند دچار باخت دیپلماتیک می شوند و حتی اگر هم مراجعه کنند حتما متهم شده و باید به کشورمان خسارت بدهند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری نشان دهنده شناخت وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به قوانین بین المللی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی ها تاکنون به هیچ وجه در حوزه قوانین و ارتباطات بین الملل تنها نبوده اند که حتی برای تصویب یک قطعنامه در سازمان ملل نتوانند رای بیاورند، خاطرنشان کرد: بنابراین شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری در هر شرایطی موجب باخت ایالات متحده در افکار عمومی می شود و در واقع بازی دوسر برد برای جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *