هست اما …

مشهد شهری با بیش از 3میلیون و 200هزار نفر جمعیت و سالانه 25میلیون نفر زائر مسافر نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات زیادی برای خدمات رسانی به این حجم از جمعیت است. این زیرساخت‌ها تنها مربوط به خدماتی مانند اسکان و تغذیه و مواردی شبیه به این‌ها نیست؛ سرویس بهداشتی نیز یک زیرساخت است که موردنیاز عموم جامعه است. امکانی فراگیر که شاید نسبت به سایر امکانات موردنیاز یک شهر، کمتر به آن پرداخته شده و به سادگی از کنار آن عبور شده است؛ درحالیکه کمبود آن مشکلاتی جدی برای همه بوجود می‌آورد.

طبق اعلام مدیریت خدمات شهری مشهد، این شهر 3943 چشمه سرویس بهداشتی دارد که 885 چشمه مشارکتی مساجد 2426 چشمه ثابت و632 چشمه سیار را شامل می‌شود. این یعنی تقریبا به ازای هر 1250 نفر یک سرویس بهداشتی که براساس شاخص جهانی 1 چشمه به ازای هر 1100 نفر مرد و 1 چشمه به ازای هر 550 نفر زن باید ایجاد شود. همچنین مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی برای گروه‌های مختلف جامعه مانند معلولان و سالمندان از جمله ضروریات این موضوع است که البته در سال‌های اخیر کارهای خوبی انجام شده است.

دریافت وجه از کسانی که از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند نیز مصوبه شورای شهر پیشین است که مبلغ آن 500ریال اعلام شده است. بنظر می‌رسد با توجه به رشد جمعیت زائری و مسافر و گسترش شهر، نیاز به افزایش سرویس‌های بهداشتی بیش از پیش احساس می‌شود.

 محمدحاجیان شهری

رئیس کمیسیون خدمات شهری

سرویس‌های بهداشتی برای تبلیغات

بر اساس آمار حوزه خدمات شهری در حال حاضر مدیریت حدود چهار هزار چشمه سرویس بهداشتی در اختیار شهرداری است که در سرتاسر مناطق مختلف شهر پراکنده هستند.

طبق استاندارد جهانی تعداد سرویس‌هاس بهداشتی در شهرها، به ازای هر یک‌هزار و صد نفر یک چشمه می‌باشد و در شهر مشهد به ازای هر یک‌هزار و 250 نفر یک چشمه سرویس بهداشتی داریم. این بدین معنی است که آمار شهر ما با استاندارد جهانی تفاوتی چندانی ندارد.

شورای شهر در سال 97 برای نگهداری، بهداشت عمومی و بهبود فنی سرویس‌های بهداشتی بیش از 200 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته است.

نظافت و نگهداری سرویس‌های بهداشتی سطح شهر بر عهده پیمانکاران شهرداری است، من در مکالماتی که با شهروندان در مرکز137 داشتم، به چند مورد از عدم رسیدگی به سرویس‌های بهداشتی اشاره شد و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم این مشکلات بر طرف شد. از شهروندان عزیز نیز می‌خواهیم اگر چنین مواردی را در شهر مشاهده کردند با مرکز 137 درمیان بگذارند تا بررسی و پی‌گیری شوند.

مدتی پیش طرحی برای سرویس‌های بهداشتی متحرک به بنده ارائه شد که آن را در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار دادم. بر اساس این طرح سرویس‌های متحرک‌ را شرکت‌ها در نقاط مورد نیاز شهر مستقر می‌کنند و در ازای آن شهرداری فضای تبلیغاتی بدنه آن‌ها را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد.

این سرویس‌های متحرک به آخرین سیستم فتی و تکنولوژی روز مجهز هستند و حتی توانایی ارائه اینترنت وای فای را نیز دارند. ما با این شرکت‌ها مکاتباتی داشتیم و منتظر پاسخ آن‌ها برای عقد قرارداد هستیم.

تعرفه سرویس‌های بهداشتی که در برخی از سرویس‌های بهداشتی دریافت می‌شود مربوط به مصوبه شورای شهر در سال 88 می‌شود که به ازای هر نفر 50 تومان است و من در جریان مصوبه دیگری برای تعرفه‌های این موضوع نیستم.

حالا باید دید وعده‌ها و برنامه‌های مدیران شهری چه زمانی عملی می‌شود و سرویس‌های بهداشتی جدید نصب می‌شود.

انتهای گزارش/صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *